Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Felleskostnader for hagestue


Tor 191259

Anbefalte innlegg

Vi bor i en eierseksjon i et lite sameie.Det ble bestemt at seksjonseierne kunne bygge hagestue i tilknytning til leiligheten på egen terrasse. Vedtektene ble ikke oppdatert og det er pr idag ingen bestemmelser der om hagestuene.

Nå ønsker man å få dette på plass - og det er forslag om at det skal betales felleskostnader for hagestueareal slik som for leiligheten

Er det vanlig praksis å betale felleskostnader for hagestue?
Kommunen forlanger ikke reseksjonering

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tor 191259 skrev (1 time siden):

Vi bor i en eierseksjon i et lite sameie.Det ble bestemt at seksjonseierne kunne bygge hagestue i tilknytning til leiligheten på egen terrasse.

Mener du med "kunne bygge" at den enkelte seksjonseier selv kunne gjøre dette for egen kost, eller er dette noe som gjøres av sameiet? Felleskostnadene fordeles som regel, men ikke alltid, etter eierbrøk.

Lenke til kommentar

Ja  vi bygget hagestue for egne penger på egen terrasse. Det er totalt 7 leiligheter i sameiet og kun 2 av oss bygget hagestue. . Det påløper ingen ekstra forsikrings- eller andre kostnader og vi har sagt at vi står ansvarlig for vedlikehold selv.  Men sameiet vil ha innbetalt månedlig felleskostnad.  Er det vanlig?  

Lenke til kommentar

Tidligere tråder om samme hagestue er "Ny hagestue i Sameiet", "Reseksjonering/hagestue", og "Inhabilitet sameiemøter". Gjenbruk gjerne dine egne tidligere tråder når du har flere spørsmål om samme tema. 

 

Felleskostnader utmåles på bakgrunn av eierbrøk. For at hagestuearealet skal regnes inn i eierbrøken må sameiet reseksjoneres slik at hagestuene slutter å være fellesarealer og blir en del av den enkelte seksjon. Det er svært vanlig å gjøre dette, fordi eierseksjonsloven i utgangspunktet gir alle seksjonseierne rett til å bruke fellesareal (eierseksjonsloven § 25 første ledd), og det at én eller flere seksjonseiere bygger hagestuer på fellesarealer for sin egen bruk er i strid med dette prinsippet. Da er man i en situasjon som må løses på én av tre måter: 

 - Arealet må tilbakeføres til felles bruk (eierseksjonsloven § 25 første ledd)
 - Arealet må reseksjoneres slik at det blir en del av den enkelte seksjon
 - Det må vedtektsfestes en enerett til arealene, som maksimalt kan vare i 30 år (eierseksjonsloven § 25 femte ledd)

Legg merke til at både reseksjonering og enerett krever reguleringsmessig lovlighet etter eierseksjonsloven § 7 annet ledd, slik at hvis byggetillatelse eller reguleringsplan forhindrer det å legge fellesarealer til enkeltseksjoner så har man bare alternativet tilbakeføring til felles bruk. 

Jeg viser ellers til det jeg skrev i tråden "Reseksjonering/hagestue" - det gir lite mening for sameiet å kreve dette, fordi et sameie skal gå i null. Med mindre sameiet får økte kostnader så vil det å kreve inn mer àkonto bare føre til tilbakebetalinger. 

(Men i den andre tråden nevnte du at forretningsfører er Bate. Bate er et boligbyggelag, og boligbyggelag er ikke alltid like flinke på at eierseksjonssameier ikke er det samme som borettslag.)

Lenke til kommentar

Ok skal bruke samme tråd dersom det skulle dukke opp flere spørsmål. Men opplever at mange ikke får med seg informasjonen  tidligere i tråden.
I starten skriver jeg at detteIKKE er eller har noe med fellesareal å gjøre.

Jeg er eier av leilighet og stor terrasse . Jeg bygger hagestue på min egen terrasse tilknyttet leiligheten.
Betaler selv for hagestuen 

Så er spørsmålet:
Er det noe vanlig praksis når det gjelder å betale felleskostnader for hagestueareal, eller regler for vedlikeholdsansvar
Eller er dette helt opp til det enkelte sameiet?

Kommunen forlanger ikke reseksjonering

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...