Gå til innhold

Fra Canon M50 til hva?


Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har følgend utstyr:

Canon M50 // Canon 11-22 // 18-150 // Sigma 14mm 1.4 //Viltrox converter m/ canon EF 50mm 1.8. 

Dette har fungert flott for meg som stort sett leker meg litt med video på tur. Kamerahuset har god autofokus, og fin stabilisering. 11-22 og 18-150 objektivene tilbyr også stabilisering, og i sum så blir det jo voldsomt stabilt! Så leser jeg at Canon skal avslutte EF-m serien, noe som gjør at jeg har startet å selge meg ut av utstyret. 18-150mm er nå solgt, og jeg har to kjøpere som er interessert i Sigma`en. 

Spørsmålet er, hva kjøper jeg nå? Jeg fikk jo den-gang-da Canon M50 // Canon 11-22 // 18-150 brukt til 6000,- på Finn. Knall pris! Skal jeg ha 4k 30fps pluss stabilisering i huset så snakker vi rundt 7000,- NOK for et brukt Sony A6500 på finn? Sony E 11mm 1.8 objektiv kommer seg på rundt 6500,- nytt. Et nytt A6700 hus koster rundt 20 000,- for bare huset? Har prisene virkelig økt så dramatisk de siste 5 årene på denne type utstyr?

Hva leter jeg etter dersom jeg er ute etter følgende til video bruk:

1. En plattform som ikke dør med det første. 

2. Hus med stabilisering

3. 4k 30fps (tørr jeg drømme om 60?) med god autofokus.

 

 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
BareGjest skrev (På 5.9.2023 den 13.35):

Canon M50 // Canon 11-22 // 18-150 // Sigma 14mm 1.4 //Viltrox converter m/ canon EF 50mm 1.8

18-150mm er nå solgt, og jeg har to kjøpere som er interessert i Sigma`en

ville beholdt m50 for 11-22 eller 22 mm rf-s 18-150 er samme som den på ef-m

ef-m 55 -200 er bedre enn sony. sony e 10-18 har kvalitetsproblemer der fråråder kjøpe brukt. m50 må nok mye lavere enn 4000 for i hele tatt få solgt.

Er nok grunner til ikke kjøpe a6500. en av dem er overoppheting. stabilisering er dårligere enn 6600/6700. og 30 min begrensning alle eos m har.

får være  personlig mening om man vil slite selge den senere over a6600 a6700 (6700 har fått en ganske ekstrem oppgradering) r10 har jeg vil jeg si var dyr oppgradering fremfor vente på r7

BareGjest skrev (På 5.9.2023 den 13.35):

1. En plattform som ikke dør med det første. 

der rf-s objektiv som ef-m bør personlig unngås. rf-s 10-18 er feks latterlig til sigma 10-18.

BareGjest skrev (På 5.9.2023 den 13.35):

2. Hus med stabilisering

dette vil koste 10 tusen minimum. r7 er eneste på canon. kan legge til at canon mangler tedjepart objektiv med stabilisering / f stop

 

BareGjest skrev (På 5.9.2023 den 13.35):

3. 4k 30fps (tørr jeg drømme om 60?) med god autofokus.

a6700 har 4k 120 med sterk crop og svak crop på 4k 60. canon r10 har 4k 30 uten og 4k 60 med mye verre crop. kan nevne 4:2:2 på a6700

 

Endret av joandreas
Lenke til kommentar

hadde sagt brukt a6600 er beste 10 000 crop kamera for øyeblikket, om man ikke vil prute hardt på a6400. om man ikke vil ha eos R eller RP.

er en risiko å ta på rf-s uten tredjepartsobjektiv. sony e 70-350 er mye rimeligere brukt enn rf 100-400.

med brukte sigma 16/30/56 er r10/r7 dårligere valg.

a6500 er ikke verdt bruktprisen per nå.

 

Endret av joandreas
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar så langt. 

Har holdt øye med A6500 på finn en liten stund. Er enig i at mange selgere har urealistiske forventninger til hva de skal få for det kamera. Prisen for et hus med litt utstyr har ligget fra 5800 til rundt 10 000 de siste 4 månedene. 

A6400 har jeg ikke lyst til å vurdere, rett og slett pga manglende in-house stabilisering. Ei heller klarer kamera å registrere stabiliserings metadata slik at man får stabilisert opptak i software i etterkant?

A6600 er vel bare et oppgradert A6500, hvor de har lagt til et større batteri? Samme sensor, samme alt for øvrig egentlig? Ser at hus alene fort ligger på rundt 11k på finn. Koster 12k nytt annenhver uke ifølge prisjakt.no. 

A6700 gjør jo alt og mer til, men prisen på rundt 20k gjør det veldig høytsvevende akkurat nå. Så det gikk et FX30 for ca 21k på finn.no nylig. 

Av samtlige disse vurderer jeg faktisk et Sony ZV-E10, bare på grunn av prisen. Mangler in-house stabilisering, men registrerer stabiliserende metadata slik at du kan stabilisere video i software i etterkant. 

Det jeg ikke liker med noen av disse husene er to ting. Det ene er kvaliteten på 1080p, i de tilfeller jeg har lyst til å bruke det. Her rapporterer samtlige om voldsomt dårlig video. Det går alltids an å filme i 4k og deretter skalere ned ved rendering, men jeg liker å ta vare på original video. Blir veldig fort veldig mye plass. Det andre er filformatet. Skulle ønske kamera brukte MP4 som container, og H.264/H.265 som codec. Har et RX100 liggende, og de filene har jeg alltid slitt med både på Mac og Windows. MP4 filene som kommer ut av Canon M50 spises av alt og alle. Ikke behov for proxy filer ved editering etc. 

Lenke til kommentar

Du har ikke vurdert Fuji da? Ser X-S10 går nytt for 10k med kit-objektiv akkurat nå, og med mindre du har planer om å supplere med eller oppgradere til fullformat på sikt, er Fuji en vel så trygg plattform. De har flere og bedre dedikert APS-C-objektiver, samt etterhvert solid støtte fra Sigma og Viltrox.

Kjøpte meg inn i et nytt system nylig selv, men landet på L-mount, siden Lumix S5 var rasende billig i forhold til konkurrentene i klassen, og jeg tenkte at fullformat gjorde det lettere å forsvare å beholde en del av MFT-utstyret jeg allerede har. Men, det blir stort og tungt da, med forholdsvis dyr optikk. Skulle jeg startet helt på nytt hadde det nesten garantert blitt Fuji, og da enten et nytt X-S10/20 eller et brukt X-T3.

Lenke til kommentar

Hei og takk for godt tips rundt Fuji. Nei jeg har egentlig ikke sett noe særlig på Fuji som et alternativ. Etter å ha googlet både S10 og S20 litt så ser de begge to ut som gode hus med masse gode egenskaper. Men jeg er litt usikker på om Fuji har like stor tilgang til objektiver som det du får med et Sony kamera. 

https://cameradecision.com/compare/Sony-Alpha-a6700-vs-Fujifilm-X-S10

Dersom du scroller litt ned på siden så ser du en tabell som viser oversikt over tilgjengelige objektiver. Sony har jo sitt 11mm 1.8 som jeg må si er en stor del av årsaken til at jeg er interessert i Sony. Litt usikker på om jeg finner gode vidvinkler til Fuji? 

 

Lenke til kommentar

 

 

BareGjest skrev (På 11.1.2024 den 10:23 AM):

Sony har jo sitt 11mm 1.8 som jeg må si er en stor del av årsaken til at jeg er interessert i Sony. Litt usikker på om jeg finner gode vidvinkler til Fuji? 

fuji og sony har sigma 10-18  2.8. mye nyere og noe skarpere. den selger folk på grun av det.

BareGjest skrev (På 8.1.2024 den 12:44 PM):

A6600 er vel bare et oppgradert A6500, hvor de har lagt til et større batteri? Samme sensor, samme alt for øvrig egentlig? Ser at hus alene fort ligger på rundt 11k på finn. Koster 12k nytt annenhver uke ifølge prisjakt.no. 

Av samtlige disse vurderer jeg faktisk et Sony ZV-E10, bare på grunn av prisen. Mangler in-house stabilisering, men registrerer stabiliserende metadata slik at du kan stabilisere video i software i etterkant.

a6600 har oppgraderingene på a6400 i tilegg. med forbedret stabilisering og autofokus 2016 vs 2019 modell. hvor samtlige ting har blitt forandret.

zv e10 er 2021 modell dvs midt i pandemien der a6600 kom rett før. omtrent hva man vil spare på gimbal.

a6700 har og metadata på gyro(himla plunder og holde på med, så ville ikke vært vurdert til gimbal/ibis)

man skal ha en god grunn til ikke ha værforseglet kamera i norge.

 

 

 

Endret av joandreas
Lenke til kommentar

Ja - tusen takk for svar. 

Jeg ser jo at hele posten kanskje er et hjertens sukk, hvor jeg egentlig bare spør om man kanskje fikk bedre valuta for pengene før. Jeg synes helt ærlig ikke A6600 er verdt 12 000,- brukt, og 13 000,- nytt. Mange er sikkert uenige med meg på det. Til mitt bruk ser jeg at det eneste som skiller A6600 og mitt M50 er at A6500 og A6600 tilbyr 4K30, stabilisert og med god autofokus. M50 har jo 4k 24 men man mister den gode autofokusen Canon er (var) kjent for, pluss at man også får med en god crop på kjøpet. 

Etter å ha sett litt frem og tilbake på hva markedet tilbyr akkurat nå så tror jeg rett og slett at jeg kanskje holder fast på mitt M50 en stund til. Så lenge jeg skyter i 1080p så er det jo egentlig et fantastisk kamera. Får såpass lite igjen for det at jeg uansett ikke planlegger å selge det. Tror det eneste som hadde vært interessant for meg akkurat nå er et A6500 rundt 5000,- på finn. 

Lenke til kommentar

når gimbal klarer jobben med stabilisering bedre er a6500 greit kjøp kun visst stillbilder er viktig. (ikke forvent for mye av første sony 5 akse)

a6500 er en mellomoppgradering med overoppheting og dårlig batteritid lett løses på dyrere modell.

 

Endret av joandreas
Lenke til kommentar

Jeg har helst hatt lyst til å unngå å bruke gimbal - det blir rett og slett for mye prosjekt. Jeg driver ikke med pro video produksjon, det er jo mest til hjemmebruk det jeg driver med. Canon M50 kom jo tidsmessig ganske samtidig med A6500, men jeg må si at jeg er overrasket over hvor godt stabiliseringen i huset fungerer der - særlig om du parrer huset med et objektiv som også inneholder stabilisering. 

Nei men takk for svar alle sammen. Jeg tror jeg rett og slett beholder M50 en liten stund til, og muligens vurderer A6600 etter hvert. Kanskje se an brukt prisene på Fuji også!

Lenke til kommentar
On 11.1.2024 at 10:23 AM, BareGjest said:

Hei og takk for godt tips rundt Fuji. Nei jeg har egentlig ikke sett noe særlig på Fuji som et alternativ. Etter å ha googlet både S10 og S20 litt så ser de begge to ut som gode hus med masse gode egenskaper. Men jeg er litt usikker på om Fuji har like stor tilgang til objektiver som det du får med et Sony kamera. 

https://cameradecision.com/compare/Sony-Alpha-a6700-vs-Fujifilm-X-S10

Dersom du scroller litt ned på siden så ser du en tabell som viser oversikt over tilgjengelige objektiver. Sony har jo sitt 11mm 1.8 som jeg må si er en stor del av årsaken til at jeg er interessert i Sony. Litt usikker på om jeg finner gode vidvinkler til Fuji? 

 

Det spørs jo litt hvordan du leser lista. Sony har dobbelt så mange objektiver som Fuji, men to tredeler av dem er designet for fullformat, og ikke ideelle på APS-C. Dette er litt samme problem som Nikon og Canon har, bare i litt mindre grad. Fuji har ca. dobbelt så mange dedikert APS-C-objektiver som Sony. Denne situasjonen kan jo på sett og vis være fordelaktig dersom du skal ha kameraer i begge sensorstørrelser, eller tenker å oppgradere, men jeg vil si Fuji har overtaket dersom du utelukkende skal ha APS-C. Uansett blir vel antallet som finnes en litt sånn teoretisk størrelse med mindre det er noe konkret du mangler, da, men kan liksom ikke se for meg at det mangler noe essensielt i verken X-mount eller E-mount.

Akkurat vidvinkel er vel der større sensorer har større fordeler. Kjøpte meg nylig en 14-28mm i L-mount, og et tilsvarende til MFT hadde faktisk kostet mer. Ser det finnes en 10-20mm til Sony og en 10-24mm til Fuji, begge relativt kostbare.

Lenke til kommentar

fujii mot a6600 blir mer spørsmål om 2 slot er verdt det. (xt3 er noe billigere brukt)

(man kan strekke til xt-4 der r7 og a6700 blir konkurrenter på den prisen. da foto ikke spiller noen rolle)

https://cameradecision.com/compare/Sony-Alpha-a6600-vs-Fujifilm-X-T3

man har brukte sigma 14 1.8(ikke 1.4) ikke verdt det over sigma 16 1.4

ja man har sony a7ii eller a7iii der 2 har trøbbelet med hvor utdatert a6500 er. (skal man ha kameraet i mer enn 2 år ville jeg sagt neppe)

eos r og rp kan og vurderes men rf l koster mye.

 

man har gamle sony e 10-18 f4 og sigma 10-18 2.8 som ble lansert tidligere.

10-20 mangler oss. og ikke problemet med dårlig kopi 10-18 er kjent for.

canon har bare gjort valget med at rf-s objektiv har lav f stop.

 

10-18 2.8 kom ut i høst og nok den beste sony e på den typen.

personlig komplett imot å kjøpe e 10-18 over denne. har vurdert den nok på a6700 til ikke være verdt det. (annenhåndsverdien vil ikke holde seg da dårlige kopier ødelegger sjansjen for det)

https://dustinabbott.net/2023/10/sigma-10-18mm-f2-8-dc-dn-review/

 

Endret av joandreas
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bør uansett nevnes at feks foto.no stavanger tar innbytte. blir i fleste tilfeller under finn pris da de må tjene penger.  (m50 på finn er drøyt priset vel og merke)

bør og nevnes de ikke tar inn alt.

(vil ikke nevne eksempler.)

og man må selvfølgelig kjøpe fra bruktseksjonen dems eller ny pris.

Endret av joandreas
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

ser har blitt lagd en video på alle sony crop kameraene. har man m50 er første rekka dårlig ide.

(a6000 a6300 og a6500 har blitt utdatert. spesielt når zv-e10 mk2 kommer ut i sommer)

 

Spoiler

 

Endret av joandreas
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

annet alternativ til sony e 11 er Yongnuo 11mm f/1.8 (kommer til fuji senere)

billigere enn sony ,men hjørnene er for et fint ord elendige. sikkert greit om man bare bruker på video.

kjøpte tt artisan 10 mm for like grei bildekvalitet på bekostning av kun manuell fokus.

 

Spoiler

 

 

Endret av joandreas
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tusen takk for svar. Alt i alt oppsummert så ser det ut til at jeg bare beholder Canon M50 en liten stund til. Synes det egentlig ikke er så mye på markedet nå som er fornuftig priset må jeg innrømme. Jeg hadde muligens vært interessert i Sony sine kamerahus, men ser at sony leverer helt elendig kvalitet på 1080p .. ? Jeg har jo lyst på et kamerahus som fremdeles gir meg mulighet til 1080p til tross for at fokuset kanskje blir 4K fremover .. 

 

Lenke til kommentar

spørs om rimelig er over ny r50.  https://www.prisjakt.no/search?search=r50
eller om man vil spandere de ekstra på r7/a6600/a6700 da disse er bedre på ibis og batteritid. i tilegg er nok ergonomi  mye bedre. da canon har valgt og ha objektivutløser der man holder kameraet

r7  er bedre, men på kontroller er den et kompromiss i forhold til a6700. (spørs hvor mye poeng man gir til 2 slot og joystick af)

https://www.rtings.com/camera/tools/compare/canon-eos-r7-vs-canon-eos-r50/33704/38728?usage=11636&threshold=0.10

Okapi skrev (3 timer siden):

Det er jo ganske knall, det tar jo Canon APS-C fra totalt uinteressant til ganske ålreit.

Spørs litt på hvilken andre crop objektiv som kommer. mangler nok ennå 17-70 2.8 eller 11 mm.

r7 har nok god pris i  nåværende marked.

tviler dems billigere klarer konkurrere ut den nyeste zv-e10 (gamle modellen er mest solg på markedet) https://www.sonyalpharumors.com/whats-coming-next-from-sony-new-zv-e10ii-with-new-kit-lens-coming-in-may-two-more-lenses-in-june/

Screenshot(26).png

 

Endret av joandreas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...