Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tredjeparts tjeneste for streaming av overvåkingskameraer


Anbefalte innlegg

cacb skrev (9 timer siden):

Jeg har både Windows 10 og Linux Kubuntu 2204. Nå gjorde jeg et eksperiment og lastet ned VLC 3.0.18 for Windows og prøvde der. Først fikk jeg det ikke til, men så sjekket jeg brukernavn og passord satt i kameraet og jeg observerte at jeg hadde brukt liten bokstav der navnet indikerte stor bokstav. Brukernavn/passord er mao. case sensitivt. Da fikk jeg det til å fungere under VLC 3.0.18 på Windows 10. Streamer fint.

Prøvde så VLC 3.0.16 på Kubuntu, og rettet brukernavn passord der også. Men da får jeg "VLC is unable to open the MRL 'rtsp:/"  Det ser ut som om programmet reverter til kun lowercase brukernavn/passord. Skal se om jeg får slettet noen konfig-filer.

Edit: Slettet konfig-filer for VLC under Kubuntu (~/.config/vlc/) og prøvde igjen. Denne gangen fikk jeg lagret brukernavn med korrekt case, men fikk samme feilmelding som før. Merk VLC versjonsnummer er litt eldre enn Windows.

Edit2: Dette fungerer med VLC på Windows 10 i mitt nett (Tapo C310)

rtsp://<user>:<password>@10.0.0.115:554/stream1

<user> erstattes med brukernavn satt i kameraet, merk case sensitivt

<password> erstattes med passord satt i kameraet, merk case sensitivt

10.0.0.115 er LAN IP for kameraet i mitt nett.

 

Testet dette nå med VLC Player ver. 3.0.18.

Funket ikke:

Skjermbilde.PNG.f4d91cb4944017595426569e676728ec.PNG

Merk at jeg har skriver inn IP adressen til selve kameraet som jeg finner i på routeren. Jeg testet også med min LAN IP, men det fungerte ikke det heller. 

Det er ingen guider på nett som jeg har funnet som virker i det hele tatt. Med iSpy fikk jeg vertfall lagt til videoen, men VLC Player vil ikke i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Testet et program som heter "Security Eye" som jeg lastet ned for Windows. 

Under installasjonen av kamera så finner det kameraet. Jeg klikker på kameraet jeg vil legge til og klikker neste. Jeg skriver inn brukernavn og passord og klikker neste. Jeg klikker "Connect and test" og ingen video vises. 

Jeg klikker også "wiew you camera from browser" linken, men ingenting... 

1.PNG.a6ffabf7a37d48c35174999d9210d92a.PNG

2.PNG.8de4beeb9cf66cb0aa41240c51dc49d8.PNG

3.PNG.14e70d9baafc5bbfafe9c0a5444ef3f7.PNG

4.PNG.1a3ad2005dc7f4063b57947ea4c5ed17.PNG

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (24 minutter siden):

Det er ingen guider på nett som jeg har funnet som virker i det hele tatt. Med iSpy fikk jeg vertfall lagt til videoen, men VLC Player vil ikke i det hele tatt..

Kan du skru på logging i VLC og se om det kommer noe mer forklarende tekst?

Sitat

You need to enable logging and set yourself the location and name of the log file:

  • Open menu Tools > Preferences
  • Set at the bottom "Show settings" to "All"
  • Click on the left Advanced > Logger
  • Check "Log to file" and set the log file in "Log filename"
  • Click Save
  • Restart VLC for it to have effect.
     
  • Kilde

Tenker at siden cacb fikk det til så kan det tyde på at det kan være en idé å gå tilbake til start, nullstille og sette opp kamera og klient på nytt.

Har spurt tidligere men kameraenes versjon, V1/V2? Beste er vel å bruke det som er nyest når det feilsøkes 😊

Kan du endre bruker til noe annet & passord på et kamera til eks. kun lowercase og teste?

Kamera og din PC (Windows, hvilket OS?) er på samme IP subnett dvs. 192.168.68.x?

Bruker du tredjeparts FW og/eller antivirus på maskinen?

Har du testet med å disable (Windows) Firewall helt for aktiv profil?

Avinstallerte du VLC før du la inn versjonen du bruker?

Fikk aldri tak i om du testet AgentDVR og med ONVIF. Hadde vært fint å se feilmeldingen som da (eventuelt) kommer. Syntaks ser ut til å være følgende:image.png.d7006c44355279c3a6b4253d2cb05e2b.png

 

Lenke til kommentar
NoBo skrev (16 minutter siden):

Kan du skru på logging i VLC og se om det kommer noe mer forklarende tekst?

Tenker at siden cacb fikk det til så kan det tyde på at det kan være en idé å gå tilbake til start, nullstille og sette opp kamera og klient på nytt.

Har spurt tidligere men kameraenes versjon, V1/V2? Beste er vel å bruke det som er nyest når det feilsøkes 😊

Kan du endre bruker til noe annet & passord på et kamera til eks. kun lowercase og teste?

Kamera og din PC (Windows, hvilket OS?) er på samme IP subnett dvs. 192.168.68.x?

Bruker du tredjeparts FW og/eller antivirus på maskinen?

Har du testet med å disable (Windows) Firewall helt for aktiv profil?

Avinstallerte du VLC før du la inn versjonen du bruker?

Fikk aldri tak i om du testet AgentDVR og med ONVIF. Hadde vært fint å se feilmeldingen som da (eventuelt) kommer. Syntaks ser ut til å være følgende:image.png.d7006c44355279c3a6b4253d2cb05e2b.png

 

Prøvde og skru på logging i VLC, men havnet ikke noe LOG fil til stedet jeg satt. 

Jeg bruker ver. 2 av kameraene.

Endret passord og brukernavn til kun lower case.

Jeg bruker Windows 10 og alt er på samme subnett ja.

Brannmur er slått av (windows brannmur) og ingen annen antivirus etc. er installert. 

Ja, jeg avinstallerte VLC helt før jeg installerte på nytt. 

Funker fortsatt ikke. 

______________

Har bestemt meg for å gi opp dette nå. Har ikke tid til å fjase mer med dette. Det funker bra i appen, så da får det være greit. :) 

Lenke til kommentar

Jeg får lagt til fire kameraer som funker fint i "Security Eye". Men når jeg skal legge til de to siste så lukker programmet seg hver gang. 

Så jeg tror jeg har gjort det riktige hele tiden med tanke på guider og veiledninger jeg har fått, men at programmene jeg bruker slett ikke er laget for at dette skal være enkelt. 

Det at sistnevnte program lukker seg må jo være en bug. Maskinen jeg sitter på er mer en kraftig nok da den ikke bruker mer en maks 20% RAM og lite prosessoraktivitet når jeg prøver og legge til kameraene... 

Lenke til kommentar

OK, da har jeg kjøpt et TP-Link Tapo C310 kamera og fått litt tid til å se på det... Satte det opp basic og det fungerer med rtsp://camuser:[email protected]:554/stream1 og VLC samt Agent DVR.

  • HW Version 2.0
  • FW version 1.3.1  (Ser ut til at det er en FW update som venter men har foreløpig stoppet autoupdate)
  • Ut av boksen, satt opp med TP-kabel, IP-adresse på kamera fra DHCP-server (foreløpig uten IP gateway som gir tilgang til Internett)
  • Måtte jo lage konto for Tapo men har prøvd å holde meg 'off-grid' foreløpig (ref. punktet over)

Testet med en annen Win10-maskin med VLC og det fungerer der også - bortsett fra når jeg allerede har en aktiv strømming med VLC (+AgentDVR), da får jeg den su-upre "VLC is unable to open the MRL"

Tar kvelden nå men tenker at kan det være så enkelt at enten så er det nyere FW som skaper problemet for dere eller at kameraet (tror at det har) har for mange samtidige strømmer?

Tester mer i morgen/så fort jeg har tid 🙂

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 21.7.2023 den 6.23):

Funker fortsatt ikke. 

Har du aktive (Trial) Tapo Care abonnement på kameraene?

Har testet både uten og med SD kort (og recording til det)i kameraet og får uten problem inntil 4 RTSP/ONVIF-strømmer fra mitt C310. Hvis jeg prøver å legge til en ekstra RTSP-strøm så får jeg feilmeldingen med MRL. Jeg har fremdeles ikke tillatt kameraet å nå Internett og har mao. ikke satt opp Tapo CARE (trial).

Fant en tråd hvor problemstillingen ser ut til å være mye den samme som hos deg og svaret er 

Sitat

Hello, Tapo care, SD card and NVR (RTSP/ONVIF) can NOT be used at the same time, the user can select any two of these to use in combination. That means the SD card and RTSP stream can work together.

Sitat

I can confirm that since Tapo CARE ended, the RTSP protocol is now working consistently across all Tapo cameras and I am able to grab a single frame via RTSP. 

VLC - har testet med siste tilgjengelige versjon (3.0.18) og samt en eldre versjon (3.0.11)  på en annen W10-maskin og det fungerer å få bilde & lyd både med /Stream2 og /Stream1 (1920 &2k). Dette over tre maskiner (2 er VM-er) på to ulike IP subnett som er forbundet med en Firewall/ruter (pfSense 2.7). Samt tidligere nevnte AgentDVR hvor jeg har testet både RTSP og ONVIF strømmer. 

VLC og logging - En metode som fungerer er ‘Messages’ (CTRL+ M) under ‘Tools’-menyen. Bruk den og velg høyeste nivå av logging (2-Debug).

Forslag til videre feilsøking hos deg: koble ditt nett fra Internett og restart Tapo-kameraene. Det skal uansett være mulig å nå dem uten tilgang til Internett. Tenker for å eliminere at eventuell Internettilgang for kameraene har noen innvirkning på bruk av RTSP. Test da igjen med VLC om det er noen bedring.

Dine C310 har FW ver 1.3.1?

Lenke til kommentar
NoBo skrev (3 minutter siden):

Har du aktive (Trial) Tapo Care abonnement på kameraene?

Har testet både uten og med SD kort (og recording til det)i kameraet og får uten problem inntil 4 RTSP/ONVIF-strømmer fra mitt C310. Hvis jeg prøver å legge til en ekstra RTSP-strøm så får jeg feilmeldingen med MRL. Jeg har fremdeles ikke tillatt kameraet å nå Internett og har mao. ikke satt opp Tapo CARE (trial).

Fant en tråd hvor problemstillingen ser ut til å være mye den samme som hos deg og svaret er 

VLC - har testet med siste tilgjengelige versjon (3.0.18) og samt en eldre versjon (3.0.11)  på en annen W10-maskin og det fungerer å få bilde & lyd både med /Stream2 og /Stream1 (1920 &2k). Dette over tre maskiner (2 er VM-er) på to ulike IP subnett som er forbundet med en Firewall/ruter (pfSense 2.7). Samt tidligere nevnte AgentDVR hvor jeg har testet både RTSP og ONVIF strømmer. 

VLC og logging - En metode som fungerer er ‘Messages’ (CTRL+ M) under ‘Tools’-menyen. Bruk den og velg høyeste nivå av logging (2-Debug).

Forslag til videre feilsøking hos deg: koble ditt nett fra Internett og restart Tapo-kameraene. Det skal uansett være mulig å nå dem uten tilgang til Internett. Tenker for å eliminere at eventuell Internettilgang for kameraene har noen innvirkning på bruk av RTSP. Test da igjen med VLC om det er noen bedring.

Dine C310 har FW ver 1.3.1?

Ja, problemet var nok Tapo Care. Hadde trial abonement på mange av kameraene og så fort jeg avsluttet abonnementet så funket det. 

Men det ene kameraet mitt vil ikke programmet vise. Programmet lukker seg med en gang jeg prøver å legge det til. Uten feilmelding. Dette er dog det eneste kameraet som ikke er likt dem andre. Dette er da et C210 kamera. Ingen problem, jeg kan bare bytte ut dette evt. 

Kjører siste versjon firmware på alle kameraene ja :) 

Lenke til kommentar
18 hours ago, Bjerknez said:

Ja, problemet var nok Tapo Care. Hadde trial abonement på mange av kameraene og så fort jeg avsluttet abonnementet så funket det. 

Interressant at en betaltjeneste fører til at nyttig funksjonalitet slutter å virke :grin: . Som før nevnt i tråden nekter jeg å bruke skytjenester for disse kameraene. Ser ingen grunn til å forandre mening nå...

Men åpenbart er det ogsp flere andre aspekter ute og går for å få streaming til å virke, ref diskusjon i tråden.

Lenke til kommentar
cacb skrev (2 timer siden):

Interressant at en betaltjeneste fører til at nyttig funksjonalitet slutter å virke :grin: . Som før nevnt i tråden nekter jeg å bruke skytjenester for disse kameraene. Ser ingen grunn til å forandre mening nå...

Men åpenbart er det ogsp flere andre aspekter ute og går for å få streaming til å virke, ref diskusjon i tråden.

Jeg er helt enig. Brukte skybasert fordi det var det enkleste rett it av boksen. Kommer til å lage min egen backup på sikt, men først må jeg bytte ut det ene kameraet mitt etc. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...