Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Reg reim bytta dekt av tidligere eier?!


Anbefalte innlegg

Heisann. 
Kjøpt en Mondeo 08 mod i april 2021. Den skulle vært bytta reg reim på i 2018, altså etter 10 år eller 200.000. Bilen er nå gått 183.000. 
 

Ford har ingen historikk på reg reim skifte, og står ikke noe i servicehefte heller. Ford har hatt den på service både i 2018 og 2020. 
Det jeg lurer på er, selger garanterte at alle servicer er fulgt etter Ford sine planer. Men siden den ikke er byttet, og det er gått mer enn to år siden kjøp. Er dette noe tidligere eier bør/må dekke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler. Spesielt om tidligere eier bare påberoper seg å ha fulgt bilens serviceprogram. 

Jeg ANER ikke om verkstedet gjør alt de skal på vår 5 år gamle bil. Kjøpte den ny, og leverer inn når serviceindikatoren sier det. Hvis forrige eier har gjort det, har du en dårlig sak mot forrige eier. Da må du heller ta dialogen sammen med forrige eier og verkstedet. Hadde du kjøpt "min" bil og funnet ut at verkstedet ikke har gjort det de skal hadde jeg gjerne skrevet en mail til deg om at jeg har levert inn bilen på verksted og bedt dem ta service. Så måtte du selv tatt det opp med verkstedet hvis de ikke har gjort det de skulle. 

I tillegg er det noe med forventet stand i forhold til alder og kilometer. Bilen var jo 13 år når du kjøpte den, og den har tilsynelatende fungert i 2 år til nå. På mange vis har du allerede fått det du kan regne med. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, sedsberg said:

Og risikere 20 år eller 400k på samme reim? Det hadde aldri jeg gjort hadde jeg drevet verksted.

Mulig du ikke hadde gjort det, men jeg har hatt flere biler der jeg har bedt de sjekke, og fått tilbakemelding om at den ikke trenger å byttes enda. - Når da neste "frist" kommer så vil man jo se at den ikke er byttet?

Lenke til kommentar

For deg som bileier er det jo en smal sak. Du får jo dekka alt av verkstedet hvis reima likevel skulle ryke. For verkstedet blir det værre. Da de må gå god for at den faktisk er i god stand. Noe som ikke er like enkelt å se på ei reim som på et kjede f.eks.

Er det en "non interference"-motor så er det ikke fullt så krise.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke det juridiske her. De rare er at verkstedet ikke bytter reg.reimen i 2018. En skulle tro at dette var diskutert med bileier ved servicen. Men det er opp til bileier å velge om det skal gjøres.

Jeg vil tro at dette med registerreim er noe du som kjøper må sjekke ved kjøp. Om det ikke står i serviceheftet at det er gjort eller du ikke får bekreftet at det er gjort så blir det på en måte ditt ansvar som ny eier, så lenge selger ikke har påstått at det er gjort.

Her er en lignende sak der selger ikke har byttet dieselfilter: https://www.motor.no/aktuelt/selgeren-tapte-sak-da-han-ikke-skiftet-dieselfilter/211590

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Larsensmekk skrev (18 timer siden):

Det jeg lurer på er, selger garanterte at alle servicer er fulgt etter Ford sine planer. Men siden den ikke er byttet, og det er gått mer enn to år siden kjøp. Er dette noe tidligere eier bør/må dekke?

Tviler på du kommer noen vei nå, to år etter kjøp. Men om du hadde funnet ut av dette rett etter du kjøpte bilen, så hadde du gjerne hatt en sak siden selger garanterte at alle servicer er fulgt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke det juridiske her. De rare er at verkstedet ikke bytter reg.reimen i 2018. En skulle tro at dette var diskutert med bileier ved servicen. Men det er opp til bileier å velge om det skal gjøres.

Jeg vil tro at dette med registerreim er noe du som kjøper må sjekke ved kjøp. Om det ikke står i serviceheftet at det er gjort eller du ikke får bekreftet at det er gjort så blir det på en måte ditt ansvar som ny eier, så lenge selger ikke har påstått at det er gjort.

Her er en lignende sak der selger ikke har byttet dieselfilter: https://www.motor.no/aktuelt/selgeren-tapte-sak-da-han-ikke-skiftet-dieselfilter/211590

Tidligere eier har forsåvidt bekreftet reim bytte når han sier at alle servicer er fulgt etter ford sine retningslinjer. Virker nesten på meg som at dette blir noe ford har gjort feil og burde rette opp i? Tidligere bileier har ikke hatt noe interesse av bil og latt ford verksted gjøre absolutt alt på den bilen inkl omlegg til sommer/vinterhjul. Så det virker ikke logisk å takke nei til reim bytte

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

For deg som bileier er det jo en smal sak. Du får jo dekka alt av verkstedet hvis reima likevel skulle ryke. For verkstedet blir det værre. Da de må gå god for at den faktisk er i god stand. Noe som ikke er like enkelt å se på ei reim som på et kjede f.eks.

Er det en "non interference"-motor så er det ikke fullt så krise.

Hva tenker du på her med non interference motor?

Og hva mener du med at jeg får alt dekket? Er vel ingen garanti på bilen lenger på dette?

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Larsensmekk said:

Hva tenker du på her med non interference motor?

Og hva mener du med at jeg får alt dekket? Er vel ingen garanti på bilen lenger på dette?

Et verksted skal gi garanti på jobben. Hvis du ber om bytte av registerreim og vekstedet sier at den holder 10 år til, og den ryker etter kort tid så har du en god reklamasjonssak.

I en interference-motor så vil motoren potensielt totalhavarere hvis reima ryker. I en non interference-motor vil motoren bare stoppe uten noe skader.

Eksempel på registerreim som har røket:

Spoiler

engine.damage.caused.by_.broken.timing.belt_.thumb.jpg.13e15b446c28061df5b0542c273f1d6e.jpg

 

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...