Gå til innhold

Valve avslører Steam Deck OLED


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Beklager om jeg fremstår som litt grinete, men hvorfor skal jeg bry meg om denne enheten? Valve slipper jo ikke hardware i Norge, jævla tåpelig... Jeg skulle gjerne hatt en Steam Deck enten om det var den nye eller gamle modellen, men når jeg må vente på å kanskje kunne bestille en enhet via Elkjøp eller Power skulle de være så heldige at de får sneket til seg noen enheter så blir dette bare latterlig... Det er mange her til lands som skulle gjerne kjøpt seg en Steam Deck, jeg ønsker bare å vite hvorfor de ikke er tilgjengelig her?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Steam Deck er grisedyrt her i Norge. Elkjøp tar 11.000kr for 512GB modellen. Jeg kunne tenkt meg 64GB modellen for da kan jeg sette 512GB SSDen fra Rog Ally inn i den. Men 6800kr er for dyrt. 

Kjøp Asus Rog Ally brukt. De som annonseres på finn.no får de nesten ikke solgt. Jeg fikk min tidligere denne uken. 6000kr for en 2 måneder gammel Rog Ally + 500kr for utstyr som kostet 3000kr nytt. 

Det var en på finn som hadde en Rog Ally til salgs for 5000kr og han fikk ikke solgt den. Ser ut som den er solgt nå.

Det fine med Rog Ally er at du kan sette inn en 2TB 2280 NVMe SSD.

Bakdelen med Rog Ally er at det er Windows, noe som gir fordeler også(flere spill, sånne diverse repacks spill uten å styre masse...) Men du får ingen konsoll opplevelse uten å gjøre mye arbeid, timer med arbeid. 

Har bare installert noen få spill på min, men er positivt overrasket. Jeg gikk inn i det vell viten med at jeg ikke skulle spille nye AAA spill osv. Er ikke spesielt interessert i det heller. Spiller for det meste Minecraft Java på PC. Så jeg møtte teste ut på Ally'en; fungerte bra. Installerte Fabric mod, API, Controller mod, iris & sodium. Fungerte utmerket. Har prøvd Portal, Half Life 2, noen emulatorer, diverse indie games, Dirt 4 osv på Ally'en. Fungerer bra men det er MYE arbeid for at det skal fungere som en konsoll og batteritiden suger. Jeg har to ladere og ingen planer om å bruke den andre plasser enn hjemme så det blir ikke noe problem.

Heino89 skrev (4 timer siden):

Beklager om jeg fremstår som litt grinete, men hvorfor skal jeg bry meg om denne enheten? Valve slipper jo ikke hardware i Norge, jævla tåpelig... Jeg skulle gjerne hatt en Steam Deck enten om det var den nye eller gamle modellen, men når jeg må vente på å kanskje kunne bestille en enhet via Elkjøp eller Power skulle de være så heldige at de får sneket til seg noen enheter så blir dette bare latterlig... Det er mange her til lands som skulle gjerne kjøpt seg en Steam Deck, jeg ønsker bare å vite hvorfor de ikke er tilgjengelig her?

Molboland?

Endret av Kenhten
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (13 timer siden):

Steam Deck er grisedyrt her i Norge.

Steam deck finnes dessverre ikke her i Norge. Så det er gråimport og derfor blir den dyr.

Heino89 skrev (18 timer siden):

Beklager om jeg fremstår som litt grinete, men hvorfor skal jeg bry meg om denne enheten? Valve slipper jo ikke hardware i Norge, jævla tåpelig... Jeg skulle gjerne hatt en Steam Deck enten om det var den nye eller gamle modellen, men når jeg må vente på å kanskje kunne bestille en enhet via Elkjøp eller Power skulle de være så heldige at de får sneket til seg noen enheter så blir dette bare latterlig... Det er mange her til lands som skulle gjerne kjøpt seg en Steam Deck, jeg ønsker bare å vite hvorfor de ikke er tilgjengelig her?

Irriterer meg også. Jeg var på konsert i London for et års tid siden så da fikk jeg kjøpt en 64GB til en fornuftig pris. Helt fantastisk maskin, men nå skal jeg definitivt oppgradere til en OLED-utgave når jeg finner en til fornuftig pris.

Kenhten skrev (13 timer siden):

Kjøp Asus Rog Ally brukt.

Greia med Steam Deck er softwaren. Å ha et helintegrert system som faktisk er laget for Steam Deck er så mye bedre enn å knote med Windows.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (10 minutter siden):

Steam deck finnes dessverre ikke her i Norge. Så det er gråimport og derfor blir den dyr.

 

Greia med Steam Deck er softwaren. Å ha et helintegrert system som faktisk er laget for Steam Deck er så mye bedre enn å knote med Windows.

Elendig norsk krone hjelper også på. Butikkene tar en risiko og tar litt ekstra.

64GB modellen koster 5500kr og 512GB modellen koster 9000kr, så Elkjøp tar 1300 og 2000kr ekstra. Noe av det er sikkert utgifter ved import. Men når Asus Rog Ally koster nå 8000kr ny og 7200kr for B-vare på komplett blir det dyrt. Lenovo Legion Go koster 9000kr.

 

Ja, Windows er knotete. Som jeg skrev, bakdelen er Windows. Steam Deck er en konsoll. Skal ordne stue PCen med ChimeraOS, akkurat nå bruker jeg Batocera Linux på den. Har litt løst å prøve å installera ChimeraOS på Ally'en.

 

Lenke til kommentar
Sitat

 

How much does it cost to ship a package? - We Shop for You (Assisted Purchase) 

Cost of Goods Purchased

Shipping costs from seller (Shipping to Warehouse)

Sales tax (Domestic Tax)

$8.50 USD Assisted Purchase Fee

Bank Fee (Processing Fee - 4.3% )

Shipito Commission (8 % of purchase cost)

$3.25 USD processing fee for Free Account or $2.25 USD processing fee for the Premium Account

Shipping Fee which will depend on the weight of the package and the delivery service your choose.

VAT, GST, or duties for the country you ship it to. Some countries and services require you to pay this in advance. Others require you to pay the fees when your package arrives in your country.

 

 

Er det ikke lettere å bare kjøpe en fra en selger på ebay?

 

Lenke til kommentar
Erlendz skrev (På 11.11.2023 den 1:54 PM):

Mulig… Kjøper man fra Steam må man vel lage Steam-konto med VPN++, så mulig Ebay er lettere. 

Fungerte fint å bruke VPN på eksisterende konto btw hvis du fortsatt er interessert. Jeg bestilte en til Sverige som jeg skal hente i Töcksfors når den kommer.

Kenhten skrev (På 11.11.2023 den 10:23 AM):

Elendig norsk krone hjelper også på. Butikkene tar en risiko og tar litt ekstra.

64GB modellen koster 5500kr og 512GB modellen koster 9000kr, så Elkjøp tar 1300 og 2000kr ekstra. Noe av det er sikkert utgifter ved import. Men når Asus Rog Ally koster nå 8000kr ny og 7200kr for B-vare på komplett blir det dyrt. Lenovo Legion Go koster 9000kr.

8 blank endte jeg opp på for 1TB OLED utgave i Sverige inkl 25% mva.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk. Godt å vite. Har campingvogn og adresse i Danmark. 

Prøver å prute på en 64GB modell, har fått selger ned til 4400kr. Målet er 4000kr. Men 8k for en 1TB OLED🤤

Rog Ally'en er en grei maskin det. Spilte litt å går på den. Venter på adapter så jeg får satt inn en 2TB 2280 NVMe. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 17.11.2023 den 7:59 AM):

8 blank endte jeg opp på for 1TB OLED utgave i Sverige inkl 25% mva.

Frister.

Men har også fått tilbud om å kjøpe en 64GB SD. Nesten ikke brukt. Kjøpt i UK. Pris er 4k. Kommer til å få en 512GB 2230 til overs. Så lagring er ikke noe problem. 

Er det verdt pengene?

 

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (5 timer siden):

Frister.

Men har også fått tilbud om å kjøpe en 64GB SD. Nesten ikke brukt. Kjøpt i UK. Pris er 4k. Kommer til å få en 512GB 2230 til overs. Så lagring er ikke noe problem. 

Er det verdt pengene?

Hva som er verdt det må du nesten bestemme selv. Jeg stortrives med den, men hvis du har ROG Ally i tillegg så vet jeg ikke helt hva den bringer til bordet hvis du skal beholde begge to. Jeg har ikke tid til å styre for mye i windows eller med oppsett, så Steam Deck gir bare den beste opplevelsen out of the box. OLED-versjonen byr på flere ting over Ally-en, men 4k for LCD-en er jo en herlig pris da. Taper sikkert ikke så mye på den om du bare vil teste noen måneder, men plutselig er du hekta og vil ha OLED-utgaven 😛

Lenke til kommentar

Den ble heldigvis solgt. Jeg fikk ordnet VPN og sjekket prisene på Steam. Jeg trudde de oppgitte prisene ikke var med VAT, men det er det. Tilgjengeligheten blir bedre etterhvert og man slipper å vente 6-10 uker på levering. Å vente slik kan bli vanskelig hvis jeg ønsker å få den levert til campingplassen i Danmark. I sommer sparte jeg mye på å bestille 3d printer og filament dit. Kom fra Tyskland og Tsjekkia.

Skal ha OLED SD. Denne LCD utgaven tenkte jeg å kjøpe til samboeren. Men hun kan låne Ally'en. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Kenhten skrev (På 2.1.2024 den 9:58 PM):

Kommer Steam Deck til Norge?

Hvorfor har de norsk side men den er fortsatt ikke tilgjengelig.

https://www.steamdeck.com/no/

 

Skjønner ikke hva problemet er. Valve er med i VoEC ordningen. De betaler moms til staten allerede.

De må få fingeren ut slik at de skalper toskene på finn,no blir sittende med Steam Deck'ene sine.

Sånn har det alltid vært, HW sidene har norsk oversettelse og man får til og med reklame om dem, men ikke tilgjengelig. Både Valve Index, Steam Controller etc har hatt norsk side siden tidenes morgen. 

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (På 2.1.2024 den 9:58 PM):

Kommer Steam Deck til Norge?

Hvorfor har de norsk side men den er fortsatt ikke tilgjengelig.

https://www.steamdeck.com/no/

 

Skjønner ikke hva problemet er. Valve er med i VoEC ordningen. De betaler moms til staten allerede.

De må få fingeren ut slik at de skalper toskene på finn,no blir sittende med Steam Deck'ene sine.

 Vi blir ikke prioritert rett og slett. Å sende mail og purre er kanskje "best bet", og forhåpentligvis ser man noen som gidder å undersøke. De har jo allerede ordning for å ta norsk MVA på spill, og siden vi er EØS er det ikke noe særlig mer de trenger enn å bare skru på knappen for Norge vil jeg tro. Litt kjipt, men sånn er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...