Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaringer med vaskeautomater?


Cerent

Anbefalte innlegg

Bruker dere vaskeautomater når dere vasker bilen? Er det stor forskjell på de forskjellige merkene eller er det hipp som happ hva en velger?

Har pleid å vaske bilen for hånd, men prøvde en automat for en tid tilbake. Må si jeg ble skuffet over resultatet i forhold til prisen, verken sidevinduene eller bakskjermene ble ordentlig rene. Denne het "Christ". Bilen er en MB Vito, hva det noe å si hva slags bil det er, er det noen typer biler som egner seg bedre for automater enn andre?

Hva tenker dere om program, de tilbyr jo en del forskjellige program, hva er det som er gunstig å ta og hva er det som er ting som en ikke behøver om en bestemmer seg for å bruke en automat? Noen tips? Hadde vært digg å slippe å vaske for hånd, egentlig. (En annen ting som er kjipt med å vaske for hånd er at jeg synes jeg stadig oppdager ny slitasje på lakken, riper og rust på ymse steder.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker å styre unna vaskeautomater, om du har lyst på vaskeriper værsegod, er kun når jeg ikke får tid til å vaske bilen selv og da kun børsteløs vask.

Det beste er å vaske bilen selv med berøringsfritt, deretter med vaskehanske, eventuelt svamp som er beregnet på bilvask (ikke de svampene man kjøper på nærmeste bensinstasjon i en 10pakk)

Også fjerne asfalt rester og annen dritt med clay, for deretter å vaske engang til, samt polere og ha på coating (dersom coating fortsatt holder koken kan man skippe dette steget)

 

Så om du vil slippe å gnikke å gni hver gang kan jeg anbefale deg å få polert og coatet bilen, da blir det mye lettere å holde den ren.

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på både pris, kvalitet og metode. Så ein må dessverre sette seg inn i dei ulike automatane og vaskeprogram om ein vil samanlike mellom ulike automatar. 

Underspyling er det greit å velge, særleg på vinterstid for å få vekk salt. Etter min erfaring så blir det vanlegvis reint nok med børstelaus vasking, men enkelte blindsoner som ikkje blir godt vaska vil ein ha på dei fleste automatar. 

Eit anna poeng er at du vil ha eit vaskeprogram som tek seg tid til å vaske ordentleg i staden for å bli raskt ferdig. Særleg viktig er det med avspyling fyrst og at programmet tek seg tid til å la vaskemiddelet jobbe før avspyling. Desverre er det ikkje så lett å finne detaljert informasjon om korleis denne konkrete automaten er programert, så det blir litt prøving og feiling. 

Sjølv om mange automatar frå same merke har like vaskeprogram så kan dei være ulikt programert basert på eigarens preferanse eller lokale forhold.

Lenke til kommentar

Sist vinter opprettet jeg vaskeabonnement på den lokale stasjonen. Her var det Christ automater. Benyttet meg av børsteløs vask. Selv var jeg fornøyd med denne ordningen, selv om bilen så absolutt ikke ble ren. Jeg kjører Golf, og maskinen etterlot alltid en skittstripe over bakvinduet som jeg alltid satt og kikket på i sladrespeilet.

For min del handlet det mer om å få spylt av saltlaken både på og under bilen, enn at den skulle bli gullende ren. Vasket den to ganger i uka +/-.

To ulemper: Automatene lakk som en sil, og dumpet ofte vann og kjemi over bilen når tørkeprogrammet pågikk, med påfølgende flekker og rennemerker etter endt vask. Merket og på lakk og plast at vaskekjemien er temmelig sterk... Men jeg gir den heller en runde ekstra med lakkbeskyttelse i løpet av vinteren fremfor at saltet skal ligge og gnage. 

De resterende tre sesongene så blir den alltid vasket for hånd.

Når du sier at du ikke liker å oppdage riper og rust, så er jo strengt tatt dette en fordel med håndvask, for da får du sjans å utbedre før det sprer seg. Måtte selv pusse og flikke på ene døra + over frontruten nå i sommer. Har garantert spart meg for mye rust på denne måten. 😊

Endret av Javisst
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...