Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selge bil som jeg har lån på


Anbefalte innlegg

Hei folkens,

føler meg som en nybegynner her nå - men det er jeg. Jeg skal selge min første bil.

På bilen har jeg 115000kr i lån igjen, mens jeg skal selge den for 160000. Hvordan går jeg frem i denne situasjonen?

Er det slik at jeg skal be kjøper om å betale ned restgjelden jeg har hos santander, og deretter overfører restrerende til meg? Føler hele det opplegget blir litt skummelt. Tenker da at kjøper kan straksoverføre de pengene som er igjen inn på min konto, men hva om vedkommende stopper innbetalingen til santander. Sitter jeg da igjen med 115kr i unødvendig lån? Gjerne gi meg en guide på hvordan jeg skal gjøre dette. 

 

På forhånd, takk for svar. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skriv kontrakt. Be kjøper betale inn restgjelden til kreditor. Be kreditor bekrefte at restlån med rente og gebyrer er innfridd, få oppgitt beløpet som er betalt. Trekk dette beløpet fra kjøpesum og be kjøper overføre resterende til deg. Når dette er mottatt, overfører du bilens registrering til kjøper. Done.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (5 minutter siden):

Skriv kontrakt. Be kjøper betale inn restgjelden til kreditor. Be kreditor bekrefte at restlån med rente og gebyrer er innfridd, få oppgitt beløpet som er betalt. Trekk dette beløpet fra kjøpesum og be kjøper overføre resterende til deg. Når dette er mottatt, overfører du bilens registrering til kjøper. Done.

Ojaa, så det vil si at når begge parter har skrevet under kontrakten så overfører kjøper pengene ( til meg og kreditor) Når jeg har fått penger på konto og kreditor bekrefter at pengene har kommet inn SÅ skriver vi salgsmeldingen? Prosessen kan jo ta 2-3 dager, hahah.. 

Lenke til kommentar
Opsat500 skrev (4 minutter siden):

Hvis det er pant i bilen så er det ekstremt viktig for kjøper at ditt billån blir innfridd slik at banken sletter pantet. Så kjøper har all interesse i å betale ned lånet ditt. 
Dette går helt fint så lenge avtalt kjøpesum ikke er mindre enn restgjeld.

Har skjønt at lånet følger skiltet/bilen og ikke eier. Men er jo jeg som har lån hos santander og får fakturaer der daglig. Jeg som får inkasso dersom selger velger å ikke betale restlånet... 

Lenke til kommentar
Gentlemanful skrev (7 minutter siden):

Har skjønt at lånet følger skiltet/bilen og ikke eier. Men er jo jeg som har lån hos santander og får fakturaer der daglig. Jeg som får inkasso dersom selger velger å ikke betale restlånet... 

Men panten er i bilen. Så hvis du slutter å betale så tar de bilen og så selger de den for å dekke inn pengene du skylder de.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 minutt siden):

Men panten er i bilen. Så hvis du slutter å betale så tar de bilen og så selger de den for å dekke inn pengene du skylder de.

okeii, så hvis jeg nekter å betale fakturaene, så får jeg ikke noe pes for det? plutselig få en haug med innkasso etc, også skal de plutselig ta andre verdier av meg...? dersom noe sånt skjer - så bare kontakter jeg santander - forteller dem det som har skjedd - så tauer de inn bilen som kjøper har kjøpt fra meg og trukket betalingen på restgjelden?

 

ble mye frem og tilbake dette - men blir jo litt roligere når du sier at de tar bilen fra vedkommende - med andre ord må jeg bare sørge for at jeg får inn de kronene bilen er verdt over restgjelden..

Lenke til kommentar
Gentlemanful skrev (1 minutt siden):

okeii, så hvis jeg nekter å betale fakturaene, så får jeg ikke noe pes for det? plutselig få en haug med innkasso etc, også skal de plutselig ta andre verdier av meg...? dersom noe sånt skjer - så bare kontakter jeg santander - forteller dem det som har skjedd - så tauer de inn bilen som kjøper har kjøpt fra meg og trukket betalingen på restgjelden?

ble mye frem og tilbake dette - men blir jo litt roligere når du sier at de tar bilen fra vedkommende - med andre ord må jeg bare sørge for at jeg får inn de kronene bilen er verdt over restgjelden..

Hvis banken ikke får pengene så bli det nok litt pes for alle involverte, men verst er det for den som har bilen. Hvis kontrakten sier at kjøper skal betale inn lånet og så restbeløpet til deg, men kjøper da så velger å ikke betale lånet så tar de jo bilen og da er det kjøper som får svi. Men du har jo også en avtale, så hvis plutselig nye kjøper vraker bilen i en ulykke så vil jo fortsatt banken ha pengene sine.

Følger du rådene som @bzzlink lenket til noen poster over her så er nok handelen så trygg som man klarer å gjøre det fra begge sider når det er pant i bilen. Gjør det og så lenge du ikke selger til noen som åpenbart ser alt for sketchy ut så ville jeg ikke stresset mer mer det.

Man kan også få en skriftlig bekreftelse/uttalelse fra banken at x antall kroner betalt til konto Y innen Z vil fjerne hele panten i kjøretøyet. Det betrygger kanskje kjøper.

Viktigste for deg er at du får pengene dine og at banken får pengene sine, viktigste for kjøper er at lånet fjernes og bilen bli omregistrert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...