Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmepumpe - Hva skal en velge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte toppmodellen til Mitsubishi for 5 år siden, og den har fungert fint hele tiden med god varme og deilig kjøling om sommeren. Ved ca 10 til 15 minus begynner den å slite, men det er vel et problem ved de aller fleste (effekten minsker i sterk kulde). Jeg fyrer med ved om morningen når det er på det kaldeste og vedlikeholder dette utover dagen med pumpen.

Fikk service på den i fjor, gasstrykket var ok og ingenting å gjøre utover det å skulle konstatere at her var alt i orden (1800 kroner for service).

Jeg kjøpte min på rentefri avbetaling (spesialavtale mellom selger og en bank) og betalte 1000 kroner i måneden i ca 2 1/2 år.

Endret av Kakkelfant
Lenke til kommentar
Blackcomb skrev (31 minutter siden):

Ny varmepumpe - luft til luft, vurderes sterkt til en større enebolig. Utfordringen er at det er så mange merker og modeller i en jungel av tilbud. Pansonic, Mitsubishi, Daitek, Samsung etc. Bør en gå for toppmodellene siden det lønner seg, eller er det neglisjerbar forskjell? :)

Til å varme opp mest mulig av et stort hus ville jeg ikke vurdert annet enn toppmodellene. 

Vi har hatt toppmodell fra Fujitsu og den varmer kjempebra med lite forbruk, men nå velger jeg bort det merket på grunn av for høylytt utedel.

I nytt vårt nye hus som er for stort/langt til at varmen fra en varmepumpe kan spre seg til hele blir det to litt mindre varmepumper av et av de mest populære merkene. Varmen fra en  varmepumpe har lav energi/temperatur så det er begrenset hvordan den sprer seg i andre deler av huset, sammenlignet med andre varmekilder. Så selv om det kan stå "til 170 m2" blir det ganske teoretisk.

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...