Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

To hus tett i tett


Leena

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan hjelpe meg med hvilke steg jeg må ta/begynne med, eller komme med tips som kan hjelpe på veien mot en løsning.

Jeg og min eks kjøpte en «gård» hvor der er 2 hus, og etter samlivsbrudd har vi bodd i hvert vårt hus. Jeg ønsker overta huset jeg nå bor i, men vet ikke helt hvordan gå fram, siden begge hus står på samme gårds/bruksnummer. 
i hovedsak overta for så å selge huset. (Jeg har bodd i huset i 3 år)
 

Hvis man skal søke kommunen om deling av tomt/ fradeling av huset, hva må jeg evt gjøre i forkant? Tegner man selv opp forslag på tomtegrenser? 
Er dette en veldig kostbar prosess? 
Alle tips mottas med takk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor tett står husene?

Kan bli kostbart og om de er mindre enn 8 meter fra hverandre. 

"Regler om avstand følger av plan- og bygningsloven § 29-4 som sier at avstand fra bygning til nabogrense skal tilsvare bygningens halve høyde, men ikke mindre enn 4 meter dersom ikke annet følger av kommunens arealplaner. Tilsvarende setter TEK17 § 11-6 krav om avstand mellom bygninger som ikke er skilt med brannvegg."

Endret av Dubious
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Odaln skrev (7 timer siden):

Hva er en "gård"? Hvis det er regulert som landbrukseiendom og det er snakk om en kårborlig er det vanskelig å få gjennomført. 

Ikke landgrukseiendom nei, bare en vanlig tomt med 2 hus og dobbel garasje

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 timer siden):

Hvorfor ikke bare selge til x'en ? Hvis du uansett skal selge, så er vel det beste og enkleste å selge din halvpart til hen ? Eller er det noe jeg ikke har skjønt her ? 

Jepp- det er det som er det enkleste, OG var planen å bli betalt ut av eiendommen. Pga noen uenigheter og trenering av x antall forslag på løsninger har jeg landa på at skal jeg komme meg videre må jeg bare overta ene huset og selge, mens han får gjøre det han vil med det andre huset. Rentestigning satte en stopper for planen om å betale meg ut av eiendommen.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (14 timer siden):

Hvor tett står husene?

Kan bli kostbart og om de er mindre enn 8 meter fra hverandre. 

"Regler om avstand følger av plan- og bygningsloven § 29-4 som sier at avstand fra bygning til nabogrense skal tilsvare bygningens halve høyde, men ikke mindre enn 4 meter dersom ikke annet følger av kommunens arealplaner. Tilsvarende setter TEK17 § 11-6 krav om avstand mellom bygninger som ikke er skilt med brannvegg."

Takk for svar. Tror det er mer enn 8 m men det er bra jeg vet. Første steg blir vel å be kommunen se på om det lar seg gjøre i det hele tatt. Jeg har hørt fra noen at det kan være mulig å beholde samme bruksnr på begge hus, men at det lages en avtale om "festetomt". Er det noe du har kunnskap om ?

Lenke til kommentar

I teorien er det ikke noe galt om det står to hus på samme gårds- og bruksnummer. Disse kan seksjoneres og utgjøre et sameie, for eksempel, med dertil hørende vedtekter.

 

Om du skal fradele eiendommen, altså opprette eget bruksnummer på en eiendom, er du avhengig av at kravene i plangrunnlaget oppfylles (kommuneplan, kommunedelplan og reguleringsplan), samt lover og forskrifter. Det vil si at krav om minste uteoppholdsareal, bebygd areal, avstander, veirett osv. osv. skal oppfylles for begge eiendommene.

Jeg ville startet med å be om en forhåndskonferanse med kommunen, der du forbereder en enkel skisse med et forslag, og ber om å få belyst potensielle problemstillinger etc. Hva gjelder kostnad er fradeling gebyrbelagt, men det varierer fra kommune til kommune. Det skal ligge et gebyrregulativ eller en gebyrforskrift ute på din kommunes nettside. Merk at hvis du er avhengig av dispensasjoner (for eksempel fordi det er for lite uteoppholdsareal) vil dette som regel koste ekstra.

Endret av d'espresso
Lenke til kommentar
d'espresso skrev (På 4.8.2023 den 10.38):

I teorien er det ikke noe galt om det står to hus på samme gårds- og bruksnummer. Disse kan seksjoneres og utgjøre et sameie, for eksempel, med dertil hørende vedtekter.

 

Om du skal fradele eiendommen, altså opprette eget bruksnummer på en eiendom, er du avhengig av at kravene i plangrunnlaget oppfylles (kommuneplan, kommunedelplan og reguleringsplan), samt lover og forskrifter. Det vil si at krav om minste uteoppholdsareal, bebygd areal, avstander, veirett osv. osv. skal oppfylles for begge eiendommene.

Jeg ville startet med å be om en forhåndskonferanse med kommunen, der du forbereder en enkel skisse med et forslag, og ber om å få belyst potensielle problemstillinger etc. Hva gjelder kostnad er fradeling gebyrbelagt, men det varierer fra kommune til kommune. Det skal ligge et gebyrregulativ eller en gebyrforskrift ute på din kommunes nettside. Merk at hvis du er avhengig av dispensasjoner (for eksempel fordi det er for lite uteoppholdsareal) vil dette som regel koste ekstra.

Tusen takk for utfyllende svar 🙏

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...