Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Faktura


thatguy83

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal holde dette kort.

Jeg har grunn til å tro (men er ikke 100%) på at nabo (et styremedlem) kommer til å sende meg faktura for en dør som har hatt behov for justering da den ikke lukkes helt igjen av seg selv, slik døren pleide å gjøre før jeg flyttet inn. Nabo har hørt meg smelle med egen dør, samt egen verandadør.

Jeg forstår det som at en privatperson kan, i teorien, fremme/sende en faktura som privatperson til en annen privatperson, kanskje han til og med også kan sende via styret dersom DE tok på seg utgiften med å fikse den døren.

Mitt spørsmål er, hva gjør jeg om jeg mottar en sånn faktura? Måtte de undersøkt med meg først, eller må de ha snakket med meg først? Kan jeg bare blankt avvise en slik faktura (for utført arbeid)? Hva slags hold har en slik faktura?

Vet med meg selv at jeg aldri har dratt eller slitt i den ytterdøren så vet jeg har mitt på det rene. Kan legge til at jeg leier.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom då får ein faktura du er usamd i, skal du varsla avsendaren skriftleg om at du bestrider kravet. Dei har ikkje lov til å senda kravet til inkasso så lenge det er omtvista.

Kreditor (den som har sendt fakturaen) må deretter går til rettslege skritt for å kreva inn pengane. Dersom de får ein dom på at du skylder penger, kan kreditor gå til inkasso om du ikkje betalar. I ytterste konsekvens blir det då tvunge inn med tvang, ved lønnstrekk, evt. sal av bil/eigedelar.

Lenke til kommentar
MKap skrev (7 minutter siden):

Dersom då får ein faktura du er usamd i, skal du varsla avsendaren skriftleg om at du bestrider kravet. Dei har ikkje lov til å senda kravet til inkasso så lenge det er omtvista.

Kreditor (den som har sendt fakturaen) må deretter går til rettslege skritt for å kreva inn pengane. Dersom de får ein dom på at du skylder penger, kan kreditor gå til inkasso om du ikkje betalar. I ytterste konsekvens blir det då tvunge inn med tvang, ved lønnstrekk, evt. sal av bil/eigedelar.

Tusen takk for svar.

Men for meg virker det urimelig at en privatperson kan sende meg en faktura for arbeid som er utført bare fordi det «passer seg» å sende meg denne faktura? Eller at et styre i et sameie kan sende meg en faktura når det foreligger null bevis for at jeg har utført en skade på sameiets eiendom.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (1 minutt siden):

Enten det, eller så er det inkludert i fellesutgiftene. Vedlikehold er utleiers ansvar, enten vaktmestertjenester som dette er inkludert eller ikke. 

Hvor lang tid tok denne justeringa?

Takk igjen.

Jeg forstår.

Det kan ikke ha tatt mer enn timer for det var slik på morgenen i dag og når jeg var innom her ved lunsj gikk den døren helt igjen så det må ha vært fikset i dag og kjapt.

Lenke til kommentar

 

Fakturaer er ikke magi. En faktura er rett og slett et dokument som inneholder et krav om å betale og opplysninger om hvordan kravet skal betales. Fakturaen i seg selv bestemmer ingenting, det er de underliggende reglene som avgjør om fakturaen symboliserer et krav man må forholde seg til eller om den symboliserer dyrt dopapir med fancy blekkmønster. 

Jeg antar at denne døra er dør mellom fellesarealer, og at det ikke er dør inn til bruksenhet. Det ligger da under sameiet å vedlikeholde slike dører, se eierseksjonsloven § 33, og sameiet må bære kostnadene for dette. Det kreves særskilt rettslig grunnlag (som oftest erstatningsrettslig skyldansvar) for at sameiet skal kunne velte en slik kostnad over på en enkelt seksjonseier. 

En seksjonseier har i utgangspunktet ikke adgang til selv å bestemme at døra skal vedlikeholdes og sende regningen til sameiet eller en annen seksjonseier. Se eierseksjonsloven § 33 siste ledd - dette kan kun gjøres hvis sameiet ikke vedlikeholder, og det er fare for skade eller ødeleggelse på eiendommen. Selv da skal regningen sendes sameiet først, ikke andre seksjonseiere. 

Mottar du en slik faktura skal du spørre om hva som er det rettslige grunnlaget for kravet. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...