Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vinter på vei. Brøyting.


Smultring77

Anbefalte innlegg

Hei. 
 

takk for gode svar i sist innlegg. Her et føre-var-prinsippet … 

privat vei. 
2 eiendommer som er brukere

Det er kun meg som har vært bruker av denne strekningen helt til nylig. Jeg har aldri hatt behov for brøyting om vinteren da veien og bilen jeg bruker har fungert utmerket vinter som sommer. 
 

nå som det flytter inn et nytt menneske på en annen eiendom tilknyttet denne veien er jeg helt sikker på at han vil trenge brøyting om vinteren. 
 

dette koster en del her ute fordi man må leie inn privat eller kommune med skikkelig utstyr. 
 

jeg leser at loven pålegger alle brukere av en vei å betale for vedlikehold feiing brøyting etc. 

jeg har jo ikke lyst å begynne å betale dette når jeg i alle år ikke har trengt det. 
er det slik «urettferdig» bygget opp?  ( selv om det i mange andre tilfeller er «rettferdig» ? 

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Smultring77 skrev (6 minutter siden):

Fordi han kjører piggfritt med bakhjulstrekk, og jeg kjører høy 4 hjulstrekk og  pigg. 

Beklager litt avsporing men piggfritt er jo nettopp best på snø, så ser ikke helt sitert argumentasjon? Han vil dog så klart få problemer om snødybden blir for stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oddeh skrev (1 time siden):

Beklager litt avsporing men piggfritt er jo nettopp best på snø, så ser ikke helt sitert argumentasjon? Han vil dog så klart få problemer om snødybden blir for stor.

Helt greit. Jeg sporer av selv mange ganger. Han VIL OG MÅTTE trenge brøyting. Ingen tør kjøre opp og bed ned den veien slik jeg gjør og kan. Det er helt logisk om dere hadde sett det :) 

snøen daler ned. Jeg kjører oppå den. Vi har da is innen kort tid under og snø oppå.  Dette funker ikke for andre. 
 

jeg lurer derfor bare på om jeg må begynte å betale for noe jeg ikke trenger :)

Lenke til kommentar

Det er et felles ansvar å holde veien "i forsvarlig og brukande stand", veglova § 54 første ledd første punktum. Dette er den minstestandarden som gjelder hvis ikke annet er avtalt (eller fastsatt av jordskifteretten).

Hvis man ikke kan komme seg til eiendommen vinterstid under normale forhold med relativt vanlige biltyper uten måking vil måking være en forutsetning for at veien skal være i "brukande" stand. Da kan alle eiere og brukere også pålegges å bidra til dette, også den som selv ikke trenger det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
krikkert skrev (13 minutter siden):

Det er et felles ansvar å holde veien "i forsvarlig og brukande stand", veglova § 54 første ledd første punktum. Dette er den minstestandarden som gjelder hvis ikke annet er avtalt (eller fastsatt av jordskifteretten).

Hvis man ikke kan komme seg til eiendommen vinterstid under normale forhold med relativt vanlige biltyper uten måking vil måking være en forutsetning for at veien skal være i "brukande" stand. Da kan alle eiere og brukere også pålegges å bidra til dette, også den som selv ikke trenger det. 

Takk for svar. Det var det jeg tenkte. Men greit å få et svar å stole på. 
 

kjedelig å plutselig få en mer-avgift på 3 til 4 000 kroner årlig bare fordi noen velger å bosette seg i nærheten :)

 

tusen takk for svar. 

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...