Gå til innhold

"Måtte stå halvnakne foran mannlig kontrollør"


Anbefalte innlegg

NRK skriver at kvinnene på landslaget syntes det var ubehagelig å stå halvnaken foran en mannlig kontrollør: https://www.nrk.no/sport/matte-sta-halvnaken-foran-mannlig-kontrollor_-_-kom-gratende-tilbake-til-oss-1.16635078

Truse og lett BH, litt ord mot ord om de var informert i forkant eller ikke, men jeg lurer på om noen kan forklare meg greia. NRK skriver at "det var en mannlig kontrollør i rommet" da dette skjedde. Visstnok syntes flere dette var "svært ubehagelig". Jeg synes i utgangspunktet de skal få lov til å synes hva enn de vil, men er dette en fjær som har blitt til ti høns? Når jeg er på undersøkelser på sykehus kan jeg ikke velge kjønn på legen. Jeg har hatt med kona til mannlige gynekologer. Det finnes vel også mannlige jordmødre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (11 timer siden):

NRK skriver at kvinnene på landslaget syntes det var ubehagelig å stå halvnaken foran en mannlig kontrollør: https://www.nrk.no/sport/matte-sta-halvnaken-foran-mannlig-kontrollor_-_-kom-gratende-tilbake-til-oss-1.16635078

Truse og lett BH, litt ord mot ord om de var informert i forkant eller ikke, men jeg lurer på om noen kan forklare meg greia. NRK skriver at "det var en mannlig kontrollør i rommet" da dette skjedde. Visstnok syntes flere dette var "svært ubehagelig". Jeg synes i utgangspunktet de skal få lov til å synes hva enn de vil, men er dette en fjær som har blitt til ti høns? Når jeg er på undersøkelser på sykehus kan jeg ikke velge kjønn på legen. Jeg har hatt med kona til mannlige gynekologer. Det finnes vel også mannlige jordmødre.

Det som er greia er at når man har en forventing og en lovnad om at noe ikke skal skje, og så skjer det likevel, da kan dette føles som et overgrep for de involverte. Det kan godt hende at media har blåst dette opp. Jeg ser at folk i kommentarfelt har skrevet at man f.eks går lettkledd på stranda, typisk i bikini. Forskjellen her er hva man gjør frivillig (lettkledd på stranda)  og hva man blir tvunget til å gjøre. 

Og jo, man kan faktisk velge bort leger, man må bare forvente at det kan ta lenger tid for å bli undersøkt da. I min journal da jeg skulle føde stod det f.eks at jeg ikke skulle ha en bestemt lege (pga dårlig erfaring med denne legen fra før, kvinnelig lege). Og når det gjelder kona di så har vel hu valgt gynekolog selv, om hun vil dra til en mannlig eller kvinnelig en. 

Folk er forskjellige, har forskjellig terskel for hva de syns er greit. Husk, dette er snakk om unge jenter som blir puttet i en uønsket situasjon de har blitt lovet at de ikke skal havne i. Jeg tviler ikke på at de menn det var snakk om opptredde på noe annet enn en profesjonell måte, så man må ikke rette skytsen mot de menn som var i rommet, men mot apparatet rundt som har valgt ut disse menn til å utføre undersøkelsen. 

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...