Gå til innhold

Måter å gi røykvarsleren lenger levetid på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal se om jeg får laget et koblingskjema, slik at andre evt. vil prøve det samme. 

Man kan også bruke kun 1 stk. 18650 batteri her som allikevel har opp mot 3.500mAh. Men jeg laget altså en batteripakke med 2mstk. I parallell. 

Merk at dem som velger å lage noe lignende gjør dette på eget ansvar. Disse batteriene skal man ikke leke med. Setter man inn kontakten og polariteten er feil så rekker du trolig ikke å koble fra kontakten igjen før flammene tar deg. Sørg alltid for å ha et trygt sted og kaste batteriet. Få det vertfall ut av huset fort som f***. Vann hjelper ikke. Flammene vil stå opp okke som. 

Disse batteriene skal man ha respekt for. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Og etterpå har man også en ikke-godkjent brannvarsler.

Selvsagt. Å i tillegg er det nok mye rimeligere å kjøpe en som faktisk har så stort batteri og som faktisk varer veldig lenge, og som ser bedre ut. 

Dette gjøres kun for morroskyld. 

Poenget her er at jeg ikke har rørt den interne kretsen i røykvarsleren overhodet. Jeg har i praksis kun byttet ut det interne batteriet med et større batteri. Den ville fortsatt ikke blitt godkjent, den koster mer hvis man tar med tiden man bruker og den ser estetisk ikke like fin ut og tar mer plass. 

Men jeg er overbevist om at denne funker utmerket til eget bruk. Men å selge den til andre er ikke innafor, og en slik modifisering bør ikke brukes i stedenfor en godkjent varsler, men kanskje heller som et supplement. Som feks. I en garasje eller i en grovkjeller etc. 

Andre får ta sine egne valg :)

Lenke til kommentar

Det er en ganske god grunn til at detektorer er ment å byttes hvert tiende år.

Deteksjon av røykpartikler blir mindre og mindre nøyaktig, og uten mulighet for egenkalibrering med mulighet for avlesning av denne verdien så er en detektor som dette ikke verdt å stole på etter 10 år.

Google sine detektorer er vel de eneste til hjemmemarkedet som har sensorer med mulighet for egenkalibrering, men de utnytter ikke muligheten.

Profesjonelle produkter som f.eks Autronica har automatisk kalibrering som standard, med utlesning av verdier samt varsel ved for svake verdier, men så er de en litt annen liga enn Biltema.

Men nok om det.

Artig løsning du har på dette, som er noe å ta med seg over til andre produkter som også er designet for bruk og kast. Som noen komfyrvakter, som i utgangspunktet også har et batteri som ikke kan gjøres noe med. 👍

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Merk at mange nyere varslere som har en levetid på 10 år ikke bare regulerer dette gjennom batterilevetid, men en "kill switch" i elektronikken. Denne aktiveres på fabrikken, og går fra produksjonsdato, ikke kjøpsdato. Varsleren vil ikke lenger fungere etter ti år, uavhengig av batterispenning.

Mitt varslingsanlegg vil derfor kreve en utskifting tilsvarende 18-20 000 hvert tiende år, litt avhengig av prisene der og da. Det er litt heftig, jeg skulle gjerne forlenget levetiden, men det er også en grunn til at det er slik.

Aller helst skulle det vært mulig å skifte ut bare sensorene.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...