Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Problem med grunnmursåle


Anbefalte innlegg

Heisann. 

Jeg har en grunnmursåle som er støpt over septiktanken på huset mitt (tidligere eier som bygget ut på 90-tallet). Septiktanken ser ut til å bare være 4 betongvegger uten bunn, og nå har massene under disse veggene blitt vasket bort og for noen uker siden raste tanken litt sammen. Den er verre i dag, enn den er på bildet. 

Det er ca 3m av grunnmuren som "henger", uten støtte opp til 1m inn under sålen. Veggen er totalt 10m lang, og er en bærevegg med et lavt 1 etg. påbygg. Det kan bli en del snølast på vinteren.

Planen min er å fikse dette selv. Har ikke råd eller mulighet til å låne penger til å få det utbedret av noen andre. Jeg disponerer en minigraver, vibroplate (hoppetusse) og har mulighet til å skaffe og hente alt jeg trenger av masser/materialer. 

Jeg ser for meg å grave ut et lite stykke inn under muren og kompaktere en ny "såle" og støpe opp et nytt fundament opp til dagens såle, men hvordan får jeg kompaktert massene inn under sålen? Finnes det noe ekspanderende masser som kan sprøytes inn? 

Alle tips til framgangsmåte mottas med stor takk. 

Tanken skal elimineres på sikt (så snart kommunen finner ut om jeg er tilkoblet offentlig avløp eller ikke), men jeg må likevel reparere dette så snart som mulig og kan ikke vente så alt for lenge pga. frost og snø..

20231015_134104.jpg

20231018_162936.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ProphetSe7en skrev (22 minutter siden):

Så det er tomrom under sålen nå i tillegg til under grunnmuren?

Ja, Det er sklidd ut sånn ca slik som tegnet inn i rødt her:

plantegningmedseptik.thumb.jpg.9295ad62fe28da1741608a6a02d000f5.jpg

Og det vil jo skli ut mer og. Tyngdemessig tror jeg ikke dette er et problem, riktig enda, men jeg må jo få fikset det før det blir et problem.

Lenke til kommentar

Sikkert flere løsninger på dette, men ser for meg at du må komme ned på fast grunn med grunnmuren. Grave deg ned og understøpe, 1 meter av gangen. Når du så får en grunnmur som står støtt på faste masser kan du jo fylle i med masserbukder sålen og eventuelt spyle inn ekspanderende mørtel til slutt eller noe dersom du mener det ikke er tett nok oppunder sålen. 

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (41 minutter siden):

Hva slags kompetanse har du på bygningsarbeid, og har du vært i kontakt med kommunen vedrørende lover og regler?

 

 Du bør overlate dette til fagfolk. Men det er nå bare min mening :shrug:(lykke til uansett)

Driver med anleggstjenester og graving, men dette er litt på siden av hva jeg har erfaring og kunnskap om,da jeg vanligvis ikke har måttet rehabilitere nye grunnmurer ol. 

Det er ingen regler som regulerer det jeg skal her, utenom at jeg må søke om å koble på og grave avløp til offentlig nett.

ProphetSe7en skrev (41 minutter siden):

Sikkert flere løsninger på dette, men ser for meg at du må komme ned på fast grunn med grunnmuren. Grave deg ned og understøpe, 1 meter av gangen. Når du så får en grunnmur som står støtt på faste masser kan du jo fylle i med masserbukder sålen og eventuelt spyle inn ekspanderende mørtel til slutt eller noe dersom du mener det ikke er tett nok oppunder sålen. 

Det er ingen fast grunn i form av fjell el. men sand og fra 2m  og nedover er det blåleire. 

men ja, det er jo i prinsippet det samme som jeg skrev i første post. Sjekka litt priser og har lest litt om ekspanderende mørtel, og det er vistnok ikke så veldig ekspanderende, men motstandsdyktig mot krymping. Det løser likevel ikke at massene jeg legger inn bør komprimeres.

ProphetSe7en skrev (45 minutter siden):

Sikkert flere løsninger på dette, men ser for meg at du må komme ned på fast grunn med grunnmuren. Grave deg ned og understøpe, 1 meter av gangen. Når du så får en grunnmur som står støtt på faste masser kan du jo fylle i med masserbukder sålen og eventuelt spyle inn ekspanderende mørtel til slutt eller noe dersom du mener det ikke er tett nok oppunder sålen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal du koble deg på offentlig nett, og kortslutte septiktanken, så fyller du denne og det som er vasket bort med selvkomprimerende pukk.

Du må nok understøpe den grunnmuren. Leca eller lignende er nok det enkleste, men det går også å forskale å støpe med armering.

Fyll selvkomprimerende pukk opp til der bunn av ny såle skal bli.
Sålen bør gå enten ned til frostfritt, eller du kan gå høyere dersom du isolerer, så blir det mindre mur å stable.

Også selvkomprimerende pukk bør komprimeres dersom det blir mye av det, men er det vanskelig å komme til, så hjelper det i hvert fall noe.

Jobb sikkert, pass på at det ikke er noen fare for at noe raser sammen osv. og dersom nødvendig, gjør som det står ovenfor, understøp en meter av gangen osv.

Lenke til kommentar
kremt skrev (11 timer siden):

Syns ikke det så veldig ille ut. Tror du ikke det holder å grave bort litt gress og jord, fylle på noe medium pukk og så støtte under med f.eks impregnerte 2-tom-6 eller lignende? Legg planken opp mot muren og så fyller du inn under den med pukk. Det bør holde hvertfall midlertidig. 

Som en nødløsning har jeg vurdert å legge en gammel jernbaneskinne eler H-bjelke i stål under grunnmuren bare for å holde den delen som er rast til nå.

0laf skrev (10 timer siden):

Skal du koble deg på offentlig nett, og kortslutte septiktanken, så fyller du denne og det som er vasket bort med selvkomprimerende pukk.

Du må nok understøpe den grunnmuren. Leca eller lignende er nok det enkleste, men det går også å forskale å støpe med armering.

Fyll selvkomprimerende pukk opp til der bunn av ny såle skal bli.
Sålen bør gå enten ned til frostfritt, eller du kan gå høyere dersom du isolerer, så blir det mindre mur å stable.

Også selvkomprimerende pukk bør komprimeres dersom det blir mye av det, men er det vanskelig å komme til, så hjelper det i hvert fall noe.

Jobb sikkert, pass på at det ikke er noen fare for at noe raser sammen osv. og dersom nødvendig, gjør som det står ovenfor, understøp en meter av gangen osv.

Tja, nå funker ikke selvkomprimerende pukk helt slik da det vil komprimere seg over tid, men å understøpe tror jeg er det smarteste, ja. Jeg kommer til å slite veldig med å isolere i tillegg, men det er jo det helst skulle gjort. 

Ideelt sett skulle jeg gjort noe som dette, tror jeg (ikke tegnet bilde i noe skala):

Understtteslegrunnmur.jpg.bd0121966b097fc864871a1cf3ec9555.jpg

Hvis jeg graver ut en høyde som gir meg ca 80-90 cm fra ferdig pukkhøyde til grunnmur, får jeg en komprimator inn under sålen og muren. Da kan jeg i alle fall sørge for at grunnmuren får stå på et skikkelig fundament. Jeg kan lage hull innendørs for å fylle betong fra innsiden av huset og bak forskalingen om nødvendig og. 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Siden jeg er så jævlig kjapp, og det er praktisk umulig å få tak i noen i kommunen som kan gi meg svar som gir mening kommer en liten oppdatering.

Nå er enda mer masser løse, septiktanken er litt vel full og jeg sliter litt med å fikse dette av følgende grunner:

  • Jeg bør/kan ikke grave av hjørnet på sålen før jeg har støttet opp den delen som henger. 
  • Hjørnet og den løse delen i ludta bør understøttes slik jeg har beskrevet i forrige post, før jeg starter å flytte septik
  • Fundament til den delen som henger vil bli ustabilt om jeg plasserer det for nærme tanken
  • Jeg får uansett ikke komprimert noe under huset
  • Hele betongsålen står rett på jord. 

Tidligere eier har åpenbart bare støpt tilbygget rett på jorda. Ingen drenering, ingen pukk, ingen duk, ingenting. Kun et lite lag med singel under betongen. Jeg vurderer nesten om jeg bare skal rive hele tilbygget, men det er en større økonomisk kostnad, for noe som "bør holde" enn å prøve å fundamentere det skikkelig først. Jeg begynner å forstå hvorfor alle dørene må justereres to-tre ganger i året innendørs, og hvorfor listene og gulvet får sprekker her og der. 

20240402_093550.jpg

20240402_093558.jpg

20240402_093604.jpg

20240402_093553.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...