Gå til innhold

Dali Sub E9f fikse?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer på et råd.

Jeg er glad i bass. Har bygget subwoofere selv, eid B&W, eid Dali og eid digre tårn uten behov for sub. 

Jeg lurer på å kjøpe et par Dali sub e9f. De er defekte, ifølg selger er ølgende situasjonen: "Slår seg av når de får strøm." KAN være sikringene, det klarer jeg selv. Men det er jo en grunn til at sikringa gikk i utgangspunktet. Så da tenker jeg kanskje transistorer og tilogmed en kondensator eller to. Jeg lurer på å sende de på rep (Dalens har hjulpet meg tidligere). Så vet jeg at hvorvidt de kan repareres uten at det koster skjorta, ikke kan besvares uten testing. Men det jeg lurer på er:

*Pleier transistorer/kondensatorer i forsterkeren i denne subben å gå? Blir de fort sprø og slitne? 

*Kicker sikringen inn tidlig på DALI-subber som dette ved feil load? Tidsnok til at ikke halve/hele forsterkeren er grilla, og kanskje spolene på elementet er smelta? 

*Er ikke overspenning en mulig forklaring når begge subbene gikk (iflg selger) ca samtidig? Eller kan man anta at han har kjørt forsterkeren så hardt at den har sendt en skummel impedans rett i subbene?

*Jeg tenker to av disse, som skal fylle ut et par utrolige Time Windows som jeg har pussa opp litt. 

Takknemlig for svar. 

945_23548167.thumb.jpg.2891f100323a58ed8e0a86ac3d24b477.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Transistorer og dioder har det med å kortslutte hvis de ryker. Det fører til at sikring ryker. Utgangstransistorer og likeretterdioder er gjengangere.

Kondensatorer er som regel motsatt. De blir brudd når de feiler. Men det kan gi følgefeil som gir overstrøm.

Edit: Dette er generelt. Ikke nødvendigvis spesielt for disse subbene.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Hvis de gikk samtidig, så høres det jo fort ut som f.eks. overspenning ja. Og da kan det i teorien være ganske mye som har skjedd. Så med mindre det ikke er "gi bort pris" eller at man selv er kyndig på slik elektronikk, så ville jeg vel ha styrt unna.

Hvor gamle er de? For Hi-Fi Klubben selger vel disse fortsatt, og de har vel hatt 6 års garanti, så hvis de bare slutta å fungere skulle man jo i utgangspunktet tro at eier kjørte en garantisak. Men kommer ikke så langt med garanti hvis det var pga. overspenning...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...