Gå til innhold

Noen som har fiber via Global Connect (tidl. HomeNet)?


Anbefalte innlegg

Hei,

Skal få montert fiber fra Gc om noen uker og lurer på om noen som allerede har dette koblet opp kan skrive, eller helst legge ut et bilde, av hvordan utstyret deres kobles?

Jeg driver og klargjør mitt tekniske rom. Slik jeg er vant med fra f.eks. Telenor er at fiberen utenfra avsluttes i en termineringsboks inne, og videre via en patchekabel APC-APC til et modem/konverter til RJ45. Er det slik med GC også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikkeno' RJ-45 her, ellers er det rett: fiber - termineringsboks - patchekabel (også fiber) - hjemmesentral. Legger ved et dårlig bilde. Hjemmesentral til høyre, fiber termineringsboks til venstre.

Ikke sikkert at alle GC sine installasjoner er like, slik er det nå her og har vært helt siden HomeNet installerte, selv om GC var her og byttet ut hjemmesentralen tidligere i år.

GC_Hjemmesentral_2_IMG_20230930_224815877.jpg

Lenke til kommentar
13 hours ago, TMB said:

Hei,

Skal få montert fiber fra Gc om noen uker og lurer på om noen som allerede har dette koblet opp kan skrive, eller helst legge ut et bilde, av hvordan utstyret deres kobles?

Jeg driver og klargjør mitt tekniske rom. Slik jeg er vant med fra f.eks. Telenor er at fiberen utenfra avsluttes i en termineringsboks inne, og videre via en patchekabel APC-APC til et modem/konverter til RJ45. Er det slik med GC også?

GC har vel to forskjellige typer installasjoner: Det er de selv har lagt fiber og der de bruker Telenors fiber. Hvis det hos deg er slik at Telenors fiber skal benyttes, så blir det vel fortsatt ONT-en fra Telenor som ender med et RJ45-grensesnitt, som så kobles til en ruter. Hvis det installeres egen fiber fra GC, termineres fiberen i GC sin ruter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...