Gå til innhold

Leie lager av privatperson?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger mer lagringsplass til firmaet. Her fått tilbud om å leie en stor bod av en privatperson, men hvordan vil dette blir med tanke på regnskapsføring når det er fra privatperson og dermed ikke mva.

Er snakk om 18 000 i året

Plassering ev bod er perfekt, det er kort avstand til alt av prosjekter jeg har, og jeg får dermed alt av verktøy, deler osv på en sentral plass og sparer meg for mye tid sammenlignet med hvordan det er nå. Uansett hvor godt en planlegger så dukker det opp noe som gjør at en trenger mer verktøy, deler og andre ting. Så om jeg kan spare meg for en time kjøring med å leie denne boden så hadde det vært veldig positivt 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ProphetSe7en skrev (49 minutter siden):

men hvordan vil dette blir med tanke på regnskapsføring når det er fra privatperson og dermed ikke mva.

Det er ikke noen problemer med regnskapsføring av noe som er momsfritt, for bygninger finnes konto for momsfri utleie og da er det helt sikkert en konto som passer for momsfri leie også, det er valgfritt om en leier ut bygninger uten moms selv om en er momsregistrert derfor må det finnes en momsfri konto for den som leier.

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (På 19.11.2023 den 12:53 PM):

Jeg trenger mer lagringsplass til firmaet. Her fått tilbud om å leie en stor bod av en privatperson, men hvordan vil dette blir med tanke på regnskapsføring når det er fra privatperson og dermed ikke mva.

Er snakk om 18 000 i året

Plassering ev bod er perfekt, det er kort avstand til alt av prosjekter jeg har, og jeg får dermed alt av verktøy, deler osv på en sentral plass og sparer meg for mye tid sammenlignet med hvordan det er nå. Uansett hvor godt en planlegger så dukker det opp noe som gjør at en trenger mer verktøy, deler og andre ting. Så om jeg kan spare meg for en time kjøring med å leie denne boden så hadde det vært veldig positivt 

Det er ikke noe problem. Leie av bod/lager skal som hovedregel være uten mva uansett. 

For leie av eiendom så er normal  dokumentasjon at du har en leieavtale og at du merker betalingen med hva du betaler leie for. Det er ikke nødvendig med månedlig faktura. 

 

Endret av HW1
skrivefeil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...