Gå til innhold

Avslag på kredittkort


Gjest ce5c0...977

Anbefalte innlegg

Du kan logge deg inn på norskgjeld.no og få en oversikt over usikret gjeld slik långiverne ser den. Alle kreditter telles, så det kan være tidligere kreditter du har fått som du ikke benytter lenger som fortsatt telles med selv om du ikke har noe utestående der. Verdt å ta en titt. Jeg har selv funnet mye som var verdt å slette, f ex en eller annen "Handle nå betal senere" ordning på 60.000 fra et møbelhus etter innredning av leilighet for 10 år siden. Alt var selvsagt nedbetalt, men kreditten lå aktiv, og bankene ser dette som tilgjengelig kreditt man har og teller det med i din total.
 

Videre så finnes det fire selskaper per i dag som tilbyr kredittsjekk av privatpersoner. Bankene du søker om lån / kreditt hos benytter et av disse selskapene. Du kan logge inn hos hvert selskap og se status for om det er åpent for kredittsjekk av deg eller ikke, og endre dette. Kanskje gjør en feil eller tidligere valg at du er sperret for kredittsjekk. Da vil bankene automatisk gi avslag på søknader.

Datatilsynet fører en oppdatert liste over disse selskapene og lenker til deres portaler her

Endret av Phantom Software
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Phantom Software skrev (19 minutter siden):

Du kan logge deg inn på norskgjeld.no og få en oversikt over usikret gjeld slik långiverne ser den. Alle kreditter telles, så det kan være tidligere kreditter du har fått som du ikke benytter lenger som fortsatt telles med selv om du ikke har noe utestående der. Verdt å ta en titt….

Sjekker dette innimellom, spesielt når jeg bytter kredittkort. Ikke noe som henger igjen hos meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ce5c0...977
Phantom Software skrev (2 timer siden):

Du kan logge deg inn på norskgjeld.no og få en oversikt over usikret gjeld slik långiverne ser den. Alle kreditter telles, så det kan være tidligere kreditter du har fått som du ikke benytter lenger som fortsatt telles med selv om du ikke har noe utestående der. Verdt å ta en titt. Jeg har selv funnet mye som var verdt å slette, f ex en eller annen "Handle nå betal senere" ordning på 60.000 fra et møbelhus etter innredning av leilighet for 10 år siden. Alt var selvsagt nedbetalt, men kreditten lå aktiv, og bankene ser dette som tilgjengelig kreditt man har og teller det med i din total.
 

Videre så finnes det fire selskaper per i dag som tilbyr kredittsjekk av privatpersoner. Bankene du søker om lån / kreditt hos benytter et av disse selskapene. Du kan logge inn hos hvert selskap og se status for om det er åpent for kredittsjekk av deg eller ikke, og endre dette. Kanskje gjør en feil eller tidligere valg at du er sperret for kredittsjekk. Da vil bankene automatisk gi avslag på søknader.

Datatilsynet fører en oppdatert liste over disse selskapene og lenker til deres portaler her

Logget inn her. Ser det ligger ca 1.9m på usikret gjeld. Dette er boliglån, men skal det ligge på usikret? 

Benyttet kreditt ligger på ca 10500kr av 35k nå. Trumfvisa for mat og diesel, samt kredittkortet jeg benyttet i utlandet forrige uke. Ser også at jeg har en ramme hos Telia Finance på 15k, hvor av 5k er igjen. Dette er vel på kjøp av Iphone på 3 års nedbetalingsplan med 0% rente jeg kjøpte. 

Anonymous poster hash: ce5c0...977

Lenke til kommentar

Boliglån skal ikke ligge som usikret gjeld. Der har du kanskje årsaken din til hvorfor du ikke får innvilget mer kreditt. Ta kontakt med banken du har boliglån i for å få orden på det, sikkert en tastefeil som gjør at de rapporterer gjelden din inn feil.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ce5c0...977
Kron skrev (2 minutter siden):

Boliglån skal ikke ligge som usikret gjeld. Det har du kanskje årsaken din til hvorfor du ikke får innvilget mer kreditt. Ta kontakt med banken du har boliglån i for å få orden på det, sikkert en tastefeil som gjør at de rapporterer gjelden din inn feil.

Da begynner det å gi litt mer mening. Lånet skal ha gått fra byggelån til boliglån i starten av august da huset ble ferdig, men mulig det er noen systemer som ikke har hengt helt med. Meldte i fra at jeg hadde fått midlertidig brukstillatelse, og da slettet hun kausjonist og meldte at jeg fikk 0.5% lavere rente, men at renteoppgangen i august var med 0.5% så jeg beholdte 5.05%. Får ta kontakt i morgen for å høre. Brutalt å være oppført med så mye usikret gjeld😅

Anonymous poster hash: ce5c0...977

Lenke til kommentar
Gjest ce5c0...977
Phantom Software skrev (1 time siden):

Litt interessert i denne jeg - fikk du løst denne med banken, TS? Hvordan forklarte de at huslånet var registrert som usikret gjeld?

Skal holde dere oppdatert. Sliter med å få tak i banksjefen i den lokale sparebanken. Hu er veldig grei å ha med å gjøre, men flere enn meg som prøver å få kontakt. Ikke alltid ting går like fort med rådgiveren. Har vurdert å bytte bank, men renta er god, i tillegg er det en lokal sparebank, så var veldig greit med «alle kjenner alle typ» da jeg skulle ha byggelån uten for høy rente på det lånet. 

Anonymous poster hash: ce5c0...977

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...