Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dunkelyd i vannrør


Anbefalte innlegg

Hei.

Har noen dunkelyd i vannrøra, trur det er vannrøra da dette forekommer når jeg bruker vann.
Det er mye "dunk" de første minuttene, spesielt når jeg åpner kranen. Etter det så avtar det, men du hører fortsatt dunk i røra opp til 1 time etter jeg har brukt vann. (med opp til 1-2min intervall)
Typen til min mor mener det er luft, i vvs feks, men har prøvd med bare kaldt vann, å det samme skjer. Kan det være at det trekker falsk luft noen plass?
Det jeg har sitt, så er det null lekkasje, da jeg kan følge alle røra i kjelleren, har dog ikkej tatt ned alle takplater, men tatt stikkprøver å finner ingen fukt noen plass.
Prøvd å google, men det passer ikkje akkurat helt heller, med trykkslag og høgt trykk inn i bolig, da trykket her er ganske lavt, vil tro det er rundt 2,5-3bars trykk inn.


Hva, hvordan eller ja, hvordan feilsøke? Har lite peng pr dags dato, så eneste er om jeg får ringt en rørlegger og forhøre meg, men de skal vel ha betalt?

 

Edit: Er kobberrøyr


Beklager viss dårlig skrevet og formulert innlegg.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke luft, luft vil raskt komme ut og ett trykk-satt system kan umulig ta inn luft gjennom ett hull, vann ville ha kommet ut.

En vanlig lekasje vil neppe skape slag over tid det heller.
Har du noen mulighet til å skru av vannet på deler av anlegget? i så fall kan jo det hjelpe med å identifisere hvor feilen ligger.
Kan det være kloakken/avløp? Fyll f.eks opp ett par bøtter så se om det kommer da. Hell ut bøttene i avløpet etterpå og se om lyden kommer av det.
I beste fall løses det med mudin(ikke bruk plumbo) i avløpet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt lyd i røra er vel ikke så uvanlig. Jeg tipper det skyldes at metallet/plasten ekspanderer og trekker seg sammen avhengig av temperaturforskjellen mellom vannet og materialet/lufta rundt røret. Så glipper det i rørfestene og koblingene når dette skjer og det er det som lager lyden. Men jeg er ikke rørlegger. Luft i røra lager en annen lyd og du hører det som regel i blandebatteriet, ikke i røra.

Endret av Verm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er bare at dunke avtar, men tar lang tid. Søstera mi bor i kjelleren min, å hun som hører det best, som gjør at hun ikke får sove av det. Så har prøvd å feilsøke, men ja, eg tvile på luft. Kunne har vert noe luft i vvs da denne ble flyttet og satt tilbake ihht oppussing, men tvile sterkt på det og.

Nå satt eg på vanne i alle kraner og toalett over lengre tid(2-3min) å har samme lyd.

Lenke til kommentar

Ser ut som det er vannrøra, jeg kjørte i går vann gjennom alle kraner(6 vasker og 3 dusjer på en gang) kaldt og varmt vann bare for å teste, da kom det nesten ikke vann gjennom, mista nok nesten alt trykk pga det jeg gjorde.

Men det som var litt merkelig, var at etter rundt 1 time, så åpna jeg kranen på det ene badet, å da syrklet det og "sugde" etter luft før vannet kom. 
Så er noe som ikke stemmer, vet jo trykket inn til huset ikke er det beste.
Men trur jeg må ta en tlf til en rørlegger å høre.

Bare frusterrende for min søster som kan høre dunk i røra opp til et par timer etter vi har brukt vann, hun sier det høres ut som man slipper en sprettball på gulvet, men at dette avtar etterhvert, første minuttene etter vi har stengt kranen på en av bada eller kjøkkenet så er det veldig mye dunk som etterhvert avtar, med opp til 1-2min mellom hvert dunk(1-2 timer etter)

Lenke til kommentar

Det er ikke rørslag/trykkstøt du opplever? 

https://no.wikipedia.org/wiki/Trykkstøt 

Da vil man ved stenging av vannkranen kunne lage vibrasjoner i vannrørene, og gamle kobberrør er ikke alltid så godt festet at det kan skape lyder igjennom hele boligen. 

En løsning kan være å bytte ut blandebatteri med et som har soft close. Da vil ikke ressonansen bli så kraftig. 
Kontakt en rørlegger som kan komme med anbefalinger. 

Endret av Marzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Ja, nå har jeg snakka med rørlegger. Han sier det kan være veldig mye.

Foreslo å stenge kranen inn til oppvaskmaskin i første omgang. 
Så var det at feste til røret en eller annen plass i huset kan ha løsnet litt(huset er fra 79) så da er det å finne ut hvor hen dette er sånn ca, men har en liten anelse viss det er det det er snakk om.

Så nevnte han etterpå at det kan være en av blandebatteria i dusj eller vask, da noen av disse er fra byggeår. At magnetventilen er utslitt/begynne å bli slitt.

Siste som var av det dyrere slaget var jo ekspansjonstank/trykktank eller noe i den duren som han snakka om.


prøver det billigste først ;)

Må bare takke for hjelp til nå!

Lenke til kommentar

Oppdatering:

Kobberrør var satt fast med bøyd spiker. Etter årene så har mest sannsynlig huset bevegt seg og satt seg, som har gjort at man har fått opp til 1mm klaring melliom spiker og rør.
Når røret blir varmet opp og kjølt ned igjen ihht bruk av varmtvann, så lagde dette er stygg lyd.

Kjøpte rett rørklammer å fikk festet rør.

Problem løst!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...