Gå til innhold

Hva er "identitet" for noe?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
20 hours ago, skaftetryne32 said:

I psykologien er identitet en opplevelse av sine egne egenskaper og likheter med og forskjeller fra andre mennesker. Det grunnleggende identitetsspørsmålet er «Hvem er jeg og hva er min plass i verden?» I utviklingspsykologien er hovedspørsmålet når identiteten dannes og hvordan det skjer.

https://snl.no/identitet

Begrepet brukes aldri ifm tanker/forestillinger om "sjel" ?  

Jeg kan forestille meg at jeg "dør" hver dag på den måten at jeg ikke er den samme personen som jeg (liksom) var i går. Jeg kan for eksempel bli belønnet/straffet for alt det gode/gale "jeg i går" gjorde - og ellers tilegne meg erfaringer fra "mitt" tidligere liv. Men dette forutsetter vel ikke at "jeg i dag" er den samme som "jeg i går"?  Kanskje "identitet" i en slags betydning av  "jeg eksisterer over tid" bare har med oppsamling av erfaring å gjøre? En sammenhengende histore, liksom?

Drømmer har vi en tendens til å glemme sannsynligvis fordi de ikke er "logiske" og ikke utgjør en sammenhengende forståelig historie. Vårt liv er i motsetning en ganske så sammenhengende historie. Så historien om våre liv tar vi vare på (konstruerer) og knytter gjerne dette til en "identitet" og "mission in life".

Annet: Å ha en "identitet" knyttet til politiske holdninger virker merkelig for meg.

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Begrepet brukes aldri ifm tanker/forestillinger om "sjel" ?  

Vel en sjel er ikke noe som faktisk eksisterer.

lada1 skrev (1 time siden):

Jeg kan forestille meg at jeg "dør" hver dag på den måten at jeg ikke er den samme personen som jeg (liksom) var i går. Jeg kan for eksempel bli belønnet/straffet for alt det gode/gale "jeg i går" gjorde - og ellers tilegne meg erfaringer fra "mitt" tidligere liv. Men dette forutsetter vel ikke at "jeg i dag" er den samme som "jeg i går"?  Kanskje "identitet" i en slags betydning av  "jeg eksisterer over tid" bare har med oppsamling av erfaring å gjøre? En sammenhengende histore, liksom?

Beklager, men jeg tror ikke på noe liv før livet eller noe liv etter døden.

 

lada1 skrev (1 time siden):

Annet: Å ha en "identitet" knyttet til politiske holdninger virker merkelig for meg.

Vel for noen er politikk hele livet, politikere f.eks som er tilknyttet et parti hele livet, på meg virker det nesten ekstremt å være låst til et parti hele livet uansett hvilket parti det er, det gir ikke mye rom nye tanker å ideer, men det er lett å se at det kan bli deres "identitet".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, lada1 said:

Begrepet brukes aldri ifm tanker/forestillinger om "sjel" ?  

Jeg kan forestille meg at jeg "dør" hver dag på den måten at jeg ikke er den samme personen som jeg (liksom) var i går. Jeg kan for eksempel bli belønnet/straffet for alt det gode/gale "jeg i går" gjorde - og ellers tilegne meg erfaringer fra "mitt" tidligere liv. Men dette forutsetter vel ikke at "jeg i dag" er den samme som "jeg i går"?  Kanskje "identitet" i en slags betydning av  "jeg eksisterer over tid" bare har med oppsamling av erfaring å gjøre? En sammenhengende histore, liksom?

Drømmer har vi en tendens til å glemme sannsynligvis fordi de ikke er "logiske" og ikke utgjør en sammenhengende forståelig historie. Vårt liv er i motsetning en ganske så sammenhengende historie. Så historien om våre liv tar vi vare på (konstruerer) og knytter gjerne dette til en "identitet" og "mission in life".

Annet: Å ha en "identitet" knyttet til politiske holdninger virker merkelig for meg.

Din opplevelse av egen identitet kan påvirkes av alle disse faktorene, om du føler deg gjenfødt hver dag med en påfølgende ulik opplevelse av deg selv vil du mest sannsynlig oppleve at identiteten din er i stadig endring.

Noen beholder stort sett samme opplevelse av seg selv hele livet, andre endrer seg hyppigere.
Noen har mer sammenhengende liv enn andre, dersom man fks. flykter og bosetter seg en ny plass, opplever at man hadde en annen legning enn det man tidligere trodde, opplever kjærlighet, mister kjærlighet, tar psykadelia, overlever en katastrofe, oppdager et talent, opplever suksess, blir kriminell, mobbes, diskrimineres, blir fattig, blir rik etc. Så innebærer det som regel at livet mister noe av denne sammenhengen man kanskje opplever dersom man ikke erfarer noen store endringer i løpet av livet, uten at det er gitt at dette fører til endring av identiteten din, samtidig som det ofte gjør det.

Hvem folk føler at de ér er ganske subjektivt, og det virker som noen har bedre innsikt om identiteten deres stemmer overrens med hvordan andre opplever dem, uten at det egentlig har noen konsekvens for ens opplevde identitet, men i mange tilfeller vil det forenkle ens omgang med andre.

Nøyaktig hva en sjel påstås å være varierer vel med tiden, men såvidt jeg forstår det er det mer snakk om en slags livskraft, det som puster liv inn i noe.
Noen be-sjelet alt, andre var mer selektive med sjelen og tilskrev den tidvis kun til hvite europeere, det er så mange skoler av syn på sjel at det er vanskelig å konkretisere noe ytterligere, men identiteten skiller seg fra sjelen på den måten at den er din å oppleve og definere.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 7/21/2023 at 2:16 PM, Atib Azzad said:

Nøyaktig hva en sjel påstås å være varierer vel med tiden, men såvidt jeg forstår det er det mer snakk om en slags livskraft, det som puster liv inn i noe.
Noen be-sjelet alt, andre var mer selektive med sjelen og tilskrev den tidvis kun til hvite europeere, det er så mange skoler av syn på sjel at det er vanskelig å konkretisere noe ytterligere, men identiteten skiller seg fra sjelen på den måten at den er din å oppleve og definere.

Jeg finner det interessant at innen budismen forestiller man seg at man ikke har noen fast "sjel" (anatman - "ikke-sjel"):

https://no.wikipedia.org/wiki/Anatman

Skulle jeg føle for en gammel religion så måtte det være budismen 🙂

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...