Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøp av batteri til Ryobi snøfreser


Anbefalte innlegg

8 minutes ago, wampster said:

Dette er ikke en elbil. Man snakker batteri til et el-verktøy. De fleste (alle?) lader det til fult og bruker det til tomt.
Meg bekjent er det heller ikke noen batterier til elverktøy (uansett merke) hvor du kan overvåke nøyaktig gjenverende ladning som gjør det du skriver til noe nært meningsløst. 

Hvis du leser det opprinnelige innlegget mitt omkring dette så skrev jeg prinsippiellt og mest mulig generellt og uavhengig av aplikasjon... Dette gjelder egenskaper ved Li-Ion batterier ned på cellenivå. Så det du skriver er meningsløst all den tid dette i utganspunktet gjelder Li-Ion-celler helt uavhengig av hva de brukes i... Og til og med om utsyret eventuellt ikke har noen indikasjon på prosentvis grad av ut/opp-ladning så går det å anslå ut/-oppladning basert på tiden ut-/opp-ladning tar i kombinasjon med oppgitt ladestrøm/strømforbruk for eksempel... 

Og å trekke inn hva "De fleste (alle?)" gjør som motargument i forbindelse med et råd og tips som blir gitt er jo fullstendig håpløst. Hvis de fleste (alle) gjør noe feil, så skal man ikke tipse folk om at de heller bør gjøre noe annet mener du 🙃🙄🤪???

Igjen kan bruk i biler være et (delvis) unntak. Det påstås at cellene i for eksempel Tesla'er er mer robust enn det meste annet, og at de tåler mye mer enn det meste/allt annet for eksempel. Men Igjen: Dette gjelder prinsipper ved selve cellene i batterier, så de gjelder nok i større eller mindre grad i forbindelse med biler også selv om det kanskje ikke gjelder i like stor grad som ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den bruker sikkert bare ett par batteri også veksler til andre paret. Så batteriene for hvert par bør være like, men de to parene kan være forskjellige. F.eks 2x 6 Ah og 2x 4 Ah.

Jeg har troen på at produsenten må ha tenkt på dette at det er to forskjellige par.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
1 hour ago, sedsberg said:

Hvofor skal man oppfordre folk til å unødvendig kun bruke deler av batteriet når det er laget for å brukes helt til utstyret stopper siden det allerede har beskyttelse mot overutlading?

Hvor mange ganger skal det være nødvendig å forklare deg det samme før du forstår poenget??? Klarar du VIRKELIG IKKE å forstå poenget med å få noe som koster såpas mye som et batteri til elverktøy, elsykler og så videre til å leve så lenge som mulig og få flest mulig ladesykluser ut av batteriet?!

For å se om en analogi fungerer: Når du er ute og kjører bil, kjører du da på et lavere gir med høyere turtall enn det optimale eller forsøker du å regulere gasspådrag og girvalg så motoren og girkassenen skal vare så lenge som mulig og levetiden på motor og girkasse skal bli så lang som mulig?!?! Drivstofftanken fungerer jo som en BMS og stopper bilen når tanken er tom, og fyllepistolen på pumpene fungerer som en BMS og stopper fyllingen når tanken er full, så det er vel bare å tute og kjøre på med fullt turtall uten tanke på slitasje og levetiden for girkasse og motor, er det ikke...?!

Lenke til kommentar

Tror du virkelig ikke produsentene vet dette selv? Hvorfor tror du de har lagt inn slike sperrer? Kanskje.... kanskje... kanskje fordi forbrukerne hadde kjørt batteriene sønder og sammen hvis det hadde vært mulig å kjøre de tomme?

Og dette er ikke en elbil. Det er et verktøy hvor man er interresert i maks brukstid.

Eller.... vi kan jo bare legge batteriene på hylla og aldri bruke de! Tenk hvor lenge de vil vare da! Jaaaah!!

Og du har tydeligvis null peiling på hva BMS er og hvordan det fungerer hvis du tror at å kjøre en bensintank tom er det samme som BMS. Analogien din var forøvrig ekstremt dårlig. Som bil-analogier som regel er.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
11 minutes ago, sedsberg said:

Tror du virkelig ikke produsentene vet dette selv? Hvorfor tror du de har lagt inn slike sperrer? Kanskje.... kanskje... kanskje fordi forbrukerne hadde kjørt batteriene sønder og sammen hvis det hadde vært mulig å kjøre de tomme?

Og dette er ikke en elbil. Det er et verktøy hvor man er interresert i maks brukstid.

Eller.... vi kan jo bare legge batteriene på hylla og aldri bruke de! Tenk hvor lenge de vil vare da! Jaaaah!!

Og du har tydeligvis null peiling på hva BMS er og hvordan det fungerer hvis du tror at å kjøre en bensintank tom er det samme som BMS. Analogien din var forøvrig ekstremt dårlig. Som bil-analogier som regel er.

Fra min side var det bare et tips til de som klarer å forstå poenget, og som ønsker å få så lang levetid ut av batterier som mulig. Hvis du ENNÅ ikke klarer å forstå poenget så får det være ditt problem...

Du får heller fortsette å misforstå/ikke forstå poenget og ikke klare å forstå at BMS IKKE HAR NOE MED POENGET Å GJØRE, og så får du leve videre i vilfarelsen om at produsenter og selgere ønsker at ting skal leve så lenge som mulig. Gidder ikke en gang forsøke å få deg til å forstå betydningen av begrepet Planned Obsolescence!

Jeg har veldig god greie på hva en BMS er, og JEG vet hundre prosent sikkert at du over hodet ikke forstår selve poenget eller ananlogien ut i fra hva du skriver og hvordan du fortsatt innbiller deg at BMS har noe som helst med poenget å gjøre...

Lenke til kommentar

Til de som er i stand til å forstå poenget, og som ønsker å få et batteri til å leve så lenge som mulig: Det er en GRUNN til at i alle fall Samsung har en funksjon hvor man kan begrense og automatisk stoppe oppladingen av mobiltelefonen til maksimum 85%, det er en GRUNN til at det finnes mobiltelefonapp'er som begrenser opplading til et maksimumsnivå under 100% (mener man i utganspunktet må ha root'et telefon for at det skal fungere, men mener å huske at det også finnes unntak), og det er en GRUNN til at det finnes mobiltelefonapp'er som kan varsle når batterinivået er utladet under et nivå over 0% og over et nivå under 100%. Grunnen til det er poenget "sedsberg" ikke klarer å forstå, og at å holde seg omkring 50 kapasitet på et Li-Ion batteri  (f.eks. mellom 25-75%) gir mindre slitasje på batteriet som dermed øker antallet ladesykluser batteriet overlever...

Lenke til kommentar

Mobiltelefoner har nok kapasitet til at dette er fornuftig. Samme med elbiler. Noe man ikke nødvendigvis har på verktøy. Derfor vil man ikke kjøpe ekstra, svinedyre batterier bare for at de skal vare bittegrann lengre. Det er brukstid man er ute etter.

Man kjører til de stopper, bytter batterier og setter de tomme i laderen.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (6 minutter siden):

Til de som er i stand til å forstå poenget, og som ønsker å få et batteri til å leve så lenge som mulig: Det er en GRUNN til at i alle fall Samsung har en funksjon hvor man kan begrense og automatisk stoppe oppladingen av mobiltelefonen til maksimum 85%, det er en GRUNN til at det finnes mobiltelefonapp'er som begrenser opplading til et maksimumsnivå under 100% (mener man i utganspunktet må ha root'et telefon for at det skal fungere, men mener å huske at det også finnes unntak), og det er en GRUNN til at det finnes mobiltelefonapp'er som kan varsle når batterinivået er utladet under et nivå over 0% og over et nivå under 100%. Grunnen til det er poenget "sedsberg" ikke klarer å forstå, og at å holde seg omkring 50 kapasitet på et Li-Ion batteri  (f.eks. mellom 25-75%) gir mindre slitasje på batteriet som dermed øker antallet ladesykluser batteriet overlever...

Ok, du maler jo videre på dette med 25-85 % lading. Hvordan praktisk skal du gjøre det på et batteri til et elverktøy?
Både på mobilbatterier/bilbatterier så kan man se batteriprosen, det kan man ikke på batterier til elverktøy
Hvis det ikke er praktisk mulig så er hele poenget ditt meningsløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6.11.2023 at 5:47 AM, NoBo said:

Vet vi egentlig hvordan Ryobi har løst forbruket når det sitter 4 batterier i maskinen TS har kjøpt?

Ser at Makita har løst det for sin backpack som tar 4x18V batterier på følgende måte:

TS har ikke oppgitt modell men og man kan vel anta at Ryobi har et litt enklere BMS-design; ser at for modellen RYOBI RY408150 så angis det følgende om batteriene:

Så hvis modellen TS har valgt fungerer på samme måte, vil to ekstra batterier i maskinen ikke gi noe ekstra der og da, ut over at man kan bytte over til to friske batterier ‘on the go’ og kan fullføre jobben uten å måtte vente på å få ladet opp de to man har brukt.

Gitt dette så vil et 4Ah batteri til kunne brukes sammen med eksisterende 4Ah batteri men gi en kortere ‘runtime’ enn de to 6Ah batteriene som fulgte med. Ellers enig i at et nytt 4Ah + et (godt) brukt 4Ah batteri ikke er helt optimalt mtp. belastning. 
 

Tror jeg ville ha sett det an*: dersom TS får brukt snøfreseren til det han trenger den til på én lading med 6Ah så gir det ikke så mye ekstra å ha to (4Ah) batterier til. Gitt prisforskjell rundt 700,- kroner mellom 4- og 6Ah batteri så kan det være en idé å uansett gå for 6Ah og ha det pluss 4Ah i reserve for de snøtunge dagene samt ta sikte på å kjøpe et ekstra 6Ah når det er tilbud. 

*sett det an - gitt at TS’ maskin fungerer som den jeg refererer til mtp. bruk av batteriene.

 

Hvilken modell?


Takk for svar!

Modellene som selges til det europeiske markedet har andre navn og litt ulike spesifikasjoner. Min modell heter RY36STX61A-260F. Jeg tror den er mer tilsvarende RY40870 på det amerikanske markedet. Den har fire aktive batteriporter.
 

De har en oversikt på hjemmesiden (https://no.ryobitools.eu/hagemaskiner/snøfreser/ry36stx61a/ry36stx61a-260f/) som viser at driftstiden ved bruk av fire batterier er mer enn dobbelt så lang som ved bruk av to. Med andre ord ser det ut til å være en fordel å ha fire batterier tilkoblet samtidig. Men det kan jo tenkes at dette ikke gjelder ved to par av batterier med ulik strømstyrke.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...