Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmepumpe lekker vann innvendig, åpent dren


Anbefalte innlegg

Er en varmepumpe det kommer litt vann ut av innvendig. Jeg har sjekket at drenet er åpent og karet til drenet ikke er fullt

Etter litt sjekk, så renner det vann fra området der varmepumpen er og ned ut det luften kommer ut. Vannet som kommer ut kommer altså ikke frem til drenet og kan aldri komme frem dit.

Jeg antar det ikke skal komme noe vann der..

Vannet kommer altså i ut her, fra ett sted lengre opp:

20230625_202644.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er normalt at varm fuktig inneluft kondenserer når den kjøles ned. Kondensen skjer på varmeveksleren (6), de tynne finnene. Det som ikke er normalt er at vannet finner en annen vei enn ned i isopor-bunnpanna (nr?), der den skal ledes videre ut. Kan høres ut som konstruksjonsfeil eller at det kommer vann på vifta som så spruter det rundt eller noe sånt. Du kan godt ta av filteret (35) og dekselet (33) og se om du ser bedre hvor vannet finner veien. Eventuelt skru av hele del 32 for å se bedre. Pumpa kan kjøre normalt selv om 32 er av.

Du kan også sjekke med vater om pumpa står skjevt, så vannet renner bort fra dreneringsrøret.

Lenke til kommentar

Filteret er rent, har tatt av del 35 og deksel 32 og kjørt den uten, vann finner fortsatt veien ned.

Tror selve drenet er en del av del 6, har ikke klart å løsne den, men ser jo at vannet kommer fra godt over der bunnpannen til kondensvann er.

Mtp konstruksjon til del 6, den kjøleribba, så tenker jeg at det må være en bunnpanne til på baksiden. Men umulig å se det ettersom andre ting er i veien.

Varmepumpen er i vater og jeg har fylt på den bunnpannen vann legger seg i og sett med egne øyne at vannet renner ut dreneringsrøret.

Jeg vet at varmepumper kondenserer :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde tilsvarende problem med min pumpe. Bare når det var varmt, aldri når det var kaldt.
Jeg trodde også det var dreneringen som var tett, men staket igjennom med en wire uten at det ble bedre.

Viste seg at det var en sprekk i vannbrettet som gjorde at kondensen dryppet innendørs. 
 

 

Lenke til kommentar
aklla skrev (6 minutter siden):

Mtp konstruksjon til del 6, den kjøleribba, så tenker jeg at det må være en bunnpanne til på baksiden. Men umulig å se det ettersom andre ting er i veien.

Da foreslår jeg at du enten lar lekkasjen forbli et årlig sommerproblem eller drar ut støpselet og etterforsker ytterligere. Når deksel 32 er av (hele det innen striplet linje) så kan du dra ut støpselet / ta sikringa og løsne viftetrommelen. Den er festet med en skrue inne ved akslingen på høyre side. Det skal være mulig å komme til mellom viftebladene på ett sted når du roterer den riktig vei. Skruen er litt kinkig å få på plass igjen bare så du er advart. Når trommelen er løsnet så kan du rengjøre den f.eks i dusjen med det samme du holder på. Men poenget med demonteringen er å få sett hvordan vannet ledes ned fra den bakre varmeveksleren og ned til bunnpanna. Det høres ut som problemet ligger skjult baki der en plass.

Når du har demontert så grundig så kan du like gjerne bruke avfettingsspray ment for innendørs bruk og rengjøre varmeveksleren også. Det kommer til å renne mye ned mens du holder på. Bruk gjerne gamle vaskekluter til å fange opp det skitne vannet.

Lenke til kommentar

Har brukt inspeksjonskamera og sjekket mer.

Viser seg at der er en sprekk på del 1 slik at dreneringen ikke er tett.

Har ikke turt å demontere mer enn del 32. Er jo heller ikke min varmepumpe.

Tror heller ikke det er plass til å få ut viften da den er montert ganske nærme en vegg på venstresiden, og ser ut til at viften må ut den veien..

Lenke til kommentar
aklla skrev (47 minutter siden):

Er jo heller ikke min varmepumpe.

Hvis du er leietaker så ville jeg rapportert det til huseier og spurt om han/hun kan fikse problemet. Evt. om du får grønt lys til å prøve å fikse det selv sånn at utleier potensielt kan spare penger på å slippe reparatør eller full utskifting. Hvis det er en bekjent sin varmepumpe, spør vedkommende.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (48 minutter siden):

Tror heller ikke det er plass til å få ut viften da den er montert ganske nærme en vegg på venstresiden, og ser ut til at viften må ut den veien..

De aller fleste varmepumper er konstruert sånn at viftetrommelen skal rett ut, ikke sidelengs. Det gjør man ved å først løsne settskruen innimellom viftebladene på venstre side av viftetrommelen. Deretter løsne en plast-del rundt lagret og gummipakninga på venstre side. Da skal hele greia kunne lirkes rett ut. Hele viftetrommelen kan sikkert ha godt av en avftettingsvask.

Matos og støv blir over tid til en sement som tetter både vifteblader og varmeveksler sånn at virkningsgraden lider. Det er anbefalt med service ca annenhvert år (veldig avhengig av plassering, bruksmengde, luftkvalitet etc) og en sånn servicejobb er i all hovedsak en demontering og grundig avfetting av alle plast-deler, smøring av lager, tilstandssjekk etc. I ditt tilfelle virker det som du allerede har gjort store deler av en sånn service gratis for eieren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Hvis du er leietaker så ville jeg rapportert det til huseier og spurt om han/hun kan fikse problemet. Evt. om du får grønt lys til å prøve å fikse det selv sånn at utleier potensielt kan spare penger på å slippe reparatør eller full utskifting. Hvis det er en bekjent sin varmepumpe, spør vedkommende.

Det er ikke utleier nei, er familie.

Hadde ikke giddet slik om jeg leide :)

Simen1 skrev (8 timer siden):

De aller fleste varmepumper er konstruert sånn at viftetrommelen skal rett ut, ikke sidelengs. Det gjør man ved å først løsne settskruen innimellom viftebladene på venstre side av viftetrommelen. Deretter løsne en plast-del rundt lagret og gummipakninga på venstre side. Da skal hele greia kunne lirkes rett ut. Hele viftetrommelen kan sikkert ha godt av en avftettingsvask.

Matos og støv blir over tid til en sement som tetter både vifteblader og varmeveksler sånn at virkningsgraden lider. Det er anbefalt med service ca annenhvert år (veldig avhengig av plassering, bruksmengde, luftkvalitet etc) og en sånn servicejobb er i all hovedsak en demontering og grundig avfetting av alle plast-deler, smøring av lager, tilstandssjekk etc. I ditt tilfelle virker det som du allerede har gjort store deler av en sånn service gratis for eieren.

Skal se hva jeg tør, er litt usikkert hva tidligere eier har gjort av vedlikehold.

Er ikke kjempelenge siden boligen ble tatt over. Skal se hva jeg tør i morgen. Jeg er kanskje i overkant nervøs når det gjelder rør og kjøleribber..

Jeg har uansett vanskelig for å se at trommelen skal rett ned/ut, må jo da flytte på de rørene og kjøleribber en 10-15 cm ut virker det som.

Lenke til kommentar

Supert! Stemmer det at du fikk ut viftetrommelen? Det ser sånn ut. :thumbup:

Rørene er forresten ganske robuste mot lekkasjer selv om man bruker passe mye makt for å flytte litt på de. Ribbene er derimot veldig skjøre og myke, så de kan fort bøye seg, men det er bare å ta en gaffel og bøye tilbake.

Lenke til kommentar

Dette er bilde av innsiden, før sprekken ble tettet :)

Ja, trommelen ville vært i veien der. Det var mest knot å få ned den nederste drypp-pannen, resten var ganske plankekjøring.

Fikk vasket trommelen, smørt lager, vasket innvendig, renset mesteparten av den drypp-pannen øverst og hele nederst, så nå er den klare for noen år til.

Tetter med flere lag med superlim så våtrom-silikon over der igjen, bør være holdbart..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...