Gå til innhold

WDC120 får feil signatur i BIOS


mikk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for forslagene men, :no:

Har nyeste BIOS.

Jumper står på cs.

Har skiftet batteri.

 

 

Signaturen til disken ser omtrent slik ut. litt forskjellig fra gang til gang.

 

Secoundary master: ........W..120¨¨¨¨GB-----------%%#(

 

Denne disken er ca 1 1/2 år gammel. Problemene har kommet gradvis.

Lenke til kommentar

Dette er et tydelig tegn på at disken begynner å få fysiske feil. Jo lengre du bruker disken risikerer du at data går tapt for alltid og at du tilslutt ikke får tilgang til den i det hele tatt. Jeg har erfart dette selv. Det du sansynligvis har gjort er at du har slått av pc'n eller tatt strømmen mens det har blitt skrevet data til disken. Da er risken stor for at sektorer blir ødelagt for evig tid. På din disk er det skjedd skade helt i starten på disken. Etter å ha tømt disken, prøv å formater på nytt med NTFS (ikke hurtigformatering). Kjøp en ny disk og bruk garantien hvis den fortsatt gjelder. Da skal du ha ny disk gratis.

 

Pal

Endret av lindp
Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt et ordentlig svar på denne tråden selv, da jeg ikke kan ha 3 WD-disker i maskinen samtidig, for da blir plutselig en av dem defekte. (2 harddisker og 2 brennere fungerer perfekt, men tre harddisker og en brenner = :no: ) og det er ikke alltid at den klarer 3 disker og en cd-brenner heller, spørs litt på været eller noe slikt.

Lurer forsåvidt på om jeg får samme problemet hvis jeg prøver med en annen harddisk-type enn WD... får heller komme tilbake på det. lykke til!

Lenke til kommentar
Skulle gjerne hatt et ordentlig svar på denne tråden selv, da jeg ikke kan ha 3 WD-disker i maskinen samtidig, for da blir plutselig en av dem defekte. (2 harddisker og 2 brennere fungerer perfekt, men tre harddisker og en brenner = :no: ) og det er ikke alltid at den klarer 3 disker og en cd-brenner heller, spørs litt på været eller noe slikt.

Lurer forsåvidt på om jeg får samme problemet hvis jeg prøver med en annen harddisk-type enn WD... får heller komme tilbake på det. lykke til!

Har du kanskje litt for liten strømforsyning?

 

Pal

Lenke til kommentar

Lindp: nei, jeg har mistanke om at mitt 360W power burde gjøre nytten.

og som sagt: det virker tilfeldig når den fungerer/ikke fungerer. noen dager går det fint, så plutselig fungerer det ikke lenger i det hele tatt. drev og prøvde og finne ut av dette for en stund siden, men ga opp og brukte disken i en server istedet.

Lenke til kommentar
Lindp: nei, jeg har mistanke om at mitt 360W power burde gjøre nytten.

og som sagt: det virker tilfeldig når den fungerer/ikke fungerer. noen dager går det fint, så plutselig fungerer det ikke lenger i det hele tatt. drev og prøvde og finne ut av dette for en stund siden, men ga opp og brukte disken i en server istedet.

Kan jo være dårlig bios/driver til diskkontroller ... er maskina gammel?

 

Pal

Lenke til kommentar

Dette er garantert Ide-Kabel som er dårlig.Jeg hadde samma problem med DVD-Rom spillern.Den viste rare tegn i bios,så jeg skiftet ide-kabel,da funket alt riktig.Jeg hadde problem med S-ata WD Hardisk,også den viste rare tegn,det var også kabel som var dårlig.Noen komponenter er mer følsome enn andre,så hvis cd-brenner funker bra på den kablen,så er ikke sikker at harddisken funker like bra på dårlig kabel.

Endret av msh
Lenke til kommentar
Skulle gjerne hatt et ordentlig svar på denne tråden selv, da jeg ikke kan ha 3 WD-disker i maskinen samtidig, for da blir plutselig en av dem defekte. (2 harddisker og 2 brennere fungerer perfekt, men tre harddisker og en brenner =  :no: ) og det er ikke alltid at den klarer 3 disker og en cd-brenner heller, spørs litt på været eller noe slikt.

Lurer forsåvidt på om jeg får samme problemet hvis jeg prøver med en annen harddisk-type enn WD... får heller komme tilbake på det. lykke til!

Har du kanskje litt for liten strømforsyning?

 

Pal

Jeg tviler på at han har for liten strømforsyning fordi jeg har også 360W Chieftech PSU og jeg har 4 x HD, CD-brenner, DVD-brenner, Radeon 9700 PRO og XP2500, kald katoder, 4 vifter og den klarer det fint :yes:

 

Tilbake til tråden: Hvis du har et ide-kontroller kort kan du prøve å koble harddisken på det og se om det kommer samme feil. Hvis du ikke har et kontroller kort kan du koble harddisken i en annen maskin og se om feilen oppstår der. Hvis den gjør det er hd'n defekt, hvis det ikke kommer feil så er det kabel eller hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...