Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi a4 1.6liter 1999 mod rykker/lugger når jeg kjører på flat vei, girer på lavt gir.


gussi123

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en audi a4 b5, 1999 modell (kjørt 165.000km) som lugger godt (1-2 sekund) mens jeg kjører på landevei og mens jeg girer i lave gir.        ( typ girer til 2.gir og skal gasse og ta ut klutsj.) Dette kan også skje på alle gir når jeg kjører normalt. Bilen sviver fint på tomgang. Merker det kanskje 1-2 ganger hver vei til jobben. Har eid bilen i 3 år og har ikke byttet noe av luftfilter, plugger, coiler etc.. Har nå bestilt in nye plugger, luftfilter, bensinfilter og coil. Noen som har erfaring eller innspill på hva som kan vere feil ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hollabaloo skrev (12 timer siden):

Plugger, luftfilter og bensinfilter er jo fine service-deler å bytte uansett etter 3 år. Har du noen feilmeldinger liggende i feilminnet som skulle tilsi at det er noe galt med selve coilen?

 

 

Jeg har ikke tilgang til diagnoseverktøy som kan scanne bilen, viss det var det du var ute etter. Greit å nevne at det ikke kommer noe opp i dashbordet heller.

Lenke til kommentar
gussi123 skrev (På 14.9.2023 den 10:15 AM):

Jeg har ikke tilgang til diagnoseverktøy som kan scanne bilen, viss det var det du var ute etter. Greit å nevne at det ikke kommer noe opp i dashbordet heller.

Det er ikke alltid det varsles i dashbordet når det logges feilmelding i en modul, så det kan potensielt ligge feilmeldinger til avlesing som kan hjelpe deg. Men det kan også hende at det ikke gjør det. 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Hollabaloo said:

Det er ikke alltid det varsles i dashbordet når det logges feilmelding i en modul, så det kan potensielt ligge feilmeldinger til avlesing som kan hjelpe deg. Men det kan også hende at det ikke gjør det. 

Men man kan lese av diverse parametre som f.eks. fuel trim og cylinder misfire. Hvis man klarer å se misfire på en bestemt sylinder så kan man f.eks. bytte om coil packs på den og en annen og se om problemet flytter seg.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (11 minutter siden):

Men man kan lese av diverse parametre som f.eks. fuel trim og cylinder misfire. Hvis man klarer å se misfire på en bestemt sylinder så kan man f.eks. bytte om coil packs på den og en annen og se om problemet flytter seg.

Ja absolutt, så OBD2 diagnoseutstyr er (etter min mening og erfaring) uansett noe som bør være en del av "basis" verktøykasse for en som reparerer bilen sin selv, dersom bilen er en sen 90-talls eller nyere bruktbil.

Lenke til kommentar
Opsat500 skrev (29 minutter siden):

Rengjøring eller bytte av luftmassemåler var vel et gjentagende problem på 90talls audier som kunne gi lignende symptomer.

Jeg vil også være med på gjetteleken, og mine gjettinger er også relatert til feil med lufttilførsel :)

Mine bidrag dersom plugger, luftfilter og bensinfilter ikke løser fuskingen:

- sporadisk luftlekkasje et eller flere steder der det ikke skal komme til luft (sprekk i plastrør, plastbelger etc.)

- feil på EGR-systemet som gjør at resirkulering av eksosluft tilbake inn i innsuget ikke reguleres korrekt. EGR-trøbbel har jeg personlig erfaring med, noe som ikke var merkbart ved tomgang da motoren gikk jevnt og fint, men ga periodisk lugging ved lav og middels gasspådrag. Erfarte ikke lugging ved fullt gasspådrag. 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (20 timer siden):

Jeg vil også være med på gjetteleken, og mine gjettinger er også relatert til feil med lufttilførsel :)

Mine bidrag dersom plugger, luftfilter og bensinfilter ikke løser fuskingen:

- sporadisk luftlekkasje et eller flere steder der det ikke skal komme til luft (sprekk i plastrør, plastbelger etc.)

- feil på EGR-systemet som gjør at resirkulering av eksosluft tilbake inn i innsuget ikke reguleres korrekt. EGR-trøbbel har jeg personlig erfaring med, noe som ikke var merkbart ved tomgang da motoren gikk jevnt og fint, men ga periodisk lugging ved lav og middels gasspådrag. Erfarte ikke lugging ved fullt gasspådrag. 

Takk for svar, Delene kommer nok snart, så får bytte det først og så prøve disse tingene etterpå :)

Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (På 20.9.2023 den 2:11 AM):

Mener det skal være en veivhus slange som går i bak kant av toppdekselet å som går inn på innsugs slangen. Denne pleier å bli myk og oppspist av olje. Høres ut som du har lekkasje der. Luft lekkasje på denne slangen blir ikke registrert av luftmassemåleren å setter heller ikke feilkoder. 

Takk, dette skal sjekkes over :)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...