Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Div spørsmål om TV på gipsvegg


Anbefalte innlegg

Hei, alle kompetente mennesker.

Full disclosure - jeg er fullstendig fersking på dette området.

Her kommer sikkert enda en tråd om montering av tv på gipsvegg. Beklager om alt har vært svart på tidligere, men når jeg googler disse spørsmålene får jeg opp forskjellige svar til ett og samme spørsmål, hvis jeg da finner et svar overhodet. Så jeg ønsker å henvende meg direkte til noen som har erfaring og kunnskap.

Planen er da å montere tv på gipsveggen vår. Hvis dere ser på bildene så er stenderne markert av den øvre rekken med hvit teip. Den under er markert med veggens midtpunkt.

Avstand fra stender 1 til 2 er 60cm. 2 til 3 er 40cm (ikke vet jeg hvorfor denne er kortere?). Beslaget kan treffe to stendere på den kortere avstanden (2 og 3).

TV-en er en 75" og veier 34kg.

Veggbeslaget er et Vogel Elite 5605.

 

Jeg tenker to alternativer:

  1. Jeg monterer beslaget midt på veggen slik at hull B treffer stender 2 samt et anker i hull A og C. På denne måten er jeg garantert å kunne midtstille tv-en på veggen. Beslaget er da sikret i kun én stender i tillegg til to ankere.
  2. Montere beslaget slik at hull C treffer stender 3, samt et anker på hull A, og i tillegg en skrue på X ved å borre et nytt hull i beslaget (hvis det går bra?), som da vil treffe stender 2. Da er den sikret i to stendere og ett anker, men blir forskjøvet litt mot høyre på veggen. Jeg henger tv-en lengst mulig mot venstre side av beslaget så den henger mest mulig midt på veggen. Det blir dog et lite avvik fra midten. Vil det bli for mye belastning på venstre side av stativet, kontra å henge tv på midten, eller skal det gå fint?

Er det noen som har noen tanker om hva som er det beste alternativet?

 

Slenger med noen andre spørsmål i tillegg:

  • Er det en minimumsavstand det må være mellom ankere, eller kan jeg i tillegg skru inn et anker i alle de gjenværende hullene for å gardere meg?
  • Finnes det en god måte å finne ut tykkelse på gipsveggen? Jeg vet ikke om det er ett eller to lag. Mtp lengde på ankerne.
  • Hvor brede er stenderne bak veggen? Ikke dybde innover altså, men bredden.

Takk for hjelpen så lenge 🙏🏼

-Meg

IMG_1942.jpeg

IMG_1942.jpeg

IMG_1922.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke sikkert det blir noe bra, men du kan også vurdere å skru fast en solid heltre-plate oppå gipsen, festet i alle stenderne.
Mal treplata i veggens farge.


Så skrur du inn veggbeslaget med vanlige skruer inn i treplata.

Det gjelder vel først og fremst om du ønsker å henge opp noe skikkelig tungt og ikke ønsker å ta noen sjanser.

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det svaret fra Drogin er ikke dumt. Men jeg hadde ikke brukt en hel treplate, men bare foret ut fra veggen med feste i alle stendere og sørget for bredde/lengde som sikrer støtte for at selve opphenget ikke bikker - bare litt bredere og lengre enn selve opphenget, og med en dybde inn mot veggen på selve utforingen som tåler dimensjonen på de treskruene du velger å bruke. Vil du ikke det, så hadde jeg gått for ditt alternativ 1.  

Endret av Skralle
edit
Lenke til kommentar

Begge alternativene skal fungere helt fint så fremt det er trestender. Det beste er nok 2, ikke noe farlig å borre ett hull i bakplatene på de veggefestene.

34kg er ikke så mye når vekten henger mot vegg. Hadde det vært veggfeste med arm så hadde det vært noe helt annet.

Disse fungerer fint i gips: https://www.clasohlson.com/no/Hulromsanker-M5-enkel/p/40-9225-3

Clas har pakke med flere typer., som kan være gode å ha tilgjengelig. Er du usikker, så ser det ikke noe farlig å montere inn ett par ekstra heller.

 

Den som Sedberg viser bilde av, og ikke anbefaler, fungerer helt fint hvis man vet hvordan man skal skru den inn riktig, men for mer enn lette ting, så må den være i vegg med dobbelgips. Da tåler de 27kg hvis jeg ikke husker feil, med vekt nedover vegg. Men det er altfor lett å skru de inne feil, så best å holde seg unna. Den typen jeg linket til over fordeler presset inn på baksiden av vegg. Hvis det er stål stendere, så fungerer de bra på de også.

Det pleier å følge med skruer i veggefestene, hvis det er av denne typen: https://www.maxbo.no/fransk-treskrue-6kant-vf-din571-8x75-a100-delgjenget-p2737844/?gclid=CjwKCAjwo9unBhBTEiwAipC11_0cEDl844JTs8E3MYmb90-Q99-AzN_tY_DskIVTWeNs-BODx77TKxoCwIIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Da er det veldig viktig å forborre i treverket før den skrus inn. Med litt for hard til skruing så går hodet normalt rett av, og gjør den ubrukelig. Forborring hindrer det som regel.

 

Lenke til kommentar

Takk for gode og informative svar, dere. Var litt innom tanken om treplaten som Drogin nevner, men tanken er å ha tv så flatt mot veggen som mulig. Å felle den inn i veggen var et godt forslag, men tenker kanskje huseier ikke er veldig gira på den tanken!

Selv heller jeg mot løsning 1, da jeg føler det blir penest mtp tv-ens posisjon. Har litt å vurdere.

Er det noen som har svar på hvordan jeg enklest kan finne tykkelsen på veggen? Og om det må være noen minimumsdistanse mellom ankere? Jeg skulle gjerne pepret festet med et anker i alle hull, men noe i meg tenker at det kan svekke veggens integritet, at det blir mye trekk over større område, om det gir mening. Eller er det overtenking?

Lenke til kommentar
shadowhat skrev (På 6.9.2023 den 8.20):

Er det noen som har svar på hvordan jeg enklest kan finne tykkelsen på veggen? Og om det må være noen minimumsdistanse mellom ankere? Jeg skulle gjerne pepret festet med et anker i alle hull, men noe i meg tenker at det kan svekke veggens integritet, at det blir mye trekk over større område, om det gir mening. Eller er det overtenking?

Å bruke skrue i alle hull er overkill. Så lenge det er trestender, og du får godt feste i den ene, så holder det massevis med 2 skruer på hver side i eksisterende hull. 34 kilo er ikke så mye når det henger tett på vegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...