Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen mister kraft ved pådrag


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har en Ford Focus mk3 (1.0L Ecoboost) som jeg har slitt litt med. Ved gasspådrag (klampen i bånn) så kommer det ett lite rykk og bilen går så-og-si i "nødmodus". At jeg må ned i 2./3. gir og tråkke klampen i bånn i håp om å få noe fremdrift. Dette er noe som kommer og går under kjøring. Som om at bilen plutselig mangler turbo. 

Jeg har "googlet" meg frem til at de som har slitt med det samme, har byttet en liten vakumventil. Jeg lokaliserte denne og fikk bestilt en ny og byttet, men problemet vedvarer. Nå er jeg litt i villrede hvor jeg skal begynne å feilsøke. Om turboen hadde vert gåen så hadde det vel dukket opp feilkoder og evt. at den laget en ulyd slik jeg har lest meg frem til? 

Prøvde å sjekke om noen slanger var gåen eller var frakoblet, men klarte ikke å se noe. Startet motoren og den låt normalt både på tomgang og ved litt gasspådrag. 

Er det noen som har kjennskap til problemet eller kan peke meg i en retning hva det kan vere? 

// 

Takker for innspill! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ludvig86 skrev (1 time siden):

Jeg har "googlet" meg frem til at de som har slitt med det samme, har byttet en liten vakumventil. Jeg lokaliserte denne og fikk bestilt en ny og byttet, men problemet vedvarer. Nå er jeg litt i villrede hvor jeg skal begynne å feilsøke. Om turboen hadde vert gåen så hadde det vel dukket opp feilkoder

Så du har kjørt diagnose (hvilket verktøy?) og da er/var det ingen feilmeldinger? Er det ventilen som beskrives i denne tråden du har skiftet? 

Har vært borte i at en aktuatorarm som er med og styrer turbotrykk som hadde hengt seg opp på en tilsvarende tresylindret turbosak fra VAG (må sjekke detaljer i morgen hvis det er av interesse) og som da ga dårlig motorrespons.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NoBo skrev (21 timer siden):

Så du har kjørt diagnose (hvilket verktøy?) og da er/var det ingen feilmeldinger? Er det ventilen som beskrives i denne tråden du har skiftet? 

Har vært borte i at en aktuatorarm som er med og styrer turbotrykk som hadde hengt seg opp på en tilsvarende tresylindret turbosak fra VAG (må sjekke detaljer i morgen hvis det er av interesse) og som da ga dårlig motorrespons.

Hei! 

Takk for innspill! 

Det er ventilen du linker til der jeg har byttet ja. Den som stod i såg egentlig grei ut, men tenkte jeg bare måtte prøve alikavel. 
Har kjørt litt diagnose med FORScan, men klarte ikke helt å forstå hva jeg fikk opp. Om det faktisk var feilkoder eller bare generell info. Skal komme med skjermbilde av dette. 

Sjekk gjerne opp den aktuatorarmen om du har mulighet til det. Det hadde jeg satt stor pris på. 

Lenke til kommentar
NoBo skrev (På 31.7.2023 den 0.31):

Feilkoden på den aktuelle bilen var ‘P334B’ (VAG-spesifikk) 

Se video om problemet her

Tviler egentlig på at det er samme problemet med din motor. Legg gjerne ut diagnoseinfo når du har mulighet.

Takk for innspillet! Beklager sent svar, da vi har vert på ferie. 
 

Jeg fant en kode «P132b» 

IMG_2829.thumb.jpeg.b68e09319b4f7357d86820753385268e.jpeg

Lenke til kommentar

Her er en side om problemet: P132B – Turbocharger/Supercharger Boost Control ‘A’ Performance Problem (Ford)

Sitat

What are the common causes of code P132B?

Some common causes of code P132B could include one or more of the following, but note that not all of the issues and problems listed below will set code P132B or other boost control issues –

  • Damaged, burnt, shorted, or corroded wiring and/or connectors anywhere in the boost control system
  • Damaged, defective, or malfunctioning MAP (Manifold Absolute Pressure) sensor
  • A damaged or malfunctioning vacuum actuator
  • Damaged or malfunctioning vacuum actuator control solenoid
  • Rotted, damaged, or dislodged vacuum lines in the boost control system
  • Damaged or leaking turbocharger wastegate
  • Damaged or worn rotating parts in the turbocharger
  • Any problem, defect, malfunction, or condition that could cause the turbochargers on v6 Ecoboost engines to rotate at different speeds, including engine vacuum leaks and mechanical damage to one or both turbochargers
  • Major restrictions in the intake system, such as dirty, clogged, or damaged air filters
  • Failed or failing PCM, but note that since this is a rare event the fault must be sought elsewhere before any control module is reprogrammed or replaced

Noe av det (som å sjekke kablingen) kan man gjøre selv men er nok greit å høre med noen som har kompetanse på Ford Ecoboost motorer. Om ikke noen her inne har kunnskap ville jeg ha hørt med forumet til https://fordclubnorway.no 😊

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ludvig86 skrev (På 29.7.2023 den 21.49):

Hei! 

Jeg har en Ford Focus mk3 (1.0L Ecoboost) som jeg har slitt litt med. Ved gasspådrag (klampen i bånn) så kommer det ett lite rykk og bilen går så-og-si i "nødmodus". At jeg må ned i 2./3. gir og tråkke klampen i bånn i håp om å få noe fremdrift. Dette er noe som kommer og går under kjøring. Som om at bilen plutselig mangler turbo. 

Jeg har "googlet" meg frem til at de som har slitt med det samme, har byttet en liten vakumventil. Jeg lokaliserte denne og fikk bestilt en ny og byttet, men problemet vedvarer. Nå er jeg litt i villrede hvor jeg skal begynne å feilsøke. Om turboen hadde vert gåen så hadde det vel dukket opp feilkoder og evt. at den laget en ulyd slik jeg har lest meg frem til? 

Prøvde å sjekke om noen slanger var gåen eller var frakoblet, men klarte ikke å se noe. Startet motoren og den låt normalt både på tomgang og ved litt gasspådrag. 

Er det noen som har kjennskap til problemet eller kan peke meg i en retning hva det kan vere? 

// 

Takker for innspill! 

Kan være feil på turbolader ventil/turbo kontroll ventil. Den skal være relativt grei å bytte selv. Hvis den ikke lukker som den skal og til rett tid vil ikke turboen greie å opparbeide seg trykket den skal ha og da vil den miste effekt og gå i nødmodus. Dette skjer ved plutselig gasspådrag,typisk under akselerasjon.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (Akkurat nå):

Kan være feil på turbolader ventil/turbo kontroll ventil. Den skal være relativt grei å bytte selv. Hvis den ikke lukker som den skal og til rett tid vil ikke turboen greie å opparbeide seg trykket den skal ha og da vil den miste effekt og gå i nødmodus. Dette skjer ved plutselig gasspådrag,typisk under akselerasjon.

Takk for innspillet! 😃

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...