Gå til innhold

Ny PSU etter oversvømmelse


Anbefalte innlegg

PC-en ble tatt av oversvømmelse i helga, og jeg håper det bare er PSU som må byttes (noen som har erfaring med hvordan innboforsikring dekker sånt, forresten?)

Det sitter en Corsair HX1000i der i dag, og den har vært fin til overklokking så langt. Den er egentlig litt overkill, men tanken var at den skulle holde noen år til.

Jeg ser at det koster 2700-ish for en ny av samme type. Har noen tips til andre PSU som er mer future proof eller bedre kjøp i samme prisklasse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke vet hva du skal gjøre når pc har vært utsatt for vann bør du levere den inn til et firma som kan gjøre jobben.
 Ta kontakt med forsikrings selskapet ditt, de vet forhåpentligvis hva du skal gjøre og hvor.

I så fall om du ikke får levert den umiddelbart, kan du skylle det som har vært utsatt for vann med destillert vann(ikke sentrifugert vann)

Ikke sikkert din pc er verdt og sende inn, om alle deler skal demonteres, og hver del igjen skal demonteres blir det fort dyrt. Så kommer testing av eventuelt alle deler før det kan settes ammen igjen.

Så lenge det har vært strøm på pc når utsatt for vann må du i utgangspunktet regne med at alt er ødelagt, så sant det ikke tester ok.

Jeg fikk dekket utgifter til vannskadet pc på Innboforsikringen, de dekket også km for og levere den, ca 40 mil t/r x2. Jeg gjorde meste parten av jobben selv, måtte levere den til komplett for og få testet alt ok.
 

Lenke til kommentar

Har innboforsikring, men det er ganske sprengt kapasitet i den bransjen der nå. Det skal komme noen i dag og se på skadene. Det jeg er mest bekymra for er kompetansen til de som eventuelt tester og godkjenner komponenter. Det kan jo være at ting fungerer, men kanskje med redusert ytelse eller levetid. Og det er kanskje på tide å oppgradere litt uansett.

Endret av fudun
Lenke til kommentar

Det du trenger tillatelse til er og levere den til pc verksted som er kompetent til og sjekke vannskader på pc og få et overslag av de på hva som eventuelt må gjøres. 
Dette vil nok forsikrings selskapet godta om ikke pris på rep blir for høy i forhold til hva ny pc koster.

Husk også at mange innboforsikringer har tak på hvor mye de erstatter enkelt gjenstander med, derfor har jeg en innboforsikring som ikke har begrensninger pr gjenstand. Ikke rare summen slik forsikring koster ekstra.(fra nylig er el sykkel ikke innkludert)
Dette er rimeligere enn og ha spesial forsikringer på enkelt gjenstander. 
Så om jeg eks må bruke hele summen tilgjengelig på en gjenstand så er det dekket.

Jeg hadde vannskade i en leid garasje, som ble stående i flere måneder før oppdaget, fikk da godkjent erstatning av all elektronikk, også det som ikke hadde vært i direkte berøring med vann pga muligheten for senskader pga høy luftfuktighet og at man ikke hadde fått skyllet disse med destillert vann etc ganske så umiddelbart etter lekkasje.

Min pc ble utsatt for pc'ns kjølevæske etter den var kobler fra nettet. Men allikevel prøvde den og starte pga av rest strøm i psu. Dvs viftene spant opp i noen få sekunedr og kom lys i diverse punkter på HK. Dette var minst en halv time etter koblet fra strømnettet


Du sier din var i standby, det vil si at psu er aktiv, så det er slettes ikke umulig at den har tatt kvelden og tatt med seg flere komponenter.
Eventuelt tror jeg risikoen for senskader er relativ høy for din del kontra og få pc kjølevæske på komponenter etter pc er koblet fra nettet.
Jeg vil tro at det ville være fornuftig om de erstatter hele pc'n uten forsøk på rep. Om man ikke gjør dette kan gjenværende deler muligens dra med seg  komponenter når de eventuelt får senskade, også de nye.

Dette var svaret jeg fikk fra EVGA da jeg trodde psu hadde fått senskader pga vifte 100% rpm hele tiden. 
Thank you for contacting EVGA support.

We highly recommend you replace the Power Supply due to water entering the device.

Any amount of water entering the Power Supply can be hazardous and must be replaced immediately.

Please do not hesitate to contact us if you have any further questions.

Kind Regards

EVGA Support Team

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...