Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er på jobb 24/7 i hodet mitt. Hvordan få bedre balanse mellom jobb og fritid - strategier som funker for dere?


Gaea

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke jeg klarer å tenke meg ferdig, nei. I kombinasjon med at jeg tenker og leter etter løsninger å løse komplekse problemstillinger på, som jo er mer praktisk tenkning men som jeg gjør på fritiden fordi jeg ikke får tid på jobb, til gjentakende grubling som ikke leder noen vei.

Jeg skal forsøke å få inn i fritiden ting jeg ikke har gjort før. Begynt å oppdage nærområdet her jeg bor, finne ut hva som ligger i gatene rundt der jeg bor, oppdagelsesturer. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gjerne utbroder med utflukter/ting som utfordrer sansene, å repetere samme ruten/oppgaven over og over igjen gir lite mat til hjernen, og den sklir lett tilbake til ting den ikke klarer å gi slipp på.

På den andre siden, så har en vel meditering og det med å stille de kaotiske tankene , men der har jeg null erfaring - jeg kjører hardt på med alt av distraksjoner

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Oppdatering: Nå går det mye bedre og jeg føler at jeg har funnet ut av jobb/fritid-balansen. Opplever å fungere bedre på jobb nå som jeg får "restituert" meg bedre hjemme. Har vesentlig færre migreneanfall og ikke så mye preget av utmattelse. (Har i tillegg trappet ned til 50%, som selvsagt også er noe av forklaringen) Takk for gode råd! Dette hjalp: 

- Restitusjon gjennom bruk av naturen

- "Legge ting i en skuff"-metoden

- Ikke jobbe i det hele tatt hjemmefra 

- Lære meg nye ting og oppdage nye steder i lokalområdet.

Endret av Gaea
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Sentinelle skrev (25 minutter siden):

Hadde kanskje vært bedre for pasientene om du sluttet å tenke så mye på jobb. Hvis det var derfor du gjør det. Men hvis det er genuin omtenksomhet for pasientene, og du liker det, så kan du jo kanskje slutte å kalle det en "jobb".

Jeg har genuin omtenksomhet for pasienter, men det fortsatt også en jobb for meg, og jeg har et liv utenom. Når jeg er på jobb vil jeg glemme hva som skjer på fritid. På fritiden min vil jeg ikke tenke jobb, og det er bedre for pasientene mine fordi de da møter helsepersonell som er våken, tilstede, frisk og uthvilt og bedre i stand til ta gode avgjørelser. 

Endret av Gaea
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...