Gå til innhold

Råd om BSU og boliglån - blir 34


Gjest b9246...786

Anbefalte innlegg

Gjest b9246...786

Hei, trenger råd. 

Samboer og jeg har resterende boliglån på 2milioner med flytende rente gjennom fagforening, 4,99 nom., 5,16 eff., 20 av 25 år igjen.  Ingen barn, eier bil uten lån på. Barn kommer nok i nærmeste framtid. 

Samboer tjener rundt 450k før skatt. Jeg har en master i helse, men har ikke jobbet og holder på med AAP på minstesats etter flere runder med operasjoner og andre behandlinger. 

Samboer blir 32 neste år, og har rundt 260k i BSU, mens jeg fyller 34 og har 220k i BSU. 

 

Spørsmålet er hva burde jeg gjøre med BSUen neste år når jeg får lav rente på BSUen? Bare "løse" den inn og betale ned boliglånet?

 

Takker for råd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: b9246...786

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

Jeg er ikke noe finansiell rådgiver, men i min bank så beholder man den gode BSU-renten frem til kalenderåret man fyller 36. Så ett alternativ kan være å vurdere å flytte BSU til en bank som tillater det.

Hvis noe må pusses opp i boligen så kan BSU brukes til det. Her hadde jeg kontaktet en faktisk rådgiver for å høre om den spesifikke oppussingen kan brukes med BSU-midler. Man kan til og med bygge garasje under visse omstendigheter med BSU.

Når jeg når alderen der BSU-renten går ned så vurderer jeg å sette BSU-kontoen som trekkonto for boliglånet, og så spart summen jeg vanligvis hadde brukt på boliglånet. Ikke undersøkt hvorvidt dette er innafor, men jeg håper det. Noe på en god sparekonto, og noe i fond/aksjer. Da får man samtidig en god bufferkonto. 

Så dette var mer alternativer enn råd. Ikke for å gjøre deg mer usikker. :p

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, taffeeel said:

Her hadde jeg kontaktet en faktisk rådgiver for å høre om den spesifikke oppussingen kan brukes med BSU-midler. Man kan til og med bygge garasje under visse omstendigheter med BSU.

Bare en liten digresjon, men det er Skatteetaten som kontrollerer og ilegger tileggs skatt om man ikke oppfyller kravene for skattefradraget for BSU.
Man må derfor selv sørge for å ha nødvendig dokumentasjon for å ha oppfylt kravene hvis man skal pusse opp osv.. 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bank-og-lan/bsu/
Man kan fint bygge garasje, installere solcelle anlegg og varmepumpe bla.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest a32d7...31e
5 hours ago, Guest b9246...786 said:

Hei, trenger råd. 

Samboer og jeg har resterende boliglån på 2milioner med flytende rente gjennom fagforening, 4,99 nom., 5,16 eff., 20 av 25 år igjen.  Ingen barn, eier bil uten lån på. Barn kommer nok i nærmeste framtid. 

Samboer tjener rundt 450k før skatt. Jeg har en master i helse, men har ikke jobbet og holder på med AAP på minstesats etter flere runder med operasjoner og andre behandlinger. 

Samboer blir 32 neste år, og har rundt 260k i BSU, mens jeg fyller 34 og har 220k i BSU. 

 

Spørsmålet er hva burde jeg gjøre med BSUen neste år når jeg får lav rente på BSUen? Bare "løse" den inn og betale ned boliglånet?

 

Takker for råd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: b9246...786

Om du ikke må eller vil sprette den for å få lån tilbyr Sparebank1 SR-Bank og SMN bsu-rente frem til fylte 36 år. Har variert litt hvem som har best rente da de justerer den på litt ulike tidspunkt etter annonsering av økning av styringsrenten. Om en flytter BSU til bank med like god eller bedre BSU så får en ekstra rentesrenteseffekt da rente hittil opptjent i året legges til rentestolen før utgangen av året. Rente opptjent etter fylte BSU kan også tas ut og brukes på det en vil. Og en kan bruke BSU på oppussing og vedlikehold også nå. Også lest hos skatteetaten at en skal kunne bruke op felleskostnader men vet ikke hvordan banker praktiserer det i praksis. Noen banker krever lån i samme bank om en vil betale ned lån gradvis fremfor bruke hele BSU/flytte hele beholdningen samtidig fra BSU konto med BSU rente. Sparebanken Øst er eneste banken jeg vet om som ikke setter ned bsu-renten, ikke etter 34 og ikke etter 36 år. De tilbyr:

BSU

 

Fra 03.12.

5,75%

 

6,00%

 

 Men tror SB1 SR-Bank og SMN tilbyr bedre rente frem til fylte 36. Vet ikke hvordan SR-bank sin rente og BSU rente påvirkes av sammenslåing til SpareBanken Sør når det evt blir endelig om sikkert et år..

Anonymous poster hash: a32d7...31e

Lenke til kommentar
Gjest a32d7...31e

Du lønner seg jo å beholde BSU om BSU-renten er høyere enn lånerenten. Fra før 01.01.2023 tillot låneforskiften at BSU som ikke var brukt kunne legges til ift. 5 ganger inntekt fratrukket gjeld. Men det ble fjernet. Så om du ikke må sprette bsu for å få nok egenkapital som kreves for boliglånet kan det lønne seg å beholde. Bruker en BSU kan en jo evt. sette inn det en får i inntekt inn i fond eller rentefond om en tror en vil få mer avkastning ift. BSU. En bank setter som nevnt ikke ned BSU renten etter 34 eller 36 år.  Rentefond på fondskonto/i kapitalforsikring gir også utsatt skatt til år et tar ut gevinst fremfor vanlig bankinnskudd. Ekstra innbetaling på lån kan en jo velge om skal redusere terminbeløp eller redusere lånets løpetid. Refusjon av løpetid vil gi mindre renter totalt sett. Men reduksjonen av terminbeløp vil medføre at en sitter igjen med mer hver måned som kan plasseres i fond som gir meravkastning i lengden slik det lønner seg mer en reduksjon av løpetid. En kan også variere dette.

Anonymous poster hash: a32d7...31e

Lenke til kommentar

Behald den så lenge som du kan er mitt tips. Då har du kapital på bok som kan brukast til terminbeløp eit år eller to. Spesielt i ein situasjon der du er på AAP og det kanskje er litt usikkert kva inntekt de vil ha framover.

Med dagens rente blir det stor forskjell frå BSU-rente til sparekonto, så den dagen det ikkje er råd å få BSU-rente lengre kan de vurdere å betale inn resten på lånet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...