Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Saltinntak fører til arteriosklerose. Kan man unngå det?


RaymondK

Anbefalte innlegg

Enda en studie viser at salt i kosten har en direkte lineær sammenheng med arteriosklerose. Uavhengig av eventuell blodtrykksøkning.
Selv har jeg alltid trodd at det ikke angikk meg siden jeg har relativt lavt blodtrykk og at saltinntak derfor ikke var noe jeg trengte å være bevist på. Så lenge jeg fikk nok. Man trenger jo salt for å leve og fungere. Så hva kan man gjøre? Spise så lite prossesert mat som mulig, og bytte ut saltet hjemme med noe som er blandet ut med kalium og magnesium?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RaymondK skrev (På 16.6.2023 den 8.01):

Enda en studie viser at salt i kosten har en direkte lineær sammenheng med arteriosklerose. Uavhengig av eventuell blodtrykksøkning.
Selv har jeg alltid trodd at det ikke angikk meg siden jeg har relativt lavt blodtrykk og at saltinntak derfor ikke var noe jeg trengte å være bevist på. Så lenge jeg fikk nok. Man trenger jo salt for å leve og fungere. Så hva kan man gjøre? Spise så lite prossesert mat som mulig, og bytte ut saltet hjemme med noe som er blandet ut med kalium og magnesium?

En del mat har mye salt for å kompensere for kjipe råvarer, skal man redusere saltinntaket bør man sjekke innholdet, det er ikke alt som er like åpenbart. F.eks. at Sørlandschips med havsalt og Kelloggs cornflakes har like mye salt! 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vitamin K2 skal i hvertfall hjelpe mot at kalsium blir til plaque.

Ellers anbefaler cardiologer oliven olje. Men denne videoen her tar det et hakk lengre. Kanskje han er inne på noe ikke vet jeg 

Videoen over er også interessant

Endret av 999999IQ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vært greit å lenke til studien eller iaf sagt navn/forfatter, hvis man skal diskutere noe.

Skulle gjerne sammenlignet studien vs gammel vitenslap om at salt er relativt ufarlig for nesten alle, men at det koster utrolig mye å finne de få som er disponible for å få problemer av det, noe som gjør at vi derfor heller gir generelle råd om å unngå for mye salt i maten.

Men akk nei. Får spare den brannfakkelen til en annen gang.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 6/21/2023 at 2:03 AM, shockorshot said:

Hadde vært greit å lenke til studien eller iaf sagt navn/forfatter, hvis man skal diskutere noe.

Skulle gjerne sammenlignet studien vs gammel vitenslap om at salt er relativt ufarlig for nesten alle, men at det koster utrolig mye å finne de få som er disponible for å få problemer av det, noe som gjør at vi derfor heller gir generelle råd om å unngå for mye salt i maten.

Men akk nei. Får spare den brannfakkelen til en annen gang.

Helt enig! Vet ikke hvor linken ble av :)
Denne refererer til studien.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Når det sies at salt er farlig, bør det understrekes at det snakkes om ultraprosessert, raffinert bordsalt, eller ren natriumklorid tilsatt kjemikalier som hindrer klumping. 

Naturlig havsalt inneholder bare 77% natriumklorid. 16% av havsaltet er magnesiumsalt og 4% kalsiumsalt.

Saltinnholdet i væsken som omgir cellene i kroppen er til forveksling lik saltinnholdet i havvann . Det kan muligens ha en sammenheng med at livet i sin tid oppsto i havet. 

Derfor vil vi ikke forstyrre elektrolyttbalansen i kroppen hvis vi spiser havsalt.

Slik er det ikke med raffinert bordsalt, som er "renset for alle urenheter", som magnesium, kalsium, svovel og andre mineraler kroppen må ha for å fungere. Bordsaltet tilfører bare natrium og klor og forstyrrer derfor elektrolyttbalansen i kroppen. Bordsalt gir kroppen magnesiummangel, fordi natriumnivået blir for høyt. 

Inntil det kom raffinert bordsalt på markedet, var havsalt vår viktigste kilde til magnesium. 

Er det ikke merkelig at det ikke er større fokus på at bordsalt er ultraprosessert mat?

https://snl.no/havsalt

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RaymondK skrev (18 minutter siden):

Og det er slikt ultraprosessert salt som er dominerende? Det folk har i gryta, det som brukes i alt av "ferdigmat"? I så tilfelle så det jo være grunnen for at økt saltinntak har direkte korelasjon med hjertesykdom.

Ultraprosessert salt er ikke bare dominerende. Vi spiser ikke noe annet. 

75% av saltet du får i deg til daglig kommer fra ferdigmaten vi spiser. Brød, pålegg, pølser, Toro og ferdigpizza. Hjemme bruker vi Jozo. 

Havsalt kan ikke selges som finmalt salt, fordi magnesiumsaltet trekker til seg fuktighet, sånn at finmalt havsalt klumper seg. Finmalt havsalt er tilsatt eksotiske kjemikalier for å hindre klumping. 

Siden vi ikke gidder å male saltet vårt selv når vi skal bruke det, går vi glipp av alle mineralene som følger med. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...