Gå til innhold

Sparekonto med KID nummer?


Anbefalte innlegg

Heisann.

Min hovedbank er Nordea, men jeg ønsker å begynne å sette av sparepenger til en konto i annen bank med fast overføring etter lønning. Litt for at de på en måte skal være "borte" og ikke lett tilgjengelige bare på en annen konto i Nordea.

Morrow bank har en fin rente på 4.1%, så jeg opprettet en konto der. Men det kreves KID når jeg skal overføre penger dit. Jeg finner ingen måte å opprette avtalegiro på, så da sitter jeg egentlig igjen med å manuelt overføre hver måned, noe jeg helst vil slippe. Mulig Nordea kan fikse det manuelt for meg, men vil har mer kontroll en å måtte kontakte de hver gang jeg vil endre noe.


Hos nordnet feks er jo dette veldig enkelt å styre selv, hvor mye som skal bli trukket med avtale giro, og jeg ønsker at dersom KID er innvolvert, at jeg enkelt kan justere månedsbeløp på avtale giro selv.

 

Så da lurer jeg på om morrow bank må ryke, nettsiden/appen er jo heller virkelig ikke no å skryte av. Så litt på bank norwegian som han 3.8% rente, eventuelt litt lavere dersom man ønsker ubegrenset uttak. Noen som har erfaring her om det trengs KID nummer etter å ha opprettet en sparekonto, og eventuelt om jeg enkelt får laget avtale giro dersom det er tilfellet?

 

Det er her snakk om en bufferkonto samt generell sparing til ferie/småting, ikke store summer så renten er ikke ekstremt viktig. Da prioriterer jeg heller en bra app feks.

 

Litt på siden spm:

Pleier det å koste noe å avslutte kontoer? Kunne sett for meg å hatt egne kontoer for hvert sparemål, men hvis det koster feks 100,- å avslutte er det kanskje ikke verd det. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

KID er kjent for de fleste fra giroer, men forkortelsen står generelt for KundeIDentikasjon. De som sender en giro kan bruke KID-feltet til hva de ønsker, typisk til å identifisere kunden (betaleren) når pengene kommer.

Hvis banken krever KID av deg (i motsetning til et firma som sender deg en regning) så menes det med svært høy sannsynlighet ditt/mottakerens personnummer/organisasjonsnummer.

Been there - done that - it worked.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
1 hour ago, Tanner said:

Heisann.

Morrow bank har en fin rente på 4.1%, så jeg opprettet en konto der. Men det kreves KID når jeg skal overføre penger dit. Jeg finner ingen måte å opprette avtalegiro på, så da sitter jeg egentlig igjen med å manuelt overføre hver måned, noe jeg helst vil slippe. Mulig Nordea kan fikse det manuelt for meg, men vil har mer kontroll en å måtte kontakte de hver gang jeg vil endre noe.

Du kan kanskje sende en efaktura til deg selv med KID f.eks? - Men mistenker at Morrow (tidl komplett, er det ikke) ikke har et skikkelig bank-system i bakkant - husker jeg køpte noe med finansiering der en gang, og det var helt umulig å finne ut hva "saldo" osv var, da du ikke fikk en vanlig kontooversikt. - Kanskje alt går inn på en klientkonto, og så holder de oversikten i et eksternt system?

Lenke til kommentar

Har Morrow bank (tidligere komplett bank selv).
Når du oppretter en sparekonto får du tildelt en fast kid, denne kan gjenbrukes.

Om du ønsker å automatisere eller manuell styre overføringene til sparing så bruker du bare denne KID, ser ikke helt problemet her?

Avtalegiro er jo beregnet til noe annet.
Har hatt flere banker igjennom tidene og alle har nå støttet faste overføringer som dette blir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

KID er kjent for de fleste fra giroer, men forkortelsen står generelt for KundeIDentikasjon. De som sender en giro kan bruke KID-feltet til hva de ønsker, typisk til å identifisere kunden (betaleren) når pengene kommer.

Hvis banken krever KID av deg (i motsetning til et firma som sender deg en regning) så menes det med svært høy sannsynlighet ditt/mottakerens personnummer/organisasjonsnummer.

Been there - done that - it worked.

Ja jeg er egentlig ikke redd for å sende penger dit, problemet ligger i at "fast overføring" forsvinner som alternativ når jeg limer inn KID i betalingen i Nordea sin nettbank. Får ta kontakt med de igjen.

kjetilkl skrev (51 minutter siden):

Du kan kanskje sende en efaktura til deg selv med KID f.eks? - Men mistenker at Morrow (tidl komplett, er det ikke) ikke har et skikkelig bank-system i bakkant - husker jeg køpte noe med finansiering der en gang, og det var helt umulig å finne ut hva "saldo" osv var, da du ikke fikk en vanlig kontooversikt. - Kanskje alt går inn på en klientkonto, og så holder de oversikten i et eksternt system?

Eneste jeg ser jeg har mulighet til inne på Morrow sin side er å sende penger til en annen konto. Nå trenger jeg ikke alt for mye funksjonalitet her da jeg kun vel sette til side penger, kanskje prøve meg på et kredittkort etterhvert så jeg får kvittet meg med det jeg bruker for øyeblikket.

 

jeey skrev (49 minutter siden):

Har Morrow bank (tidligere komplett bank selv).
Når du oppretter en sparekonto får du tildelt en fast kid, denne kan gjenbrukes.

Om du ønsker å automatisere eller manuell styre overføringene til sparing så bruker du bare denne KID, ser ikke helt problemet her?

Avtalegiro er jo beregnet til noe annet.
Har hatt flere banker igjennom tidene og alle har nå støttet faste overføringer som dette blir.

Jeg får kontakte Nordea igjen. De skjønte ingenting når sparekontoen min hadde en tilhørende KID, no som fikk meg til å tvile veldig.

Alternativet for automatiske overføringer forsvinner når jeg limer in KID, som var grunnen til at jeg to kontakt med Nordea.

 

 

Snakket med chat bot mens jeg prøver å få den til å koble meg til et mennseke:
image.png.efcc7e35bb10efa11f41e9df22041739.png

 

EDIT:

Har nå fått bekreftet at Nordea ikke støtter faste betalinger med KID.
Alternativet mitt som jeg ser det er da å enten finne en annen bank som ikke trenger KID. Noen som vet om en sparekonto i bank Norwegian trenger det?
Eller å ha faste trekk fra lønnskonto til en annen konto i Nordea, og deretter manuelt overføre til Morrow.

Endret av Tanner
Lenke til kommentar
Tanner skrev (38 minutter siden):

Ja jeg er egentlig ikke redd for å sende penger dit, problemet ligger i at "fast overføring" forsvinner som alternativ når jeg limer inn KID i betalingen i Nordea sin nettbank. Får ta kontakt med de igjen.

Eneste jeg ser jeg har mulighet til inne på Morrow sin side er å sende penger til en annen konto. Nå trenger jeg ikke alt for mye funksjonalitet her da jeg kun vel sette til side penger, kanskje prøve meg på et kredittkort etterhvert så jeg får kvittet meg med det jeg bruker for øyeblikket.

 

Jeg får kontakte Nordea igjen. De skjønte ingenting når sparekontoen min hadde en tilhørende KID, no som fikk meg til å tvile veldig.

Alternativet for automatiske overføringer forsvinner når jeg limer in KID, som var grunnen til at jeg to kontakt med Nordea.

 

 

Snakket med chat bot mens jeg prøver å få den til å koble meg til et mennseke:
image.png.efcc7e35bb10efa11f41e9df22041739.png

 

EDIT:

Har nå fått bekreftet at Nordea ikke støtter faste betalinger med KID.
Alternativet mitt som jeg ser det er da å enten finne en annen bank som ikke trenger KID. Noen som vet om en sparekonto i bank Norwegian trenger det?
Eller å ha faste trekk fra lønnskonto til en annen konto i Nordea, og deretter manuelt overføre til Morrow.

Eventuelt så kan du se om du klarer å finne en bank som støtter fast overføring med kid nummer, men som du kan ha vanlig bankkontonummer i.  (f.eks sette opp fast trekk til din bankkonto i DNB, også sette opp fast trekk fra din bankkonto i DNB videre til Morrow bank) 

Edit: en annen ide er jo også å bare legge inn f.eks legge inne innbetaling hver måned det neste året manuelt, tar ett par minutter og sette opp, men da har du fått "automatisk" overføring i 12 mnd framover. 

Endret av HW1
ny ide
Lenke til kommentar
HW1 skrev (33 minutter siden):

Eventuelt så kan du se om du klarer å finne en bank som støtter fast overføring med kid nummer, men som du kan ha vanlig bankkontonummer i.  (f.eks sette opp fast trekk til din bankkonto i DNB, også sette opp fast trekk fra din bankkonto i DNB videre til Morrow bank) 

Edit: en annen ide er jo også å bare legge inn f.eks legge inne innbetaling hver måned det neste året manuelt, tar ett par minutter og sette opp, men da har du fått "automatisk" overføring i 12 mnd framover. 

Prøvde med sparebank1 og de kunne lett kjøre faste med KID 😀

God ide !

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest d57bb...6d3

Jeg har Sparebanken Øst som bruksbank og sparekonto og kredittkort i Morrow. Null problemer. 
Morrow er tidligere Komplett bank forresten.

Anonymous poster hash: d57bb...6d3

Lenke til kommentar
Tanner skrev (På 11.7.2023 den 12.24):

Har nå fått bekreftet at Nordea ikke støtter faste betalinger med KID.

jeg støtter andre som sier.
BYTT BANK.
At nordea ikke støtter fast betaling med KID er ubegripelig.
Jeg bruker selv flere banker alt etter formål og har ikke opplevd at noen av dem ikke støtter fast betaling med KID
(bruker dette selv til overføring til sparing i andre finansinstitusjoner)

Lenke til kommentar
Eskove skrev (På 26.7.2023 den 18.57):

jeg støtter andre som sier.
BYTT BANK.
At nordea ikke støtter fast betaling med KID er ubegripelig.
Jeg bruker selv flere banker alt etter formål og har ikke opplevd at noen av dem ikke støtter fast betaling med KID
(bruker dette selv til overføring til sparing i andre finansinstitusjoner)

Har satt opp fast overføring til en konto i sparebank 1, også sendes det automatisk derifra til Morrow.

Bankbytte ble gjort ganske nylig pga gunstig boliglånsrente gjennom NITO, så lenge den holder mål vil nok Nordea være min hovedbank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...