Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc låst etter tilbakestilling.


Anbefalte innlegg

Kjøpte ny bærbar pc på finn. Da jeg fikk den tilbakestilte jeg den. Da pcen var ferdig tilbakestilt var pcen låst til et firma som heter Advania. Jeg trenger tydeligvis en bruker der eller en kode. Vet noen hvordan jeg skal løse dette? Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette virker å være noe som IT-selskapet Advania har lagt inn i gjenoppretting av maskinene som en sikkerhet som krever innblanding av IT-ansvarlig. Ville tatt dette opp med vedkommende som solgte maskinen til deg. Om salget ikke er helt stuerent får du sikkert bare trøbbel her og da ville jeg hevet kjøpet.

Teknisk sett kan du vel gå rundt dette ved å installere OS selv, men sjekk i alle fall først at maskinen ikke kommer av et shady salg og potensielt er tyvgods. Mye slikt som foregår som bruktsalg på finn.no f.eks.

Endret av vidor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kontakt selger eller kjøp ny hardisk som kanskje vil gjøre nytten. Tipper du også må ha ny window lisens.

Normalt vil arbeidsgiver sørge for og låse opp pc når de overføres til privat eie.
Da fjernes alle slike sikkerhets funksjoner og noen ganger også harddisken
Lite trolig du vil få en kode for og åpne pc. Det er en viss mulighet for at vedkommende som har solgt deg pc'n ikke har hatt anledning til dette, eller i verste fall er den stjålet.

Om du kontakter Advania får du nok greie på om det er et legalt salg eller ikke. Vil ikke forundre meg om de vil ha harddisk/ene selv om salget er legalt.

Synes det er ganske mistenksomt at du har fått en slik pc uten att den er klargjort for privat bruk.

PS: Hvis du går in i bios er det mulig du kan fjerne krypteringen, dvs den slettes helt og kan ikke gjenopprettes, samt at all data på harddisken blir fjernet (overskrevet utallig mange ganger)
 

Endret av baggiebridges
  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (7 minutter siden):

Dette virker å være noe som IT-selskapet Advantia har lagt inn i gjenoppretting av maskinene som en sikkerhet som krever innblandig av IT-ansvarlig. Ville tatt dette opp med vedkommende som solgte maskinen til deg. Om salget ikke er helt stuerent får du sikkert bare trøbbel her og da ville jeg hevet kjøpet.

Teknisk sett kan du vel gå rundt dette ved å installere OS selv, men sjekk i alle fall først at maskinen ikke kommer av det shady salg og potensielt er tyvgods. Mye slikt som foregår som bruktsalg på finn.no f.eks.

Takk for svar. Jeg skal kontakte selger angående dette. Kjøpte den med fiks ferdig på finn med "trygg betaling" så vedkommende har enda ikke fått pengene ihvertfall. 

Lenke til kommentar
baggiebridges skrev (12 minutter siden):

Kontakt selger eller kjøp ny hardisk som kanskje vil gjøre nytten. Tipper du også må ha ny window lisens.

Normalt vil arbeidsgiver sørge for og låse opp pc når de overføres til privat eie.
Da fjernes alle slike sikkerhets funksjoner og noen ganger også harddisken
Lite trolig du vil få en kode for og åpne pc. Det er en viss mulighet for at vedkommende som har solgt deg pc'n ikke har hatt anledning til dette, eller i verste fall er den stjålet.

Om du kontakter Advania får du nok greie på om det er et legalt salg eller ikke. Vil ikke forundre meg om de vil ha harddisk/ene selv om salget er legalt.

Synes det er ganske mistenksomt at du har fått en slik pc uten att den er klargjort for privat bruk.
 

Takk for svar. Jeg skal førsg kontakte selger angående dette så tar jeg det fra der. Kjøpte den med fiks ferdig på finn med "trygg betaling" så vedkommende har enda ikke fått pengene ihvertfall.

Lenke til kommentar

Hvis du kontakter selger først er det eneste sikre og stoppe kjøpet, siden du ikke vet om den er stjålet eller illegalt solgt.
Om dette er et urent salg og selger har mottatt pengene er nok kjøpesummen tapt for din del.


Hvis det er en ansatt som har solgt en pc som skulle vært "låst" opp og fått fjernet all data lagret, uten og ha fått lov til dette, er det ikke umulig at han/hun risikerer sparken på dagen, og i verste fall bli Politi anmeldt. Om det er det som er saken er det kanskje enkelt og stoppe kjøpet.
Uansett om det er et legalt salg eller ikke kan du  få en plausibel forklaring, og den kan være sann, men hvorfor risikere dette?

Først få stoppet kjøpet og pengene tilbake, så melder du saken til ADVANIA.
Ta bilder av alle etiketter på pc og bilde av bios om det der er noe info knyttet til krypteringen/låsingen.

Var pc så billig at du kvier deg for og heve kjøpet er det enda mer grunn til bekymring for din del.

Kanskje det er mulig de kan spore pc om det er noe galt her, og hvis så og du har måtte gå omveier for og kunne bruke pc som ikke er normalt, kan veien til heleri bli meget kort.

En ting du kan være sikker på er at om salget ikke er rent og selger blir tatt kommer han til og fortelle hvem som han/hun har solgt den til... uansett spores dette enkelt via finn.no for Politiet.

Stopp kjøpet du og finn en ny pc.

 

Endret av baggiebridges
  • Liker 2
Lenke til kommentar
baggiebridges skrev (11 timer siden):

Hvis du kontakter selger først er det eneste sikre og stoppe kjøpet, siden du ikke vet om den er stjålet eller illegalt solgt.
Om dette er et urent salg og selger har mottatt pengene er nok kjøpesummen tapt for din del.


Hvis det er en ansatt som har solgt en pc som skulle vært "låst" opp og fått fjernet all data lagret, uten og ha fått lov til dette, er det ikke umulig at han/hun risikerer sparken på dagen, og i verste fall bli Politi anmeldt. Om det er det som er saken er det kanskje enkelt og stoppe kjøpet.
Uansett om det er et legalt salg eller ikke kan du  få en plausibel forklaring, og den kan være sann, men hvorfor risikere dette?

Først få stoppet kjøpet og pengene tilbake, så melder du saken til ADVANIA.
Ta bilder av alle etiketter på pc og bilde av bios om det der er noe info knyttet til krypteringen/låsingen.

Var pc så billig at du kvier deg for og heve kjøpet er det enda mer grunn til bekymring for din del.

Kanskje det er mulig de kan spore pc om det er noe galt her, og hvis så og du har måtte gå omveier for og kunne bruke pc som ikke er normalt, kan veien til heleri bli meget kort.

En ting du kan være sikker på er at om salget ikke er rent og selger blir tatt kommer han til og fortelle hvem som han/hun har solgt den til... uansett spores dette enkelt via finn.no for Politiet.

Stopp kjøpet du og finn en ny pc.

 

Jeg kontaktet selger og ble enige om at jeg skulle sende den tilbake til hun og at jeg får pengene tilbake. Hun sa at hun sjekket bios og at det ikke var låst... uansett om hun snakker sant eller ikke så vil jeg bare ha pengene tilbake så er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
tehs skrev (På 5.10.2023 den 12:07 PM):

Jeg kontaktet selger og ble enige om at jeg skulle sende den tilbake til hun og at jeg får pengene tilbake. Hun sa at hun sjekket bios og at det ikke var låst... uansett om hun snakker sant eller ikke så vil jeg bare ha pengene tilbake så er jeg fornøyd.

Har du gjort det på slikt vis at du er sikker på at hun ikke både sitter igjen med pc og pengene

 

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar
On 10/5/2023 at 12:07 PM, tehs said:

Jeg kontaktet selger og ble enige om at jeg skulle sende den tilbake til hun og at jeg får pengene tilbake. Hun sa at hun sjekket bios og at det ikke var låst... uansett om hun snakker sant eller ikke så vil jeg bare ha pengene tilbake så er jeg fornøyd.

Ja, det har ingenting med BIOS å gjere.

Det som har skjedd her tipper eg er at PCen er meldt inn i intune med HW-id. Den som solgte deg PCen kan be Advania om å slette HW-ID frå Intune management portal.

Hadde du t.d. installert Ubuntu hadde du ikkje merka dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...