Gå til innhold

Kjøpe brukt modell 3


Cocola

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe en brukt modell 3 og ser på 2019-2020 modell som har gått rundt 30-50 000. Jeg har da noen spørsmål fordi jeg er helt ny på elbil.

Hva tenker dere om å kjøpe en 2019-20 modell 3 med tanke på batterilevetid, og gjenstående garantier. Disse garantiene vil mest sannsynlig ikke være aktive når jeg skal selge bilen igjen. Hvordan vil det påvirke verdi og mulighetene for å få solgt den? 

2. Under "Mer kjøretøyinformasjon" så dukker det opp en del info og jeg har prøvd å google litt diverse uten å blitt mye klokere. Hva betyr alt dette, som feks hva er forskjellen på varmepumpe og resistiv kupevarmer? Hva burde jeg se etter om jeg vil ha full autopilot muligheter? Og hva burde jeg ha og ikke ha?

3. Long range eller performance? Jeg vil ha rekkevidde så heller sånn sett mot long range, men hvor stor forskjell er det på rekkevidden til disse to?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varmepumpen bruker mye mindre strøm enn den resistive varmeren. Har ikke så mye å si på sommeren når det ikke er noe særlig i bruk men på vinteren vil bilene med varmepumpe ha bedre rekkevidde siden mindre strøm går til å holde deg varm.

Resistiv varmer betyr bare varmeelement. Samme som en vanlig varmeovn man har i ett hus. Er en grunn til at de fleste ønsker varmepumper i huset da de bruker mye mindre strøm enn varmeovner.

Long Range og Performance er i grove trekk samme bilen, men er større hjul på performance så lavere rekkevidde grunnet det. Om du ikke trenger den ekstra ytelsen eller skal banekjøre med bilen så er nok en longrange nok i massevis. Du får heller ikke krok på performance.

Full self driving trenger du ikke. Alle bilene har vanlig autopilot.

Batteriene til Model 3 virker å være skuddsikre, så med mindre forrige eier har misshandlet det (ladet mye til 100% og latt bilen stå mye helt tom) så ville jeg ikke vært bekymret for det.

Ellers vil jeg annbefale å henge litt i Tesla Kafeen

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så en med varmepumpe er å anbefale? 

Hva er forskjellen når det under Mer kjøretøyinformasjon står på autopilot "Kapasitet for selvkjørende funksjoner" og "2.5 datamaskin"

Har det noe å si for meg som sjåfør av bilen hvilke type bakre og fremfre motor eller batteri ved lav spenning det er? Ser det står litt forskjellige navn der og.

Hvor mange typer lydsystem finnes det? Er premium høyttaler et godt valg?

Når du sier alle biler har vanlig autopilot, er det cruise controll og lane assist?

 

Takk for tips om tesla kafeen!

 

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Cocola said:

Så en med varmepumpe er å anbefale? 

Hva er forskjellen når det under Mer kjøretøyinformasjon står på autopilot "Kapasitet for selvkjørende funksjoner" og "2.5 datamaskin"

Har det noe å si for meg som sjåfør av bilen hvilke type bakre og fremfre motor eller batteri ved lav spenning det er? Ser det står litt forskjellige navn der og.

Hvor mange typer lydsystem finnes det? Er premium høyttaler et godt valg?

Når du sier alle biler har vanlig autopilot, er det cruise controll og lane assist?

 

Takk for tips om tesla kafeen!

 

2.5 datamaskin er svakere og viser mindre info f.eks viser ikke 2.5 søppelbøtter mens den andre gjør det men har lite å si med mindre du kjøper fsd uansett da oppgraderer tesla til den som er bedre.

Er 2 typer lydsystem, sr+ har litt svakere hvor det mangler bass i bagasjen og 2 mindre høytalere.

Autopilot er cruisecontrol og lane assist men du må bytte fil sjøl, har man fsd eller eap så bytter den for deg når du setter på blink lysa.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Cocola said:

Så en med varmepumpe er å anbefale? 

Hva er forskjellen når det under Mer kjøretøyinformasjon står på autopilot "Kapasitet for selvkjørende funksjoner" og "2.5 datamaskin"

Har det noe å si for meg som sjåfør av bilen hvilke type bakre og fremfre motor eller batteri ved lav spenning det er? Ser det står litt forskjellige navn der og.

Hvor mange typer lydsystem finnes det? Er premium høyttaler et godt valg?

Når du sier alle biler har vanlig autopilot, er det cruise controll og lane assist?

 

Takk for tips om tesla kafeen!

 

Ja, men om det er verdt prisen må du vurdere selv. Jeg har en Model 3 uten og klarer meg utmerket.

Men de nyere bilene med varmepumpe har en del andre oppgraderinger og, som f.eks dobble vindusglass.

2.5 er den eldste autopilot computern til Model 3, og de fleste biler har vel 3.0. sistnevnte er litt kraftigere og kan vise mere detaljer på skjermen (som søppelbøtter feks nevnt over) men i praksis er det vel lite forsjell ellers.

Alle Model 3 har pm motor bak og induksjon fremme. De er litt og litt bedre jo nyere bil du kjøper da Tesla hele tiden forbedrer ting, men de eldste er gode de og.

Lydsystemet var best på de eldste bilene og har litt blitt kjipere med årene for å spare penger. Men er god lyd i alle bilene. Long Range og Performance har subwoofer, som mangler på SR+/RWD. 

Crusiecontrol og autopilot er standard. Sistnevnte er at bilen kjører selv, men du må ta i rattet innimellom.

Full Self Driving er en ekstrapakke man kan kjøpe hvor man ikke trenger å ta i rattet, men hittil ikke lovlig i norge så ikke vits å kjøpe. Tror kansje man må ha hardware 3.0 eller nyere til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Cocola said:

Så en med varmepumpe er å anbefale? 

Hva er forskjellen når det under Mer kjøretøyinformasjon står på autopilot "Kapasitet for selvkjørende funksjoner" og "2.5 datamaskin"

Har det noe å si for meg som sjåfør av bilen hvilke type bakre og fremfre motor eller batteri ved lav spenning det er? Ser det står litt forskjellige navn der og.

Hvor mange typer lydsystem finnes det? Er premium høyttaler et godt valg?

Når du sier alle biler har vanlig autopilot, er det cruise controll og lane assist?

 

Takk for tips om tesla kafeen!

 

Dersom du har råd ville jeg valgt en som har varmepumpe.

Kapasitet for selvkjørende funksjoner blir også kalt: HW 3.0
Velg en bil med dette om du ser på 2019 modeller, skillet var mai / juni men glidende. Det er raskere prosessor enn de som er 2.5. Du får også skiltgjenkjenning og lesing av trafikklys

Type bakre og fremre motor er den samme på alle såvidt jeg vet, du vil ikke merke noen forskjell.

Batteri for lavspenning, altså  12V batteriet er enten bly eller Lithium. Lithium kom ikke før i slutten av 2022 mener jeg.

Sjekk også hva slags type frontlykter som sitter på den. Det kom matrix lys i årsskiftet 2020 - 2021

https://elbilforum.no/index.php?topic=55316.0

Se etter en rund linse for å vite at det er de nyeste

 

A19C5FA9-B978-45F7-821A-1380208AD9E8.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...