Gå til innhold

Bærbar PC fra dødsbo


BIGG

Anbefalte innlegg

Jeg har arvet en gaming-laptop fra et dødsbo. Det er en dyr laptop(denne), og nesten ny. Planen er å få renset den for innnhold og selge den. Problemet er at jeg har ikke PIN-koden for å få tilgang til Windows. 

Innholdet på PC'en er ikke interessant, derfor lurer jeg på om det er mulig å få installere Windows på nytt uten vite denne PIN-koden? Installere fra USB kanskje, eller åpne den og bytte disk muligens? 

Takknemlig for konstruktive forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du starter den opp, vil den muligens gå rett på å installere Windows 11 dersom den er moderne nok til det. De fleste vil sette pris på å gratis få oppgradere til Windows 11, men det finnes legitime grunner til å la være. Gamere har spesifikke behov, og ønsker kanskje en spesifikk versjon av Windows fordi det virker bedre med favorittspillene.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Gaming-laptoper faller fort i pris fordi selve konseptet bærbar gaming-PC er en selvmotsigelse.

Den skal ha rå ytelse, grei batteritid, være stillegående, ha godt tastatur, men samtidig være lett, og er vanskelig å oppgradere.

Disse kompromissene gjør den mindre egnet til kontorbruk og reising enn en billigere PC.

Til gaming blir den raskt forbikjørt av nyere modeller.

Jeg kan ikke gi et prisestimat, men du kan finne tilsvarende modeller på Finn, og legge den for salg litt lavere så folk velger nettopp din annonse.

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=asus+tuf+gaming+17%2C3"

Mulig disse er tilsvarende, men jeg har ikke sett på spesifikasjonene.

Lenke til kommentar
Sitat

 legge til at Windows lisens ikke fulgte med. 

Sikker? Jeg tar som en selvfølge at den opprinnelig ble levert med Windows 10. Ikke mange laptoper selges uten Windows.

Greit, det fulgte ikke med en CD for re-installasjon, eller et klistremerke med serial-kode under maskinen. Det har de sluttet med. Du kan laste ned Windows direkte fra Microsoft, installere det uten serial-kode, og når du kjører windows update vil Microsoft gjenkjenne denne PCen som berettiget basert på serienummeret til hovedkortet, harddisken, grafikkortet, prosessoren osv. Ved oppgradering kan du bytte noen av disse komponentene, men ikke alle på en gang, så Microsoft vet det fremdeles  er denne maskinen som altså har rett til å kjøre Windows.

Du finner lisensinformasjon under kontrollpanel. Det vil stå at Windows er aktivert med en digital lisens eller noe sånt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...