Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

NAV HMS - bytte saksbehandler?


Gjest 6eb88...bbd

Anbefalte innlegg

Gjest 6eb88...bbd

Har vi rett til å be om bytte av kontaktperson?

 

Ting tar tid og «alltid» må hen sjekke med kollega, glemmer og blir oppgitt når eg purrar etter ein/to mnd.

 

Vil helst si iflg. forskrift/lov, paragraf etc. ynskjer eg nå saksbehandlar.

Anonymous poster hash: 6eb88...bbd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ingen lovbestemt rett til å bytte veileder hos NAV.

Et tips er å forsøke å ringe leder for det lokale NAV-kontoret, å spørre om det er mulig å få en ny veileder.
Tips nummer to, må være å forsøke å være diplomatisk, altså oppgi grunner som ikke setter nåværende veileder i dårlig lys, dersom det ikke skulle la seg gjøre å bytte veileder.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Virker som en ustrukturert ansatt som ikke evner å behandle sakene sine ordentlig og som ikke tåler berettiget kritikk. Her synes jeg du har full rett til å ta det opp med overordnede og be om noen som kan følge opp mer profesjonelt. Hadde du møtt en like dårlig saksbehandler i det private hadde overordnede satt stor pris på å få en slik tilbakemelding. Hvordan NAV forholder seg til dette kommer nok an på hvor lett/vanskelig det er å få tak i nye folk. I beste fall ordner det seg og i verste fall ender DU opp som problemet ved å påpeke feil.

Det kan som 0laf nevner være smart å ikke direkte klage og fortelle om problemet, men si at kjemien mellom deg og saksbehandler ikke fungerer og om det er mulig å få tildelt en ny saksbehandler.

Lenke til kommentar

Alle avgjørelser om hvem innen et organ som skal behandle hvilke saker ligger under forvaltningens egen styringsrett. De eneste bestemmelsene som forbyr en saksbehandler å behandle visse saker er habilitetsbestemmelsene i forvaltningsloven. 

Den eneste måten å bytte saksbehandler på er ved henvendelse til saksbehandlerens overordnede. Det fører i praksis aldri frem, men det er den eneste måten å gjøre det på. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Skulle tro dette fungerer på samme måte som i Storbritannia (hvor jeg bor). Lite sannsynlig å få gjennomslag selv, men betydelig mer sannsynlig hvis du får hjelp av en tredjepart som gjerne  har et profesjonelt forhold til NAV.

Enten det er fra en frivillig organisasjon, advokat, eller lokal politiker. Jeg jobber som forstnevnte her, og dette er en vanlig problemstilling. 

EDIT: Dog er det da generelt snakk om mer alvorlige saker, hvor det har oppstått konflikt e.l. mellom klient og saksbehandler. 

Endret av HValder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...