Gå til innhold

første gang mva pliktig


Anbefalte innlegg

Hei! Etter at jeg sendte min siste regning fikk jeg opp i Conta at jeg mva pliktig. Når jeg leser i regelverket står det:

Nå har du fullført et nytt oppdrag, og skal fakturere kunden 15 000 kroner. Du kan da gjøre følgende:

Du utsteder fakturaen uten mva, og informerer samtidig kunden om at det vil komme en tilleggsfaktura på mva.

Jeg hadde avtalt pris på 30.000, vil ikke kunden blitt sur når han får den beskjeden i etterkant av oppdraget er gjort? :)

Eller er det slik han får den momsen tilbake selv?

Hva kan jeg gjøre her? 

I tillegg til det har det gått 2 uker før jeg fikk sett den mailen om at jeg hadde blitt mva pliktig...

 

 

Endret av chris_90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
chris_90 skrev (14 minutter siden):

næringsdrivende

Er de næringsdrivende er det helt kurant å avtale pris eks mva., og de forventer en faktura som inkluderer mva. Er de mva-pliktige er det ikke noe problem for da får de uansett fradrag, er de ikke mva-pliktige har de nok uansett kalkulert med mva. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (10 minutter siden):

Er de næringsdrivende er det helt kurant å avtale pris eks mva., og de forventer en faktura som inkluderer mva. Er de mva-pliktige er det ikke noe problem for da får de uansett fradrag, er de ikke mva-pliktige har de nok uansett kalkulert med mva. 

Jeg tror de kommer til å reagere. De hadde budsjett på 30.000 og det sendte jeg på regning som vanlig.

Og jeg skal la være hvis jeg har gjort feil her, derfor prøver jeg å skjønne det.

 

Lenke til kommentar
chris_90 skrev (29 minutter siden):

Jeg tror de kommer til å reagere. De hadde budsjett på 30.000 og det sendte jeg på regning som vanlig.

Og jeg skal la være hvis jeg har gjort feil her, derfor prøver jeg å skjønne det.

 

OK. Da er de uproffe, og får bare reagere. Du har ditt på det tørre med å prise eks mva. til næringsdrivende. Og de aller, aller fleste næringsdrivende har jo fradragsrett og da påvirker ikke dette dem. (Det vil si de må vente på å få pengene tilbake litt senere men det bør ikke være en stor sak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (1 time siden):

OK. Da er de uproffe, og får bare reagere. Du har ditt på det tørre med å prise eks mva. til næringsdrivende. Og de aller, aller fleste næringsdrivende har jo fradragsrett og da påvirker ikke dette dem. (Det vil si de må vente på å få pengene tilbake litt senere men det bør ikke være en stor sak. 

Tusen takk for hjelpen!

Tok det bare opp med kunden og det ordner seg nå.

Det virket litt uryddig for de 😕 litt dumt av meg å ikke ha sett det der og da men men...

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...