Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hjelp til valg av verktøy


Anbefalte innlegg

Hei😁

Skal bytte ut/ sakte gå over til ett merke på batteriverktøyene mine(bytte ut endel med ledning til batteri)

Jeg har bestemt meg for blå Bosch. Det jeg trenger er: drill, multikutter, tiger/bajonettsag, vinkelsliper, og etterhvert sirkelsag og stikksag.

Problemet mitt er at det er sikkert 10 forskjellige typer driller, fire forskjellige bajonettsager osv.

Så ser jeg det er et par pakker som ligger for salg , da man får endel rabatter om man kjøper( en til 10k og en til 13?)

Men jeg vet ikke om det er gammelt og "dårlig" utdtyr eller gode tilbud.

(https://www.staypro.no/maskiner-verktoy/pakketilbud/bosch-0615990k6n-verktoypakke-med-koffert-40-ah-batterier-og-lader-2300357

Og

https://www.verktøy.no/bosch-kombinasjonssett-gsr-18v-28-gst-18v-li-s-gws-18-125v-li-gks-18-v-li-gsa-18-v-li-c-3-x-4-0ah-gba-gal-18v-40-verktoyveske )

Alt jeg har er gammel og utslitt så jeg har ikke peil.

Kjøpe en pakke, eller kjøpe et og et verktøy og Google alle modeller for å finne det "beste?

Takk for alle innspill

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om du ettervert vil ha spiker/dykkert pistol på batteri,hageverktøy f.eks,så hadde jeg nok valgt makita eller milwaukee,mye større valg av utstyr,bosch har vel ikke spiker/dykkert pistoler på batteri lenger heller tror jeg.

men trenger du ikke noe av det,så er sikkert bosch et bra valg.

gjelder vel de fleste ang mange forskjellige typer av driller,så må bare sjekke hva de forskjellige speccene er,greit med en som har litt krefter,mens det også er kjekt med en litt lettere og mindre også,for lettere oppgaver

Lenke til kommentar

Børsteløst skal vel være bra, spesielt om man trenger å bruke verktøyet lenge av gangen (tror børsteløst skaper mindre varme). 

Edit: jeg hadde samme dilemme når jeg skulle kjøpe meg litt opp på Ryobi utstyr. Der pakkene hadde utstyr som jeg trengte, men ikke ville bruke så ofte, så kjøpte jeg pakke. Der jeg ville bruke utstyret mer kjøpte jeg en av de bedre modellene (som ofte ikke var med i en pakke). 

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar
Oter skrev (17 timer siden):

om du ettervert vil ha spiker/dykkert pistol på batteri,hageverktøy f.eks,så hadde jeg nok valgt makita eller milwaukee,mye større valg av utstyr,bosch har vel ikke spiker/dykkert pistoler på batteri lenger heller tror jeg.

men trenger du ikke noe av det,så er sikkert bosch et bra valg.

gjelder vel de fleste ang mange forskjellige typer av driller,så må bare sjekke hva de forskjellige speccene er,greit med en som har litt krefter,mens det også er kjekt med en litt lettere og mindre også,for lettere oppgaver

Milwaukee så interessant ut. Skal sjekke det ut, takk👍

Lenke til kommentar

Jeg har mye Bosch, Makita og DeWalt, samt noe Ryobi.

Ryobi liker jeg ikke, og tenker selge unna det jeg har igjen til høsten. Fornøyd med de tre andre, men har gått mer og mer vekk i fra Bosch de siste gangene jeg har handlet noe nytt.

Det fordeler/ulemper med de alle. Noe verktøy finner en kun hos en av av de, og da ender en fort opp med flere merker.

Skulle jeg valgt kun et merke tror jeg at jeg hadde valgt Makita pga pris og utvalg.  Om pris ikke betyr noe så hadde jeg sett mot Festool.

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (6 minutter siden):

Jeg har mye Bosch, Makita og DeWalt, samt noe Ryobi.

Ryobi liker jeg ikke, og tenker selge unna det jeg har igjen til høsten. Fornøyd med de tre andre, men har gått mer og mer vekk i fra Bosch de siste gangene jeg har handlet noe nytt.

Det fordeler/ulemper med de alle. Noe verktøy finner en kun hos en av av de, og da ender en fort opp med flere merker.

Skulle jeg valgt kun et merke tror jeg at jeg hadde valgt Makita pga pris og utvalg.  Om pris ikke betyr noe så hadde jeg sett mot Festool.

Takk for at du gjøre det verre😂

Tror alle er helt greie valg. Liker drillene(som virker kraftige og uknuselig), tigersagen og multitoolet deres. Det er de jeg bruker mest i tillegg til stikksag

Lenke til kommentar

Festool er overlegent på mye, men det koster også en formue.

Du blir nok fornøyd uansett hva du velger. Bare pass på å kjøp en kraftig nok drill. Og gjerne en mindre skrumaskin. Jeg har en liten hendig skrumaskin som jeg bruker veldig mye. Den er 12V, veier lite og er min favoritt enten det skal bygges terasse eller skru opp reisverk. Har også en 12v sirkelsag som er helt fantastisk til veggplater osv. 

Som nevnt tidligere så er det en del mangler hos Bosch. Du får for eksempel ikke kjedesag på batteri sist jeg sjekket.

 

Lenke til kommentar

Dette er min beste maskin: https://www.prisjakt.no/product.php?p=1651542

Utrolig hendig og god i bruk. Bosch er utrolig følsom og god på knappen til forskjell fra en del andre merker. Når jeg kjøpte så kom den i en veske med 2x2 ah batteri, 1x4ah batteri, lader, sett med trebor, murbor og bits. Da kostet den noe sånn som 1200. Men det er fortsatt et godt kjøp. Du skrur vel sikkert et par hundre terrasseskruer tenker jeg selv på et lite batteri før man må skifte.

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Dette er min beste maskin: https://www.prisjakt.no/product.php?p=1651542

Utrolig hendig og god i bruk. Bosch er utrolig følsom og god på knappen til forskjell fra en del andre merker. Når jeg kjøpte så kom den i en veske med 2x2 ah batteri, 1x4ah batteri, lader, sett med trebor, murbor og bits. Da kostet den noe sånn som 1200. Men det er fortsatt et godt kjøp. Du skrur vel sikkert et par hundre terrasseskruer tenker jeg selv på et lite batteri før man må skifte.

https://www.bosch-professional.com/no/no/products/gsr-12v-35-fc-06019H3000

Dette er min favoritt, helt suveren sak. Har kjøpt lader som tar 12 og 18v batterier. En får hvertfall 6ah batterier til 12v Bosch.

Lenke til kommentar

Batteriverktøyet jeg har vært mest fornøyd med, og imponert over er slagskrutrekkeren* - hos Bosch blir det GDR-serien. Største prosjektet jeg har brukt den på er når jeg skrudde 140+ kvm tak og da alt fra 200mm Torx skruer via lekter & sløyfer til skruene som takpannene festes med samt takrenner. Sterk og følsom på samme tid så null problem å ‘brute force’ inn de lengste treskruene samtidig som man får akkurat den milde kraften som skruene til takpannene krevde. Slagskrutrekkeren overgår alt jeg har prøvd av type drill til over nevnte formål 😊

*jeg har ikke Bosch men hvis jeg skulle ha begynt fra scratch i dag, ville det nok ha blitt Makita, Milwaukee, Bosch eller Dewalt.

YouTube er full av videoer hvor de sammenligner de ulike produsentene og modellene på mikronivå (ofte hvor lang tid tar det å… og det skiller lite) men for hobbybruk/mindre prosjekter så er det imho mest pris og utvalg som er tellende - gitt at man snakker samme segment, dvs. semiproft-proft verktøy hvor kvaliteten stort sett er på samme høye nivå.

Alle merkene har ulike serier (kraft, voltstyrke, funksjonalitet) med batteriverktøy men de fleste produsentene har også flere modeller innenfor samme produkttype og voltstyrke  og da er det gjerne styrke, funksjonalitet, vekt og ekstrating, f. eks. har en del av Bosch’ modeller mulighet for appstyring via Bluetooth.

Flere av merkene eies også av samme konglomerat. DuckDuckGo søk.

Antar du har bokmerket siden men her er Blå Bosch’ hjemmeside 😊 https://www.bosch-professional.com/no/no/

 

Lenke til kommentar

Angående pris så er min erfaring at Makita er godt presset på pris, og dermed ikke så ofte kampanjer.

Bosch er ofte høyere i pris, men det kjøres jevnt med kampanjer.

Milwaukee er mindre utbredt hos forhandler, hvertfall her jeg bor. DeWalt har de flere steder, men gjerne ikke like stort utvalg som Bosch og Makita.

En annen ting å tenke på er at de nye batteriene som er fysisk mindre er/var langt billigere hos Bosch enn hos DeWalt. DeWalt powerstack er dyre batterier, koster gjerne 600-1000 kroner mer Bosch ProCore med tilsvarende kapasitet 

Makita har valgt å ikke komme med kompakte batterier til sin 18V serie, noe som er en stor nedtur i mine øyne.

Makita har dog en stor fordel der en kan bruke 2x18V batterier på enkelte verktøy for å få 36V Slagborremaskin, motorsag, trillebår, diverse hageverktøy for å nevne noe. Dette ser hvertfall jeg på som en stor fordel da jeg kan bruke batteriene jeg alt har og få mer kraft der det trengs.

Jeg hadde begynt med å lage en liste over hva en trenger nå og hva en ser for seg at en vil utvide med senere, så sett hvem som kan tilby det og til hvilken pris inkludert batterier. Lest tester av ulike verktøy for å se om noe utmerker seg positivt/negativt. 

Makita sin "nye" multikutter har knapt vibrasjoner sammenlignet med andre modeller, men den er stor og den har ikke mulighet for dybdestopp. Dybdestopp er tillegg hos Bosch, men inkludert på DeWalt sin. Typisk detaljer en gjerne vil ta med i vurderingen sammen med belysning, mulighet for belteklips osv. 

Lykke til med handlingen, verktøy er kjekt 🙂

Lenke til kommentar

En stor pluss for Makita er at de kjører samme batteri serie i snart 20 år. På noen verktøy måtte jeg skjære av en tapp under men det var enkelt. Ikke mange kjører så lenge på samme sokkel. Har lite Makita selv men brukt det mye og absolutt gode verktøy. Bosch er kanskje litt mer finesse og god i hånden. Dewalt skal være gode å bruke, nesten alle snekkere har det. Milwaukee, solid og robust, stort utvalg, unødig tunge. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...