Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Gamle piggdekk eller nye piggfrie på is?


PaladinNO

Anbefalte innlegg

Jeg trenger noen meninger her.

Det er blitt stedvis is på veien, og mine nye Continental VikingContact 7 piggfrie dekk (uke 12 22) har null grep på disse stedene.

Har noen eldre piggdekk i garasjen (lagret opphengt etter felgen, uten direkte sollys), men disse var eldre enn jeg husket, henholdsvis 3415 (3 dekk) og 4713 (1 dekk). Dekkene er spesielle Hakkapeliitta 8, med 260 pigger pr. dekk. Er lite brukt, så piggene er gode.

Tenkte å legge om alle 4 hjulene, men med tanke på alderen så tenker jeg å kun skifte foran. Er en fremhjulsdrevet bil.

Skal på jobb i morgen tidlig, så må ta en avgjørelse idag - skal jeg legge om til 8 år gamle piggdekk eller kjøre på de piggfrie og ta sjansen?

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som NAF-medlem leste jeg tilgomed den testen da den kom...og hadde nå glemt alt om den!

Vel, høres ut som jeg bare får prøve. Med null grep med (på papiret) gode piggfrie dekk, så kan det ikke bli verre ved å bruke eldre piggdekk.
Har godt med utstyr, så selve hjulskiftet med 2 hjul tar ca. 15 minutter. Så får jeg se hvordan den går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke 100% sikker, men jeg er usikker på om å blande piggdekk og piggfritt på en bil er lovlig? Mener i alle fall bestemt at det er ulovlig å kjøre med sommerdekk blandet med piggfrie vinterdekk på samme bil i alle fall? Var jeg deg ville jeg i det minste sjekket lovligheten av å blande eller bare få byttet alle fire hjulene.

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (49 minutter siden):

Ikke 100% sikker, men jeg er usikker på om å blande piggdekk og piggfritt på en bil er lovlig?

Jeg kan si med sikkerhet at dette ikke er lov grunnet forskjell på dekkonstruksjon og grep. Men det er det jeg har. Har ikke lyst til å sette på det 10 år gamle dekket... Alle hjulene har samme dimensjon.

Det skal ellers være like hjul på samme aksel, men kan være forskjellig på for- og bakakselen. Dette leveres også fra fabrikk på noen biler. Men da med samme type dekk (pigg / piggfritt / sommer) på begge akselene.

EDIT:
Regner med det er denne som gjelder:
https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2019-10-11-1361

Sitat

Nr. 4 bokstav a skal lyde:
a) Dersom motorsykkel, bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg eller tilhenger/tilhengerredskap som er konstruert for fart over 50 km/t og som har driftsbrems utstyres med piggdekk, skal kjøretøyet ha piggdekk på alle hjul.

Bil som nevnt i foregående ledd kan likevel ha piggdekk på én aksel og kjetting ellers.

 

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
  • PaladinNO endret tittelen til [Løst] Gamle piggdekk eller nye piggfrie på is?
28 minutes ago, PaladinNO said:

Jeg kan si med sikkerhet at dette ikke er lov grunnet forskjell på dekkonstruksjon og grep. Men det er det jeg har. Har ikke lyst til å sette på det 10 år gamle dekket... Alle hjulene har samme dimensjon.

Det skal ellers være like hjul på samme aksel, men kan være forskjellig på for- og bakakselen. Dette leveres også fra fabrikk på noen biler. Men da med samme type dekk (pigg / piggfritt / sommer) på begge akselene.

EDIT:
Regner med det er denne som gjelder:
https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2019-10-11-1361

 

Regner med at du bare kan se bort i fra produksjonsdato på det ene dekket med avvikende datomerking: Det er foretatt tester som viser at så lenge dekk oppbevares mørkt og kjølig, så eldes ikke dekket merkbart. Dekk eldes praktisk talt ikke på mange år under riktig lagring, men begynner å eldes (nevneverdig) først når dekk blir tatt i bruk. Dette foutsetter at alle dekkene er tatt i bruk samtidig. Så det er trolig mye mer problematiskt for deg om du blander dekk og ikke bare skifter alle fire. Det eldste dekket er trolig for absolutt alle praktiske formål like de bare to år nyere dekkene.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (2 timer siden):

... mine nye Continental VikingContact 7 piggfrie dekk (uke 12 22) har null grep på disse stedene....

Er dekkene helt helt nye, eller har du kjørt med dem litt på asfalt før isen kom? Nye dekk har gjerne en hinne etter produksjonen, denne bør slites bort før optimalt grep på is oppnås. Gamle piggdekk kan funke på is, forutsatt at piggene er på plass og ikke slitt, men på snø vil du ha mye dårligere grep enn med nye piggfrie dekk.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, zanta said:

Er dekkene helt helt nye, eller har du kjørt med dem litt på asfalt før isen kom? Nye dekk har gjerne en hinne etter produksjonen, denne bør slites bort før optimalt grep på is oppnås. Gamle piggdekk kan funke på is, forutsatt at piggene er på plass og ikke slitt, men på snø vil du ha mye dårligere grep enn med nye piggfrie dekk.

Det siste du skriver er vel direkte feil? På snø så er det vel mønsterdybden og dekkmønstret som utgjør en særlig forskjell. Det er på is, og da særlig våt is som gummien og hvor myk gummien er teller med tanke på veigrep.

Og litt semantikk: Hinnen du nevner ikke bare "bør", men den "må" slites bort før man får optimalt veigrep.

Lenke til kommentar
zanta skrev (3 timer siden):

Er dekkene helt helt nye, eller har du kjørt med dem litt på asfalt før isen kom?

De ble brukt litt i fjor, men antageligvis ikke de anbefalte "50 - 100 mil" for å fjerne den hinnen.

Jeg vet piggfrie dekk er bedre på snø grunnet grøvere mønster (er mindre mønster på piggdekk for å plass til piggene), men nå har det snødd litt og så vært skiftende kuldegrader og varmegrader, så det er stort sett en polert overflate på veien.

Og jeg bor ute på bygda, med mye grusveier, så skraping skjer ikke og det er begrenset med grusing. Var heller ikke gruset på asfalten ennå, når jeg kjørte mot "lokalbyen" tidligere idag.
Jeg regner med å skifte tilbake til de piggfrie om ikke så lenge. Ihvetfall når det kommer mer snø og det blir skikkelig vinter.

Jeg bruker de spesielle piggdekkene (er ulovlig mange pigger i dem) kun korte perioder i overgangsfasene før / etter vinteren.

EDIT:
Har nå fått tatt meg en liten tur...det var vesentlig bedre grep med de gamle piggdekkene. Men bakenden var ikke uventet noe mer livlig til tider.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...