Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fornærmet i sak - politi tatt ut tiltale


Enmannpaa27

Anbefalte innlegg

Krozmar skrev (Akkurat nå):

Jeg ble tilkjent erstatning på 8000,- kroner for skader på bilen min en gang av noen tyvradder som stjal den. De ble tiltalt og dømt for hærverk og biltyveri, samt kjøring uten gyldig førerkort samt under påvirking av narkotiske stoffer.

Jeg fikk brev fra Politiet om at saken var sendt til statens innkrevingssentral, og om jeg ønsket å få erstatningen tildelt derifra eller om jeg ville ta det gjennom egen forsikring. Jeg valgte å ta det via forsikringsselskapet, så jeg fikk hele beløpet utbetalt med en gang.

Men om jeg hadde tatt det via statens innkrevingssentral ville prosessen vært noe som dette om de er uføretrygdet har arbeidsavklaringspenger eller lignende så vil man kunne kanskje få ett par hunder kroner av det pr mnd til gjelden var nedbetalt. Evnt skattepenger de har tilgode ett år kan også tilkjennes udekt beløp som ligger inne hos statens innkrevingssentral.

Åssen type forsikring er dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enmannpaa27 skrev (1 minutt siden):

Åssen type forsikring er dette?

Dette var rett og slett bilforsikringen med delkasko.. Sa enkelt og greit at bilen var stjålet og det var slike skader på den og viste frem kjennelsen politiet hadde sendt meg med navn og personnummer på de ansvarlige. Så fikset forsikringsselskapet resten..

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hei igjen folkens. Siden jeg sliter veldig med helsa, har jeg ytret ønske om å trekke anmeldelsen. Jeg går per i dag til behandling og har god effekt. Denne situasjon setter en stopper for dette. Noen som vet om jeg trekker anmeldelsen formelt, om jeg slipper å møte i rettssaken? Dette er et grovt tyveri, så jeg tror allikevel politiet ønsker å kjøre saken. Jeg vil bare slippe å møte i rettssaken eller delta. Har jeg som fornærmet, tross tidligere innrømmelse (nov.2022) av at jeg gjorde noe kriminelt, lov til å tie under slike spørsmål? Alle i politiet har forsøkt å trygge meg på at det er ikke dette som er fokus, og i innkallingen er det tiltalte og hans kriminelle handlinger som er oppført mtp straffeloven. Ikke noe om meg. Jeg er bare livredd politiet slenger med på slutten "Ja, du får også en straff for det og det". Noen tips til hvordan jeg kan unngå å måtte møte? Det er snakk om en stor penger sum, jeg har skrevet til etterforsker at summen heller kan gå til statskassen, at jeg ikke bryr meg om dem lenger...

Lenke til kommentar
Enmannpaa27 skrev (Akkurat nå):

Hei igjen folkens. Siden jeg sliter veldig med helsa, har jeg ytret ønske om å trekke anmeldelsen. Jeg går per i dag til behandling og har god effekt. Denne situasjon setter en stopper for dette. Noen som vet om jeg trekker anmeldelsen formelt, om jeg slipper å møte i rettssaken? Dette er et grovt tyveri, så jeg tror allikevel politiet ønsker å kjøre saken. Jeg vil bare slippe å møte i rettssaken eller delta. Har jeg som fornærmet, tross tidligere innrømmelse (nov.2022) av at jeg gjorde noe kriminelt, lov til å tie under slike spørsmål? Alle i politiet har forsøkt å trygge meg på at det er ikke dette som er fokus, og i innkallingen er det tiltalte og hans kriminelle handlinger som er oppført mtp straffeloven. Ikke noe om meg. Jeg er bare livredd politiet slenger med på slutten "Ja, du får også en straff for det og det". Noen tips til hvordan jeg kan unngå å måtte møte? Det er snakk om en stor penger sum, jeg har skrevet til etterforsker at summen heller kan gå til statskassen, at jeg ikke bryr meg om dem lenger...

Og i forhold til å tie om spørsmål som kriminaliserer meg selv, hvordan gjør jeg dette uten å lyve?

Lenke til kommentar
Enmannpaa27 skrev (2 timer siden):

Hei igjen folkens. Siden jeg sliter veldig med helsa, har jeg ytret ønske om å trekke anmeldelsen. Jeg går per i dag til behandling og har god effekt. Denne situasjon setter en stopper for dette. Noen som vet om jeg trekker anmeldelsen formelt, om jeg slipper å møte i rettssaken? Dette er et grovt tyveri, så jeg tror allikevel politiet ønsker å kjøre saken. Jeg vil bare slippe å møte i rettssaken eller delta. Har jeg som fornærmet, tross tidligere innrømmelse (nov.2022) av at jeg gjorde noe kriminelt, lov til å tie under slike spørsmål? Alle i politiet har forsøkt å trygge meg på at det er ikke dette som er fokus, og i innkallingen er det tiltalte og hans kriminelle handlinger som er oppført mtp straffeloven. Ikke noe om meg. Jeg er bare livredd politiet slenger med på slutten "Ja, du får også en straff for det og det". Noen tips til hvordan jeg kan unngå å måtte møte? Det er snakk om en stor penger sum, jeg har skrevet til etterforsker at summen heller kan gå til statskassen, at jeg ikke bryr meg om dem lenger...

Jeg tror du henger deg for mye opp i om du evt kan bli straffet for noe. Dette er ikke en rettssak mot deg, men mot tiltalte. Det er tiltalte som har gjort noe galt her, og politiet sier jo selv at de ikke kommer til å rettsforfølge deg for det du evt hadde gjort. Politiet deler heller ikke ut straff, det er det domstolene som gjør. 

Jeg syns det var veldig dumt at du skrev til han etterforskeren at du ikke ønsker pengene tilbake. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Enmannpaa27 skrev (2 timer siden):

Og i forhold til å tie om spørsmål som kriminaliserer meg selv, hvordan gjør jeg dette uten å lyve?

I en rettssak så er du som vitne / fornærmet nødt til å fortelle sannheten. Men du har også rett til å la være å svare på spørsmål. Du kan dermed velge hva du vil svare på og hva du ikke vil svare på. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

I en rettssak så er du som vitne / fornærmet nødt til å fortelle sannheten. Men du har også rett til å la være å svare på spørsmål. Du kan dermed velge hva du vil svare på og hva du ikke vil svare på. 

Jeg har snakket med ansarlig politijurist og han kunne bekrefte at jeg ikke vil bli straffet på noen måter.
Han sa det jeg burde bekymre meg for, er hvor lang tid det vil ta å få tilbake pengene. Tusen takk for hjelpen.
Kunne politiet mottatt gaver, skulle jeg veldig gjerne gitt dem, herregud så imøtekommende og hjelpsomme de er.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Enmannpaa27 skrev (3 minutter siden):

Jeg har snakket med ansarlig politijurist og han kunne bekrefte at jeg ikke vil bli straffet på noen måter.
Han sa det jeg burde bekymre meg for, er hvor lang tid det vil ta å få tilbake pengene. Tusen takk for hjelpen.
Kunne politiet mottatt gaver, skulle jeg veldig gjerne gitt dem, herregud så imøtekommende og hjelpsomme de er.

Bare hyggelig :) Nå må du bare senke skuldrene, og slappe av. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Og ikke lyv når du skal vitne, nei. Selv om det er om saker som ikke er relevante, så la heller advokaten stoppe motparten om det går for langt. Blir du satt fast i løgn, så vil det også svekke troverdigheten din for det som faktisk er sant.

Husk også at gjerningspersonen kan lettere finne på å gjøre dette igjen om vedkommende slipper unna.

Det ordner seg nok, skal du se 🙂

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (På 31.10.2023 den 5:21 PM):

Jeg syns det virker litt rart at det ikke har blitt oppnevnt en bistandsadvokat for deg. Men husk, det er ikke du som er tiltalt her. Du kan i en rettssak la være å svare på spørsmål som kan inkriminere deg selv. Men må ellers ikke lyve på noen måte. 

Det var fordi det ikke var noen sak mot meg. I tillegg til at jeg bare skal vitne (fortelle min versjon), og det var derfor veldig begrenset hva en advokat kan gjøre for meg. Gir dette mening? Du virket som en jurist selv?

Lenke til kommentar
Enmannpaa27 skrev (1 minutt siden):

Det var fordi det ikke var noen sak mot meg. I tillegg til at jeg bare skal vitne (fortelle min versjon), og det var derfor veldig begrenset hva en advokat kan gjøre for meg. Gir dette mening? Du virket som en jurist selv?

Det gir mening. Jeg trodde i utgangspunktet det var en voldssak, derfor jeg tenkte på bistandsadvokat. Men du har senere sagt at det var tyveri. Jeg er ikke jurist, men har ca 1 års juss fra studiet mitt, så litt grunnleggende kunnskap men ikke "ekspert" ;) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (6 timer siden):

Det gir mening. Jeg trodde i utgangspunktet det var en voldssak, derfor jeg tenkte på bistandsadvokat. Men du har senere sagt at det var tyveri. Jeg er ikke jurist, men har ca 1 års juss fra studiet mitt, så litt grunnleggende kunnskap men ikke "ekspert" ;) 

Jeg får ikke sendt deg melding, så skriver her til deg;

i går stå jeg i lyskryss, rødt lys. Fikk politi bak meg med sirener og lys. Jeg kjørte på rødt lys i den grad så jeg fikk kommet meg av side for politiet. Er dette lov?…. Føltes bare veldig dumt å stå det og blokkere politiet når det ikke var noen i veien for meg uten rødt lys

Lenke til kommentar
leticia skrev (6 timer siden):

Det gir mening. Jeg trodde i utgangspunktet det var en voldssak, derfor jeg tenkte på bistandsadvokat. Men du har senere sagt at det var tyveri. Jeg er ikke jurist, men har ca 1 års juss fra studiet mitt, så litt grunnleggende kunnskap men ikke "ekspert" ;) 

Og bare for å nevne det, jeg har aldri hatt et rusproblem, heller ikke ikke i dag. Er i full jobb og ikke drukket alkohol på snart 3 mnd også.

Jeg lurer bare på en ting;

Jeg har under avhør innrømmet noe kriminelt som er straffbart, nemlig kjøp av narkotika. Jeg tenker bare, hvis politiet ville straffet meg for dette, burde dem ikke da anmeldt meg når jeg innrømmet det, og ikke eksempelvis etter rettssaken? Jeg har jo ingen rus i kroppen i dag, ikke engang i håret.

Dem har sagt at dem ikke skal rettsforfølge meg, for dem har ingen bevis, og at de var mer ute etter selgere/«storhaier». Bare redd forsvarer eller dommer overbeviser politiet om å starte etterforskning på meg tross det politet har trygget meg på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Enmannpaa27 skrev (På 31.10.2023 den 4:12 PM):

Hei. Tilbake i tid var jeg utsatt for det som defineres som grov straffbar handling. Jeg anmeldte forholdet. Jeg fikk vite her om dagen at politiet har tatt ut tiltale mot personen som gjorde dette mot meg. Hva betyr dette? Jeg blir ikke klok på hvor i prosessen en tiltale befinner seg. Betyr dette at personen vil bli straffet? Hvilken part skal jeg ha i dette? Hvorfor skal jeg i nytt avhør? Jeg har allerede vært i to avhør hvor jeg har forklart situasjonen. Hvorfor et nytt avhør nå? Trenger jeg advokat, isåfall, hvorfor? Jeg er livredd for at dette kan "backfire" til meg, fordi jeg i forkant av situasjonen var ruset og beruset. Politiet har i tidligere avhør sagt at jeg ikke trenger å tenke på dette, fordi det er ikke det som er fokuset i saken. Burde jeg dobbeltsjekke dette med politiet? 

Ellers, noen her inne som har tips og råd for meg nå?

@krikkert

Lenke til kommentar
Enmannpaa27 skrev (2 timer siden):

Bare redd forsvarer eller dommer overbeviser politiet om å starte etterforskning på meg tross det politet har trygget meg på?

Her syns jeg du skal høre politiet. Når de henlegger saker med bevis og kjent gjerningsmann så er det ingen grunn til å tiltale deg for noe hvor det ikke finnes beviser for noe straffbart.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (2 minutter siden):

Her syns jeg du skal høre politiet. Når de henlegger saker med bevis og kjent gjerningsmann så er det ingen grunn til å tiltale deg for noe hvor det ikke finnes beviser for noe straffbart.

Har aldri blitt anmeldt, derav aldri heller vært noen henleggelse på meg. Ifølge politiet har jeg heller ingen anmeldelser på meg per i dag.

Lenke til kommentar
Gjest 79fdf...405

Det er ingen ting som tyder på at du skal straffeforfølges, politiet har bekreftet dette og det er virkelig ikke noe problem. 

Jeg mistenker at de heller ikke handler om et spesielt "alvorlig" stoff?

Slapp av, ta tak i bekymringene dine og pust, dette er en overdreven reaksjon. Regner med at du er ung, uerfaren eller kommer fra et skjermet miljø. Dette går bra. Hvis ikke, slapp av. 

Anonymous poster hash: 79fdf...405

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...