Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Allergi innendørs?


Cerent

Anbefalte innlegg

Hei,

Flyttet til en ny bolig forrige år. Har fra før av vært litt plaget av pollenallergi på våren, men kjenner mer til kløe i øynene og til tider generell slapphet. Tenkte at det kanskje var mer pollen på det nye stedet, men oppdager at det er verst når jeg er hjemme og ikke utendørs! Synes det er merkelig, trodde det skulle være omvendt om det var pollen? Faktisk så har det gitt seg etter en stund når jeg har kommet meg ut. Hva kan det skyldes? Det virker som om det er ekstra ille inne når det blåser en del ute. Er mest hjemme hos meg selv jeg merker det ikke andre steder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat på prikken slik jeg har opplevd det selv.

Når du er bedre hjemme enn ute kalles det sick building syndrome. Mugg er vanligvis årsaken til det. Det går an å kjøpe en relativt billig mugg test: settle plate test på aktiv radon analyse sin hjemmeside. Men da er det viktig å følge instruksjonene nøye på mail. Evt er det noe som heter ermi test (google det) som er bedre og ikke alt for dyrt. Anbefaler ermi testen om du er i bygg med ventilasjonsanlegg, i tilfelle ventilasjonen fanger sporer og ikke mykotoksiner.

For å teste deg selv kan du ta en mugg allergi test hos legen, hvis den er negativ, er det fortsatt mulig at du har mugg forgiftning. Vanlige leger vet ingenting om mugg forgiftning så her må du i det tilfellet gå din egen vei:

Du kan ta en urine mycotoxin test som du bestiller online som er den eneste måten å vite om du er mugg forgiftet, men den er dyr, 400$. Er du interessert i å lære mer så les om Neil Nathan, se hans videor på youtube og boken hans: toxic eller følg protokollen på survivingmold.com . alle som lider av mugg inkludert eksperter på området vet at man ikke får hjelp av helsesystemet.

Personlig har mugg ført til kryss allergier for meg, mulig som gjør at har blitt sensitiv til flame retardant materiale, og kjemikalier fra ventilasjonsanlegg. Eller kanskje mycotoxiner uten sporer fra ventilasjonsanlegget. Merket forøvrig at jeg reagerte på sengetøy av polyester og microfiber.

Linken nedenfor viser forskjellen på mugg allergi og forgiftning 

https://mastcell360.com/mold-allergy-vs-mold-toxicity/

Endret av 999999IQ
Lenke til kommentar

Hos meg er det like ille ute som inne når pollensesongen starter. Mest på grunn av at lufteventilene over vinduene må stå åpen året rundt for å sikre nok luftgjennomstrømming i bolig slik at det ikke danner seg muggsopp. Dette gjør at pollen kommer inn i boligen med luften.

Lenke til kommentar
Cerent skrev (På 5.6.2023 den 13.04):

Flyttet til en ny bolig forrige

Ny som i nybygg eller ny for deg? Hvis førstnevnte så er det mye av ulike kjemikalier i maling, paneler, tepper etc. som det kan gå år før det ikke slippes ut noe i luften fra.

Har du målt fuktigheten i luften i boligen? Relativ fuktighet bør ikke overstige 60% for å unngå muggdannelse som nevnt i tidligere innlegg.

Har boligen balansert ventilasjon? 

Lenke til kommentar
Sidekick skrev (4 timer siden):

Hos meg er det like ille ute som inne når pollensesongen starter. Mest på grunn av at lufteventilene over vinduene må stå åpen året rundt for å sikre nok luftgjennomstrømming i bolig slik at det ikke danner seg muggsopp. Dette gjør at pollen kommer inn i boligen med luften.

Allergikere vil ha nytte av en bolig med balansert ventilasjon, som er vanlig fra ca 2010. Da har man ikke ventiler i yttervegger, den friske luften hentes inn gjennom en kanal, og filtreres før den kommer inn i boligen. Den «brukte» luften sendes ut av boligen i en annen kanal. 

Lenke til kommentar
On 6/7/2023 at 5:15 AM, NoBo said:

Ny som i nybygg eller ny for deg? Hvis førstnevnte så er det mye av ulike kjemikalier i maling, paneler, tepper etc. som det kan gå år før det ikke slippes ut noe i luften fra.

Har du målt fuktigheten i luften i boligen? Relativ fuktighet bør ikke overstige 60% for å unngå muggdannelse som nevnt i tidligere innlegg.

Har boligen balansert ventilasjon? 

Ny for meg, over 40 år gammel bygning som stort sett er i den forfatning den ble bygget i den gang. Er ikke balansert ventilasjon, bare avtrekksvifte på loftet som trekker fra kjøkken og baderom som er gått i stykker, men det trekker så mye fra vinduer og dører at jeg antar det holder som ventilasjon så jeg har ikke gjort noe med den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...