Gå til innhold

Kjørefeltsskifte rett før veien deles


user123xyz

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om reglene for fletting eller de alminnelige reglene for kjørefeltskifte gjelder når den blå bilen i det vedlagte bildet skal bytte til feltet med røde biler (jeg har skissert biler som røde og blå bokser).

Lovdata (https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§8) sier:

§ 8.Kjørefeltskifte

1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses.

Tilsvarende gjelder den som vil kjøre ut fra vegkant eller på annen måte endre kjøretøyets plass i sideretning.

Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke når antallet vanlige kjørefelt i samme retning reduseres. Farten skal gjensidig tilpasses slik at de kjørende vekselvis kan fortsette uten unødig hinder eller forstyrrelse.

Man kan argumentere for at antallet kjørefelt i samme retning reduseres fra 3 til 2 ved veiskiltet. Dermed skal regelen for fletting gjelde i hht. siste ledd i § 8. 

Dersom svaret er at fletting ikke gjelder her, hva skal den blå bilen så gjøre? Slik jeg ser det er det isåfall 3 alternativer, hvor kun det siste alternativet er forsvarlig.

1) Senk farten eller stopp helt opp og vent på en stor nok luke mellom de røde bilene. Hvis man f. eks. er på en motorvei kan det være uforsvarlig å senke farten for mye eller stoppe helt opp.

2) Prøv forsiktig å klemme deg inn mellom de røde bilene. Dette kan gå dårlig hvis de røde bilene ikke er samarbeidsvillige. Dersom en kollisjon skjer har den blå bilen skylden da den har vikeplikt.

3) Godta at du må kjøre feil og ta til venstre.

Man kunne selvsagt sagt at et fjerde alternativ er å ligge helt til høyre lenge før veiskillet. Men jeg antar her at man har endt opp i feltet der den blå bilen ligger (kanskje fordi man ikke er kjent, og ikke vet at veien deles lenger frem), og at det er en kontinuerlig strøm av røde biler med små luker imellom. Men man ønsker altså å ta til høyre ved veiskillet.

Hvordan tolker man loven her? Er det fletting eller de alminnelige reglene
kjørefeltskifte som gjelder? Er reglene de samme i Danmark og Sverige?

Veiskille.png

Endret av user123xyz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man krysser ordinær hvit midtstripe er det et feltskifte. Ved fletting opphører midtstripen i fletteområdet.

Kommer man seg ikke i riktig felt i tide og på en trygg måte, må man følge feltet man har valgt. Ingen unntak som sier du har lov til å bryte vikeplikten ved feltskifte for å unngå å komme av kurs. Bare å ta til etteretning, og begynne å orientere seg lenger fremover neste gang.

Danskene har det ganske likt. Når to felter går til ett står det skilt med to piler som blir til èn som ligner det norske. Midtstripen opphører i området hvor man skal flette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...