Gå til innhold

Pulserende-lyd fra subwoofer når den er idle


Anbefalte innlegg

Jeg har et 5.1 surround system til TVen, jeg bruker en HDMI Reciever hvor både HDMI for PC, konsoller og alle høyttalere + subwoofer er tilkoblet.

 

I den siste tiden har jeg reagert litt på en pulserende idle lyd på subwooferen min. Dette er en aktiv subwoofer. Det kunne alltid høres før at subwooferen sto på selv når det ikke var lyd pga en svak men konstant idle lyd, men nå kommer det en lyd som skruer seg av og på hele tiden dvs pulserende idle lyd.

 

Er dette et tegn på en subwoofer som begynner å bli defekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk dette fra google: 

Sitat

Typically, your subwoofer may be pulsing like a heartbeat due to bad media devices, a defective receiver/amplifier, defective capacitors or other components, incorrect frequency settings, WiFi interference, bad grounding, or worn-out cables as well as bad fuses

Ser for meg at sannsynlige årsaker kan være støy hvis man ikke har skjermet kabel mellom sub og reciever, eller dårlige kondensatorer (reciever). 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Recieveren er bare et par år gammel, og denne summelyden har bare foregått i et par måneder. Godt mulig at jeg bare bestiller meg en ny subwoofer, i og med at den gamle subwooferen er en billig en fra sikkert 2014 eller noe.

Hvis samme problem skjer med ny subwoofer, da har jeg isolert problemet dvs det ikke er den gamle subwooferen det er noe gale med, så bruker jeg bare angreretten på den nye subwooferen. Jeg håper på at dette bare er en feil med den gamle subwooferen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Oly skrev (På 25.6.2023 den 2.49):

Recieveren er bare et par år gammel, og denne summelyden har bare foregått i et par måneder. Godt mulig at jeg bare bestiller meg en ny subwoofer, i og med at den gamle subwooferen er en billig en fra sikkert 2014 eller noe.

Hvis samme problem skjer med ny subwoofer, da har jeg isolert problemet dvs det ikke er den gamle subwooferen det er noe gale med, så bruker jeg bare angreretten på den nye subwooferen. Jeg håper på at dette bare er en feil med den gamle subwooferen.

Det er nok subens forsterker/amp som er gåen, hva slags merke er det?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Oly skrev (På 25.6.2023 den 2.49):

Recieveren er

Enkel test: Plugg ut ledningen som går til sub! (Hvis du er flink, kortslutt signal-inngangen på subwoofer.)
Er problemet der fortsatt er subwooferen 'synderen'. Forsvinner problemet er feilen i ledninger eller receiver.

Gouldfan skrev (1 time siden):

Det er subens forsterker/amp som er gåen,

Du er tydeligvis ekspert på mye du! (🤣)
Hvorfor forholder du deg ikke til fakta? 

Lenke til kommentar
Woff skrev (16 minutter siden):

Enkel test: Plugg ut ledningen som går til sub! (Hvis du er flink, kortslutt signal-inngangen på subwoofer.)
Er problemet der fortsatt er subwooferen 'synderen'. Forsvinner problemet er feilen i ledninger eller receiver.

Du er tydeligvis ekspert på mye du! (🤣)
Hvorfor forholder du deg ikke til fakta? 

Jeg er vel kjent med den tikkingen ja, er meget sikkert safe mode/protect mode pga at effekten er ødelagt.

Jeg kan jo ta feil, men jeg er ganske sikker på min sak.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Woff har du hatt en gåen sub før???

Jeg har reparert noen ja.
En ting er sikkert, du bør aldri konkludere med at en ting har gått føyken ut fra denne beskrivelsen du har fått. Det koster INGENTING å finne ut hva som er defekt, men å høre på amatører som ikke har peiling blir FORT dyrt.
Tviler på at TS eller andre her gidder å høre på deg hvis du skal oppføre deg useriøst (som du absolutt har gjort alt for mye!).
 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Woff skrev (1 time siden):

Jeg har reparert noen ja.
En ting er sikkert, du bør aldri konkludere med at en ting har gått føyken ut fra denne beskrivelsen du har fått. Det koster INGENTING å finne ut hva som er defekt, men å høre på amatører som ikke har peiling blir FORT dyrt.
Tviler på at TS eller andre her gidder å høre på deg hvis du skal oppføre deg useriøst (som du absolutt har gjort alt for mye!).
 

Time will show.

Om jeg er en amatør, så er du det også.. Til TS, jeg ville kontaktet produsenten og forklart.

Jeg er ganske sikker på at produsent mener at effekten er skadet.

Hva er useriøst i det jeg har sagt??? At jeg gjetter at det var protect mode?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
K2D skrev (På 24.6.2023 den 1.07):

Fikk dette fra google: 

Ser for meg at sannsynlige årsaker kan være støy hvis man ikke har skjermet kabel mellom sub og reciever, eller dårlige kondensatorer (reciever). 

Brum er vanligvis dette, men det linken viser til som årsak er i suben ikke trolig i Receiver. Mvh

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (11 minutter siden):

Hva er useriøst i det jeg har sagt??? At jeg gjetter at det var protect mode?

Det er selvsagt helt useriøst ja. Da er det mye mer fornuftig å bruke 2 minutter på å TESTE hvor problemet oppstår, en test som alle (ink dumme folk med 'supertips') kan utføre aldeles gratis. Da VET man istedet for å gjette..
Men du klarer vel ikke å forstå logikken i det?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (20 minutter siden):

Det er selvsagt helt useriøst ja. Da er det mye mer fornuftig å bruke 2 minutter på å TESTE hvor problemet oppstår, en test som alle (ink dumme folk med 'supertips') kan utføre aldeles gratis. Da VET man istedet for å gjette..
Men du klarer vel ikke å forstå logikken i det?

Jeg har ikke sagt han ikke skal teste, jeg bare gav min mening om at jeg tror steget har skade.

TS kan enkelt sjekke om det er Suben, koble fra alt fra sub unntatt elkabel. Om pulserende lyd fortsatt er der (Som jeg mistenker) så er suben skadet og du må sannsynligvis bytte steg, dvs om ikke Woff eller andre eksperter kan reparere den…

Jeg hadde bare byttet steget, men Woff sier jo han har reparert flere sub steg, så du kan prøve å maile ham.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Tipper det er et Harmon/Kardon anlegg.

Har et selv. knallbra lyd, men lite holdbart.

Hos meg har den aktive subwooferen, med egen stroemkabel, roeket to ganger og DVD spilleren, er defekt. Problemet er daarlig kjoeling i subwooferen.

Siden forsterkeren og smaahoeytalerene, virker stoedige, saa satser jeg en tusenlapp, paa god brukt subwoofer paa Finn.no.

Dropper den lydplanken, til 13000kr, som jeg saa paa i gaar.

Det er jo bare lyd, vi trenger naa, ikke spillere, av forskjellige slag.

Er det noen, som kan si meg om jeg kan bruke subwooferen, til suroundanlegg av andre merker, som erstatning? Nogenlunde lik stoerrelse i wattstyrke da. Mitt er 200w.

Eller maa jeg kjoepe en enkel, aktiv subwoofer.

Litt dumt dette, men spoersmaalet er, kan en Sony 5.1 suround subwoofer, brukes paa et Harman/Kardon anlegg? Er den og andre merker, ogsaa aktive? Har egen stroemkabel?

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (44 minutter siden):

Tipper det er et Harmon/Kardon anlegg.

Har et selv. knallbra lyd, men lite holdbart.

Hos meg har den aktive subwooferen, med egen stroemkabel, roeket to ganger og DVD spilleren, er defekt. Problemet er daarlig kjoeling i subwooferen.

Siden forsterkeren og smaahoeytalerene, virker stoedige, saa satser jeg en tusenlapp, paa god brukt subwoofer paa Finn.no.

Dropper den lydplanken, til 13000kr, som jeg saa paa i gaar.

Det er jo bare lyd, vi trenger naa, ikke spillere, av forskjellige slag.

Er det noen, som kan si meg om jeg kan bruke subwooferen, til suroundanlegg av andre merker, som erstatning? Nogenlunde lik stoerrelse i wattstyrke da.

Eller maa jeg kjoepe en enkel, aktiv subwoofer.

Litt dumt dette, men spoersmaalet er, kan en Sony 5.1 suround subwoofer, brukes paa et Harman/Kardon anlegg? Er den og andre merker, ogsaa aktive? Har egen stroemkabel?

Snakker selvfoelgelig om anlegg til tv'en.

Det kommer an på hvordan utgang det er på anlegget ditt, om det har pre out til Sub så er det mulig. De fleste subwoofere som brukes i hjemmekino og Hifi er aktive og har egen forsterker inni. Det står også forklart som regel der det selges.

Om den har pre out kontakt så kan du bruke den suben du vil.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Det kommer an på hvordan utgang det er på anlegget ditt, om det har pre out til Sub så er det mulig. De fleste subwoofere som brukes i hjemmekino og Hifi er aktive og har egen forsterker inni. Det står også forklart som regel der det selges.

Om den har pre out kontakt så kan du bruke den suben du vil.

Takk for nyttig inf.

Maa rydde vekk saa mye for aa komme til, saa jeg fant baksiden, av forsterkeren, paa nettet.

Der ser jeg at jeg har to utganger, den ene, heter, Subwoofer trigger connector og den andre, subwoofer output connector.

Betyr det at jeg kan velge, bruke baade aktiv og passiv sub? Noenlunde den samme styrken da.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 minutter siden):

Takk for nyttig inf.

Maa rydde vekk saa mye for aa komme til, saa jeg fant baksiden, av forsterkeren, paa nettet.

Der ser jeg at jeg har to utganger, den ene, heter, Subwoofer trigger connector og den andre, subwoofer output connector.

Betyr det at jeg kan bruke alt? Noenlunde den sammestyrken da.

Om det er vanlig Sub out som også kalles pre out så har det ingenting å si. En trigger kontakt er vanligvis en starter kontakt bare for å starte opp feks en Sub.

Om du vil så kan du maile meg hva anlegget/forsterkeren din heter. Da vet jeg mer.

Du trenger ikke noe spesielt Styrke Watt i Sub. Suben trenger bare nok watt for å drive seg selv, de fleste suber har dette dvs nok watt, også de rimeligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Om det er vanlig Sub out som også kalles pre out så har det ingenting å si. En trigger kontakt er vanligvis en starter kontakt bare for å starte opp feks en Sub.

Om du vil så kan du maile meg hva anlegget/forsterkeren din heter. Da vet jeg mer.

Du trenger ikke noe spesielt Styrke Watt i Sub. Suben trenger bare nok watt for å drive seg selv, de fleste suber har dette dvs nok watt, også de rimeligere.

Ser vi sporer av, paa en maate her, eller kanskje dette er nyttig inf, for traadstyrer ogsaa, som har en defekt subwoofer?

Anlegget heter, Harman/Kardon BDS 570

Interessant det med styrken du nevner. Anlegget mitt, er paa 200w, har en kjekk subwoofer pa 100w, paa fFinn, paa gang, men er usikker paa om det vil bli bra. Stoerre, vil jo funke bra, hvis det er en aktiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...