Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulyd fra dekk ved hastigheter over 50 km/t


Anbefalte innlegg

Heisann! Kjørte bilen til moren min forleden og merket at ved hastigheter over 50 km/t så virker det som at dekkene støyer mer. Det er en slags «svosj»/«uuuuu» lyd. Denne lyden ser ut til å roe seg litt mellom 50-80, også dukker den opp ikke fra 80-120 km/t. Den forsvinner når jeg svinger til høyre. Hjulene ser ut til å sitte godt på, jeg jekket opp bilen for å sjekke. Når jeg beveger på hjulet i vertikal retning, så er det ingen bevegelse.

Jeg bet meg merke i at dekkene er veldig, veldig gamle. De er fra 2015. Bilen har gått ca 85000 km. Det jeg lurer på er om lyden fra dekkene øker med alderen deres?

Jeg kommer uansett til å kjøpe nye dekk til bilen nå.

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
GjestPåBesøk skrev (11 timer siden):

Heisann! Kjørte bilen til moren min forleden og merket at ved hastigheter over 50 km/t så virker det som at dekkene støyer mer. Det er en slags «svosj»/«uuuuu» lyd. Denne lyden ser ut til å roe seg litt mellom 50-80, også dukker den opp ikke fra 80-120 km/t. Den forsvinner når jeg svinger til høyre. Hjulene ser ut til å sitte godt på, jeg jekket opp bilen for å sjekke. Når jeg beveger på hjulet i vertikal retning, så er det ingen bevegelse.

Jeg bet meg merke i at dekkene er veldig, veldig gamle. De er fra 2015. Bilen har gått ca 85000 km. Det jeg lurer på er om lyden fra dekkene øker med alderen deres?

Du sjekket selvfølgelig lufttrykket i dekkene?

Hvor mye mønster er det igjen i dem?

8 år gamle dekk bør skiftes ja.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Hanhijnn said:

Du sjekket selvfølgelig lufttrykket i dekkene?

Hvor mye mønster er det igjen i dem?

8 år gamle dekk bør skiftes ja.

Dekktrykket har jeg sjekket og det er etter tilsvarende det som står på siden av tanklokket.

Jeg har begynt å se at de små markørene på dekket nærmer seg delen av dekket. Basert på dårlig måling med en tømmerstokk, så fikk jeg ca 1.8 mm.

Bytte dekkene er nok lurt uansett, så drar innom en dekkforhandler i morgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Svein M said:

Jeg har lite tro på at det er dekkene som lager noe spesiell lyd, og det har neppe med dekkenes alder å gjøre. Klart alle dekk lager lyd så litt vanskelig å si om det er normalt eller ikke. Kan det være et hjullager?

Lyden høres veldig ut som om det blåser kraftig ute, og da har jeg, basert på noen Google søk, fått opp både hjullager og slitte dekk. Det er ingen vibrasjon i rattet, men kommer noen små, rare lyder fra, det jeg mistenker er, karosseriet, men det er nok fordi lyden forplanter seg gjennom karosseriet (?). Jeg tenkte å få sjekket begge deler, forhåpentligvis så er det noe dekkforhandleren kan se på også.

Det er ingen bevegelse i dekkene når jeg rister og drar på det etter å ha jekket opp bilen

Lenke til kommentar

Jeg kan tenke meg at når en har så lite mønster så kan det bli noe mer lyd fordi der er mindre gummi som kan gi etter mot underlaget. Har merket litt slike lyder av og til selv også uten at jeg kan si sikkert at lite mønster var årsak. Men bytter du dekkene så får du vel høre om problemet forsvinner.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...