Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fant død mus i vaskemaskin, potensielt helseskadelig? Hva hadde dere gjort?


Cerent

Anbefalte innlegg

Hei,

Vaskemaskinen min har begynt å riste mer enn før og jeg tenkte at det kanskje var en fjær eller demper som hadde hoppet av eller røket så jeg skrudde den opp for å se, nå viste det seg at det ikke var direkte ødelagt, kun slitasje på de demperne eller stagene som holder trommelen, (plastdeler), uansett, så fant jeg en død mus i bunnen av maskinen, ikke inne i trommelen, men i kabinettet. Den må ha ligget der lenge fordi den var helt tørr og gikk delvis over til støv da jeg forsøkte å fjerne den. Hadde et svare strev med å få vekk restene av den og komme til fordi det var vanskelig å komme til der den lå og så vet ikke om jeg fikk med meg alt, men forsøkte å vaske så godt jeg kunne. Kjente meg relativt fornøyd med innsatsen men så kom jeg på noe som gjorde at jeg kjente meg veldig ukomfortabel over det hele. Tror dere at det er trygt å bruke maskinen igjen, eller burde jeg kassere den? Det jeg bekymrer meg for er at når maskinen går så vil jo luftstrømmene fra motoren kunne virvle opp eventuelle partikkelrester etter musen og spre dem rundt i rommet, hva tenker dere om det? Er jo ganske ekkelt å tenke på synes jeg. Behøver noen innspill på dette.

Endret av Cerent
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man skal fjerne muselort bør man være forsiktig men den selvdøde musen du fant var nok ikke så smittefarlig i seg selv. Tror nok det går greit å fortsette å bruke maskinen, det verste er nok unnagjort.

Sitat

Når du finner muselort

Både Folkehelseinstituttet (FHI) og Veterinærinstituttet er klare i sine anbefalinger:

Ikke bruk kost eller støvsuger om du finner muselort.

Å koste eller støvsuge muselorten kan føre til at du puster inn støvet fra avføringen som virvles opp. Dette støvet kan være smittebærende med musepest.

Ta på deg hansker og gjerne et munnbind og fjern muselorten med en våt klut.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...