Gå til innhold

WDC120 får feil signatur i BIOS


mikk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmmm.

Er dette den eneste disken du har?

Så du har systemdisk og CD-enhet på samme kabel?

Da er grunnen til at det går tregt at du kjører PIO-only på IDE bussen.

Det er tregt og krever MASSE CPU.

 

Det beste er å ha like raske enheter på samme buss.

Har du en rask og en treg, så blir hastigheten på bussen satt til den tregeste.

 

PIO-only = Max 16.6 Megabyte/sec (PIO-mode 4)

 

Kilde.

Lenke til kommentar
Har flere disker.

Primary master: WDC 60( winXP disk)

Primary slave:    WDC 80

Secoundary master: WDC 120

Secoundary slave: Samsung CDRW

 

alle er satt på "cs" jumper setting

Prøv å kjør WDC 120 som Primary slave og ikke på samme IDE kanal som cd-rw. Overføringsmodus blir satt til laveste enhet som selvfølgelig er cd-rw og som kanskje eventuelt max er Ultra DMA 2 Mode og ikke UDMA 5 som WD helst skulle kjørt på (veit ikke da jeg ikke har prøvd å kjøre optiske enheter på samme kanal som harddisker, men folk påstår at slik er det)?

 

Dette kan sjekkes med bruk av Intel Application Accellerator driver hvis du har Intel chip/kontroller og den er installert. Hvis ikke, gå til kontrollpanel/system/maskinvare/enhetsbehandling/'IDE ATA/ATAPI-kontrollere' og sjekk avanserte instillinger til primær og sekundær ide-kanal for gjeldende overføringsmodus.

 

Og selvfølgelig bruk 80-leders IDE-kabel (blå på en av kontaktene).

 

Pal

Endret av lindp
Lenke til kommentar

En disk trekker ca 20watt når maskin starter opp så han skal hvertfall ha masse watt igjen. Har hatt masse stuk med disker selv å ide kablene har vært et element som har gått igjen. Peeking i strømnettet er også en ting som dreper disker på lang sikt så jeg hatt spandert det på meg selv hadde jeg vært deg. Nytter ikke med 1337 hardware når strømmen knekker den

Lenke til kommentar

Har drevet og testet lit forskjellige ting i går kveld. Nå har jeg funnet ut at en av IDE kablene mine er moden for uskifting.

Disken min :thumbs: fungerte :thumbs: i går, når jeg brukte den andre IDE kabelen.

 

Snole:

Denne PIO saken du snakket om.

hvor mye har den og si for ytelsen på en disk?

CDRWn min er PIO-4 fant jeg ut.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ha ny IDE kabel. ingen stor sak, men siden jeg har planlagt og handle runde kabler lurer jeg på om hvilken type jeg bør gå for?

 

En nabo kjøpte noen kabler som i heletatt ikke holdt mål. vill ikke gå i samme fella.

Endret av mikk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...