Gå til innhold

Tips til Fysikk 1?


wowwow123

Anbefalte innlegg

Driver å tar forkurs for ingeniør nå, har matte og fysikk.

Til nå synes jeg at matten er relativ grei, forstår stoffet og klarer å gjøre oppgavene i boka. Fysikken derimot frustrerer meg. Synes stoffet er forvirrende og ting gir ikke mening.

Trenger bare å bestå faget, tenker å melde meg opp på privatist eksamen i tillegg til eksamen hos universitet. 

Skal det mye til for å stryke på fysikk?

Har dere noen råd eller tips til å bli bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes masse gode videoer på youtube, bare søk på fysikk 1.

Fysikk handler mye mer om forståelse enn matematikken, du må tenke over hva du gjør og hvorfor du gjør det. Det er nesten alltid en fordel å tegne en tegning av situasjonen du har. Tenk over hvilke prinsipper og lover du kan bruke og formuler problemet du må løse.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde motsatt problem på ingeniørstudiet (2006-2009).

Fysikken gikk relativt greit, da man stort sett beregner lengder, masser og hastigheter man kan se for seg.

Matematikken ble for meg så abstrakt med side opp og side ned med integraler.

Jeg strøk første matteeksamen (sammen med ca. 40% av kullet), men fikk E på konteeksamen og deretter D på neste halvårs eksamen.

Jeg tenker at man kommer inn i dette etterhvert. Gi det et forsøk, er man innstilt på å få det til så får man det.

Det at du mestrer matematikken ser jeg på som et betryggende tegn. Da tror jeg fysikken vil gå bedre etter hvert også.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar
On 27.9.2023 at 7:17 PM, wowwow123 said:

Driver å tar forkurs for ingeniør nå, har matte og fysikk.

Til nå synes jeg at matten er relativ grei, forstår stoffet og klarer å gjøre oppgavene i boka. Fysikken derimot frustrerer meg. Synes stoffet er forvirrende og ting gir ikke mening.

Trenger bare å bestå faget, tenker å melde meg opp på privatist eksamen i tillegg til eksamen hos universitet. 

Skal det mye til for å stryke på fysikk?

Har dere noen råd eller tips til å bli bedre?

Ikke underdriv betydningen av fysikken: MYE i ingeniørstudiene er basert på matten og fysikken. Og begge deler blir trolig MYE vanskligere i selve studiet enn på forkurset! Så både matte  og fysikken er veldig viktig å ha et godt grunnlag i før selve studiet.

I tilleg til å råde deg til å ikke undervurdere viktigheten av et godt grunnlag ikke bare i matematikken, men også i fysikken: Begge deler er "modningsfag" som må jobbes mye med og brukes tid på å komme inn i for å forstå. Så bruk god tid på å jobbe med fysikken. Søk på Youtube, Khan Academy(?) og lignende for hjelp/finn noen å jobbe med og hjelp hverandre.

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...