Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problem med Caddy Maxi, 2010 modell


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har problemer med Caddyen min. Den dør når jeg har kjørt rundt 30 min. Det skjer når jeg tar inn clutchen. Må trillstarte eller kinne lenge for å få start igjen. Ellers er den lett å starte når den er kald, men må kinne lenge om den er varm. Kan nykke i bilen når jeg har gasspedalen halvveis inne.

Jeg har bytta dieselfilter og hellt på en dyserens i tanken. 

Andre som har vært borti problemet? eller har tips til hva det kan være?🙂

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags motor? Hvor langt har den gått? Byttet du luftfilter og olje samtidig?

Hvordan gjorde du det når du byttet dieselfilteret? VW-motorer er ofte selvluftende men kan ha godt av at man  aktiverer dieselpumpen før man starter motoren. 

Feilen var der også før du byttet filter?

Hvis ikke det er gjort så kan en uthenting av diagnosedata kanskje gi svar på om hva som kan være feil.

Lenke til kommentar

Denne motoren er god og driftsvarm når den blir tungstartet. 

Dette er et typisk tegn på defekt motor temperatur sensor/kjølevæske temperatursensor. Motoren er 100 grader varm, men motorstyringen sier at den holder -50 grader. 

Blandingsforholdet blir helt feil og de kan bli veldig tungstartet når varme. Man drukner motoren i drivstoff ved mye kjinning og man kan lukte feilen på motorolja og nivået. Typiske indikasjoner på defekt kjølevæske temp.sensor.

Selv en enkel kodeleser i dag(typ biltema/jula) kan vise enkle parametere og motordata som dette. Se etter coolant temperatur sensor og hva denne verdien viser.

Når motoren er kald har den ute temperatur og viser 20 grader. Når motor er varm ligger temperaturen rundt termostaten sin åpnings temperatur/typ 100 grader. En defekt temperatursensor viser seg ofte ved at den står låst på en fast verdi. Typisk -50 grader hele tiden.

Når du først sjekker dette så se også mot andre temp.sensorer som luft og drivstoff temp. Se etter store åpenbare temperatur avvik som ikke henger på greip med noe som helst.

En annen luring er feilfylling eller vann i drivstoff systemet. 

En dieselpumpe blir etterhvert veldig varm. Bensin eller vann her vil ofte koke og danne gassbobler i systemet. Gass kan komprimeres og man mister drivstofftrykket når motoren blir varm. Man får en damp-lås i drivstoff systemet.

Denne feilen kan man se på motordata ved å se på target og actual pressure (ønskelig og faktisk drivstofftrykk).

Her vil man da se at verdiene følger hverandre når motor er kald, men når den blir varm så sklir verdiene fra hverandre og man får et større avvik. Disse dataverdiene kan det hende man må ha en bedre tester for å få innsyn i.

For å løse sånne feil må fysisk demontere rør og komponenter og blåse systemet rent. Å helle på kondensfjerner og lurium på tanken tar sjeldent denne feilen. Man fyller det alt for sent.

Begge disse er feil som gir startvansker med varm motor og de trigger sjeldent en feilkode eller motorlampe.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Pass deg for merkeforhandler og uvettige diagnoser på sistnevnte feil. Her vil veldig mange bytte dieselpumpe til 23 000,- fordi det ser sånn ut på en tester.

Kondens og vann i drivstoff går vel som en av de mest klassiske feilene i motorhistorien, men i dag har markedet fullstendig glemt den. Man har hodet på helt feil plass og tenker for avansert. Denne klassiske feilen blir ofte veldig kostbar og klønete.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...