Gå til innhold

Varmt GTX 1080. Repaste?


MKap

Anbefalte innlegg

Har eit Palit GTX 1080 som blei kjøpt nytt i januar 2018. Eg byrja å overvaka temperatur med MSI Afterburner rundt ca. 2021, og observerte at temperaturen låg rundt 81-82 °C i krevande spel (throttlegrensa er 83 °C). Har ikkje observert utslag på thermal throttling, men merkar at det gjerne blir "framy" når temperaturen ligg rett under grensa. Har etter kvart eksperimentert litt med custom fan curve og seinare undervolt, og kjem då ned i ca. 76-77 °C med stabil undervolt.

Les enkelte stader at kjølepasta frå fabrikk skal "vara evig" så lenge kjøleribba ikkje blir fjerna, men vurderer sterkt om det kan vera dårleg pasta her. 10-serien er vel nettopp kjent for å ikkje kjøra spesielt varmt, og eg finn heller ingen som har hatt kjøleproblem med Palit sine kort.

Er det nokon som har erfaringar, enten med repaste av skjermkort eller med kort frå Palit?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er nok å bare la det være slik det er nå. Da risikerer du ikke at det skjer noe som krever at du følger det opp senere.

Har bare byttet pasta på CPU og spillkonsoller før og da har jeg brukt Arctic Silver 3 (CPU) og Thermal Grizzly Kryonaut (som jeg nå anbefaler). Siste skjermkortet jeg kjøpte var med ferdig vannkjøling montert.

Du trenger normalt ikke bytte pads til RAM på skjermkortet, men rens GPU godt med isopropanol før du legger på ny kjølepasta hvis du velger det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (På 17.6.2023 den 23.58):

Det enkleste er nok å bare la det være slik det er nå. Da risikerer du ikke at det skjer noe som krever at du følger det opp senere.

Takk for svar! Tenker du at det er stor risiko for at feil kan oppstå i samband med repaste?

Er 80 °C å forventa med ein GTX 1080 under full last?

Lenke til kommentar
51 minutes ago, MKap said:

Takk for svar! Tenker du at det er stor risiko for at feil kan oppstå i samband med repaste?

Er 80 °C å forventa med ein GTX 1080 under full last?

Repaste er ikke helt risikofritt selv om de fleste klarer det fint.

80° er godkjent. 90° er det max det Nvidia garanterer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg bytta nylig kjølepasta og pads igjen på mitt Strix 1080 ti fra 2017, det gjorde virkelig underverker og det var eller ikke vanskelig.

Første gangen jeg bytta kjølepasta på det kortet tror jeg var i 2019 og da var den originale pastaen knusktørr, merket at temperaturene ble stadig høyere så det var på tide. Etter bytte så ble tempen lavere enn da kortet var nytt og det er sjelden jeg ser temperaturer over 60° under spilling selv om kortet er overklokket.

På tomgang så ligger temperaturen bare 10-11° over romtemperaturen.

Jeg vil anbefale deg å bytte både pads og kjølepasta, husk at kjølepastaen bør spres utover chippen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...