Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lav puls


Goldwing1337

Anbefalte innlegg

Hei, er 28 år gammel mann som var godt trent i barndommen og opp til 21/22 år. 

har jobbet mye og ikke trent mye de siste 5-6 årene nå, og drikker mye energidrikker.

pr nå i skrivende stund sitter jeg med en apple watch som måler pulsen min til 41 i hvilepuls mens jeg studerer. Mens i natt var den rekordlav (32) 

jeg er ikke veltrent lenger og lurer på om jeg burde være bekymret og evt råd dere kan komme med?

Endret av Goldwing1337
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.lommelegen.no/hjerte-og-kar/puls/artikkel/hva-er-normal-hvilepuls-nar-man-sover/77021738

 

Hvis du har lavere hvilepuls enn 60 slag per minutt uten at du er godt trent, bør du søke lege. Hvilepulsen måles i våken tilstand. Det gjelder særlig hvis du også har symptomer som svimmelhet, besvimelse eller kort pust.

 

 

Ta vare på helsen din. Slutt å drikke energidrikker.

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt normalt med lav hvilepuls om man er veltrent og ikke føler stress.

Det at du har så lav puls når du ikke trener aktivt og i tillegg drikker mye "energidrikk" som jeg heller vil kalle stress-drikk er ikke helt bra. Ville nok bestilt en fullsjekk hos lege og tatt med det du har av håndfast dokumentasjon.

Enig med Locrin at du burde slutte med energidrikker uansett, både med og uten sukker.

Blodtrykk og puls varierer mye hos ulike folk, men slik du forklarer det bør det sjekkes.

Lenke til kommentar

Genetikk teller mye mer på hvilepulsen enn hvor trent du er - selv om generelt treningsnivå  selvfølgelig påvirker en god del.

Selv om de fleste er +- 60 slag i minuttet i våken tilstand, så er dette allikevel et snitt. Noen vil ligge langt over eller langt under.

Personlig ligger jeg på rundt 30 når jeg sover dypest (snitt 38 i en søvnstudie gjennom en natt) og 40-50 på dag, men for meg er da dette tydeligvis normalt. Har lett søvnapné som påvirker litt, men etter sjekk av søvnstudie er hvis dette ikke  krise for helsa mi (gikk til spesialist). 

Skal nevnes at det har vært syklister som har hvilepuls på dagtid under 30 og folk med søvnapné som når under 30 på nattestid, men det er ikke automatisk krise.

Så for å være sikker - snakk med lege og få en skikkelig måling, men med mindre du har andre alvorlige symptomer, klarer å bevege deg og føler deg uthvilt på dagen er du nok bare i en ytterkant av skalaen :) Sjekk også meds familien - har flere lav puls så er det nok bare slik at dere har genetikk for dette. 

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...