Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tips til billig gressklipper + trimmer


Anbefalte innlegg

Jeg har over 15 års erfaring som anleggsgartner, hvor jeg har klippet rundt 1 800 000 m2 gress per år. Nå har jeg en kontorjobb som prosjektleder og administrerer de som arbeider på "mine" anlegg, inkludert valg av maskiner og utstyr.

Jeg kjenner med andre ord proffmarkedet ganske godt, men jeg er nå på utkikk etter noe jeg kan bruke privat på hytten. Per i dag har jeg billigste elektriske (med ledning) Bosch'en og en Black&Decker kantklipper (også med ledning), og jeg holder på å bli gal. Da jeg var på mitt beste, ville jeg klippe hele tomten med en liten klipper og en trimmer på en drøy time. Nå bruker jeg nesten en hel dag og er helt ødelagt når jeg er ferdig.

Hva anbefaler dere? Jeg trenger bare en trimmer med sele og "sykkelstyre" som ikke krever ledning. Det gjør ikke noe om ergonomien ikke er topp, det gjør ikke noe om den er noe tung, det gjør ikke noe om den ikke er superkraftig (men litt OK akselerasjon er jo greit). Når det kommer til gressklipperen, er det viktigste at den ikke krever ledning, har fremdrift på hjulene og at håndtaket er stivt nok til at det ikke bøyer seg når man prøver å styre den på tvers av bratte skråninger, i tillegg er jeg ikke ofte nok på hytten til at gresset ikke blir i høyeste laget mellom hver klipp, så den må takle litt høyt gress.

Jeg ser for meg å ikke bruke mer enn 5 000 - 6 000 kr.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kina greiene på biltema og jula er det bare å holde seg unna, varer maks ett år og det er vanskelig/umulig å få tak i reservedeler.

Kan anbefale denne:

Makita EBH341UX1

4t, mindre støy og man slipper å blande olje i bensinen. Mer enn sprek nok, tar tykkere greiner og busker lett.

Prisen har økt betraktelig siden jeg kjøpte den, betalte 3500kr. Men det gjelder absolutt alt pga svak norsk økonomi og dertil kroneverdi.

Lenke til kommentar
Musefella skrev (1 time siden):

Makita EBH341UX1

4t, mindre støy og man slipper å blande olje i bensinen. Mer enn sprek nok, tar tykkere greiner og busker lett.

Prisen har økt betraktelig siden jeg kjøpte den, betalte 3500kr. Men det gjelder absolutt alt pga svak norsk økonomi og dertil kroneverdi.

Jeg tenker det blir ferdigblandet Aspen om jeg skal ha noe som kjører på bensin.

Til 3 500 kr virker det som en god klipper og noe jeg kunne ha vurdert, men til de prisene jeg finner nå ville jeg heller gått for Stihl FS 131 som koster rundt det samme, men gir deg 1,4 kW i en klipper på 5,8 kg mot Makitas 1,07 kW og 7,1 kg. I tillegg har jeg erfaring med Stihl FS 130, og vet at det er/var ekstremt mye for pengene, så tipper 131 er mye det samme.

Dette er uansett noe som er priset høyere enn hva jeg har tenkt å bruke. 

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (36 minutter siden):

I tillegg har jeg erfaring med Stihl FS 130, og vet at det er/var ekstremt mye for pengene, så tipper 131 er mye det samme

Vet ikke hvor i landet du befinner deg men Jegard i Oslo har Stihl FS 131 Gress og Ryddesag på tilbud til 5.398,- og da er du vel innenfor budsjett(?) Mange andre modeller å velge mellom også, både batteri og fossilt. De har vel mest proffe som anleggsgartnere etc. som kunder men selger også til private så bør uansett kunne gi deg råd (om ikke forumet gir deg gode nok svar 😆).

Lenke til kommentar

Her har jeg nok ikke vært tydelig nok. Jeg tenkte 5 000 kr - 6 000 kr for både en gressklipper og en trimmer. Skjønner at det da blir snakk om "kinavarer", men det er tross alt kun snakk om 1 - 1,5 mål som klippes 4 - 5 ganger i sesongen + en blomstereng som klippes én gang på høsten etter bomstene har fått en mulighet til å frø seg.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
On 7/22/2023 at 12:09 AM, Dr. Brodsky said:

Her har jeg nok ikke vært tydelig nok. Jeg tenkte 5 000 kr - 6 000 kr for både en gressklipper og en trimmer. Skjønner at det da blir snakk om "kinavarer", men det er tross alt kun snakk om 1 - 1,5 mål som klippes 4 - 5 ganger i sesongen + en blomstereng som klippes én gang på høsten etter bomstene har fått en mulighet til å frø seg.

Til ditt behov skal du ikke være redd for Jula eller Biltema. Jeg har drevet med hage både hjemme og på hytte gjennom 35 år og testet det meste, herunder dyre saker. Ut fra kost/nytte er faktisk motorklipperen Meec (Julas EMV) noe av det beste kjøp jeg har gjort. Billig og driftsikker. Starter på første drag etter en lang vinter lagret ute osv. 

Til hytta kjøpte jeg for en tid siden Meecs billigste batteriklipper. Jeg er imponert over hva den presterer. Det samme gjelder batteritrimmeren - også det Meec. Den tar gresset på hyttetaket som en drøm. 

Hjemme har jeg for øvrig robotklipper fra Husqvarna, men jeg leser på diverse brukerforum at folk er storfornøyde med Meec-roboten. Hvis du vurderer robotklipper kan også nevnes at klippere som Gardena og McCulloch også i realiteten er Husqvarna, men lavere priset. 

I dette segmentet er det ikke alltid slik at du får hva du betaler for. Veldig ofte er produktene priset iht. hvor oppskrytte merkene er, fancy apper og finesser som du ikke nødvendigvis trenger osv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...